داغ کرونا بر دل‌ها؛ از افزایش آمار فوتی‌ها تا حسرت حضور در مراسم اربعین
کد خبر: 3923638
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
بر خط جامعه؛

داغ کرونا بر دل‌ها؛ از افزایش آمار فوتی‌ها تا حسرت حضور در مراسم اربعین

خبر لغو رویداد بزرگ فرهنگی پیاده‌روی اربعین و افزایش فوتی‌های کرونا و قرمز شدن تمامی نقاط کشور به لحاظ شیوع کرونا را می‌توان در صدر مهمترین رویداد‌های این هفته سرویس جامعه برشمرد.

به گزارش ایکنا، هفته‌‌ای که گذشت اتفاقات و خبرهای مختلف و متنوعی را در حوزه اجتماعی شاهد بودیم؛ این خبرها از لغو رویداد بزرگ فرهنگی پیاده‌روی اربعین تا افزایش فوتی‌های کرونا و قرمز شدن تمامی نقاط کشور به لحاظ شیوع کرونا را می‌توان در صدر مهمترین رویداد‌های خبری این هفته برشمرد.


تبیین برنامه‌های فرهنگی اربعین سال جاری

 
در این هفته، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، از اجرای ۱۷ همایش ملی و بین‌المللی در اربعین سال جاری خبر داد و گفت: با حضور موکب‌داران اربعین، برنامه بازنمایی اربعین در تپه‌های عباس‌آباد برگزار می‌شود.
 
حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، روز سه‌شنبه ۲۵ شهریورماه در نشست خبری با هدف تبیین برنامه‌های فرهنگی اربعین سال جاری برگزار شد، با اشاره به اینکه امسال حسرت حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین بر دل‌ها خواهد ماند، تصریح کرد: تمام برنامه‌های فرهنگی در ایران نیز با حفظ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار خواهد شد.
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/25/1834442_988.jpg
 
وی با اشاره به سابقه بیش از هزار ساله پیاده‌روی اربعین و تعطیل شدن آن در برخی دوره‌های تاریخی، گفت: اساس اربعین در طول تاریخ به شیوه‌های متفاوتی تداوم داشته است و امسال با تجربه دهه اول محرم، دهه دوم صفر را نیز برگزار خواهیم کرد.
 

مرز‌های کشور به سمت عراق مسدود است

 
خبر دیگر را ستاد مرکزی اربعین حسینی منتشر کرد و با انتشار اولین اطلاعیه خود اعلام کرد: مرز‌های کشور برای تردد زوار به عراق مسدود و هرگونه پیاده‌روی گروهی و کاروانی به سمت مرز‌های غربی ممنوع است.
 

نهاد فرهنگی موفق بر ایده شایسته استوار است

 
در هفته‌ای که گذشت گردهمایی غیرحضوری معاونان فرهنگی واحد‌های جهاددانشگاهی و گردهمایی حضوری معاونان فرهنگی استان تهران و رؤسای سازمان‌ها و مراکز تخصصی فرهنگی سراسر کشور، روز سه‌شنبه ۲۵ شهریورماه با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و جمعی از مدیران و رؤسای فرهنگی واحد‌های جهاددانشگاهی با محوریت هم‌اندیشی پیرامون چگونگی برنامه‌ریزی، تقویم اجرایی و چالش‌های فعالیت‌های فرهنگی در شرایط کرونایی در سالن جلسات شهید «سیدمهدی تقوی» ایکنا برگزار شد.
 
عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، در این گردهمایی ضمن تأکید بر اینکه اساس فرهنگ و برنامه‌های فرهنگی بر تعامل و حضور استوار شده، گفت: امکانات فضای مجازی برای بسیاری از موضوعات فرهنگی حداقلی است و نهادی می‌تواند در ایام کرونا خود را موفق معرفی کند که ایده‌های بهتری داشته باشد.
 

پرداخت دومین کمک‌هزینه افراد دارای معلولیت

 
در هفته‌ای که گذشت وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی، در جمع خبرنگاران حاضر شد و اعلام کرد: در راستای اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت روز گذشته کمک‌هزینه معیشت برای افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید که به سن ۱۸ سال رسیده، اما فاقد شغل و درآمد هستند، به حساب بانکی آن‌ها واریز شد.
 
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/26/1835851_627.jpg
 
وی ادامه داد: مجموع مبلغ واریزی ۵۰ میلیارد تومان است که به حساب ۱۲۵ هزار خانوار در سراسر کشور واریز شده است. مبلغ واریزی از ۳۶۰ تا ۴۹۰ هزار تومان بوده که این مبلغ به صورت سه ماه یک بار علاوه بر مبالغ واریزی مستمری ماهیانه به حساب معلولان واریزی می‌شود.
 
رئیس سازمان بهزیستی از پرداخت دومین کمک‌هزینه افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید خبر داد و گفت: فقط ۱۰ درصد بودجه لازم برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تأمین اعتبار شده است.
 

https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/26/1835201_954.jpg

 

دانش‌آموزان در مواجهه با آسیب‌های فضای مجازی توانمند می‌شوند

 
خبر دیگر این هفته را مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش داد و گفت: در توانمندسازی روانشناختی دانش‌آموزان سعی می‌شود، شایستگی‌های لازم برای مقابله با آسیب‌های روانی و اجتماعی در دانش‌آموزان ایجاد شود که آموزش مهارت‌های زندگی مبتنی بر سبک زندگی ایرانی اسلامی و به طور ویژه دوره‌های آموزشی مربوط به شناخت آسیب‌های فضای مجازی و نحوه مقابله با آن از جمله فعالیت‌های ما در این زمینه است.
 

زباله‌های کرونایی آینده زمین را تهدید می‌کند

 
در هفته‌ای که گذشت ایکنا مصاحبه‌ای را با حمید بارانی، عضو شورای هماهنگی تشکل‌های محیط زیست، داشت که وی در این گفت‌وگو به تشریح وضعیت زباله‌های کرونایی و اقدامات ضروری در مدیریت این پسماند‌های خطرناک پرداخت و در پاسخ به این سؤال که شیوع کرونا چه تأثیری بر میزان تولید پسماند در جهان داشته است؟ گفت: اگرچه با شیوع همه‌گیری ویروس کرونا بعضی از فعالیت‌های اقتصادی و تجاری از جمله صنعت توریسم و گردشگری در جهان کاهش یافت و با تعطیلی مراکز تفریحی، هتل‌ها، رستوران‌ها و ... مقدار پسماند عادی نیز تقلیل پیدا کرد، اما از نظر نوع و کیفیت پسماند در بخش زباله‌های عفونی و خطرناک، شاهد افزایش تولید پسماند عفونی در جهان هستیم و طبق گزارش‌های ارائه شده در برخی از مراکز درمانی مقدار زباله عفونی تا دو برابر و نیم افزایش داشته است.
 
عضو شورای هماهنگی تشکل‌های محیط زیست، ضمن هشدار نسبت به خطرات بازیافت زباله‌ها در دوران کرونا و خطراتی که این زباله‌ها در آلودگی آب، خاک و هوا خواهند داشت، گفت: باید بر دفن زباله‌های کرونایی نظارت بیشتری صورت گیرد.
 

لزوم قرآن‌محوری در روضه‌های خانگی

 
در ادامه مصاحبه‌های ایکنا با موضوع روضه‌های خانگی، حجت‌الاسلام شیخ‌الاسلامی، رئیس نمایندگی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم در تهران با تأکید بر اینکه قرآن‌محوری در روضه‌های خانگی ظرفیت وجودی افراد را برای درک حقیقت قیام امام حسین(ع) بالا می‌برد و اثرات روضه را ماندگار می‌کند، گفت: پویش روضه‌های خانگی سبب ترویج عزاداری سیدالشهدا در بین مردم می‌شود و این امر اثرات عمیقی در جامعه خواهد داشت.
 

اختتامیه دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع)

 
در این هفته مراسم اختتامیه دهمین کنگره امام سجاد(ع)، روز دوشنبه ۲۴ شهریورماه، با حضور و سخنرانی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قرائت پیام مراجع تقلید و سخنرانی جمعی از اندیشمندان داخلی و خارجی در وزارت ارشاد برگزار شد.
 

آنچه درباره مراسم اربعین امسال باید بدانیم

 
خبر دیگر را ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق توضیحات مهمی درباره مراسم اربعین حسینی سال جاری مطرح و در رابطه با راهپیمایی اربعین گفت: امسال علیرغم میل قلبی و باطنی بنده و همه دوستان و عزیزانی که در موضوع اربعین تلاش می‌کنند و خدمت به زوار امام حسین(ع) را یکی از افتخارات و پرونده درخشان زندگی خود می‌دانند، باید عرض کنم که تاکنون به دلایل شرایط کرونا و اوضاع بهداشتی هیچ گونه تصمیمی از سوی دولت عراق برای اجازه ورود زوار ایرانی و خارجی اتخاذ نشده است و موضع آن‌ها برای ما کاملا روشن است، آن‌ها امسال نمی‌خواهند در اربعین زائر خارجی بپذیرند.

 

مهمترین عناصر گفتمان عاشورایی

 
یکی دیگر از مصاحبه‌های سوژه‌ای این هفته ایکنا، با حجت‌الاسلام حریزاوی، معاون سازمان تبلیغات اسلامی، بود که و ی در این گفت‌وگو با اشاره به مهمترین آموزه‌های نهضت امام حسین(ع) و راز ماندگاری آن، اظهار کرد: پیوستگی عاشورا و فطرت انسانی، سبب ماندگاری و جاودانگی قیام عاشوراست و این همان راز پویایی، شور و حرارت حسینی است که در قلوب مؤمنین نهفته و سبب شده است تا عشق و ارادت به حضرت، نه تنها کم نشود بلکه هر روز شعله‌ورتر و گسترده‌تر نیز شود.
 
معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی درخصوص راز ماندگاری این نهضت، گفت: ماه محرم فرصتی برای درست فهمیدن و اصلاح عقاید و صفات اخلاقی است تا بتوانیم با درک درست از چرایی نهضت امام حسین(ع) و عاشورا، عشق به خدا را درک کنیم و بفهمیم که انسان می‌تواند در جهان به‌غیر از رضایت حق به چیزی بها ندهد و در این صورت است که می‌توانیم در کلاس درس عاشورایی شیوه صحیح زندگی کردن را فرا گیریم و حتی به دیگران نیز بیاموزیم.

 

راه‌حل وزیر ارتباطات برای موفقیت تولیدات ملی حوزه فناوری

 
در هفته‌ای که پشت سرگذاشتیم مراسم معرفی دستاورد‌های بومی‌سازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات با حضور محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی از طریق ویدئو کنفرانس در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
 
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/24/1833154_303.jpg
 
آذری‌جهرمی، در این مراسم با اشاره به اهمیت اقتصاد دیجیتال و جایگاه آن در کشور اظهار کرد: در اقتصاد دیجیتال یکی از محور‌های اصلی، تولید داخل است و اگر می‌گوییم سهم ارتباطات از تولید ناخالص داخلی به شش درصد رسیده، بخشی از آن مربوط به «ای‌سی‌تی» است. خوشبختانه صنعت مخابرات ما رشد خیلی خوبی داشته است و ایران همزمان با کشور‌های پیشرفته مثل چین در ساخت سوئیچ پیشرفت داشته است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به بیان راه‌حل‌هایی برای موفقیت تولیدات ملی فناورانه در عرصه ملی و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: بلوغ صنعت تولید این است که شرکت‌های تولیدی به سمت ادغام روند و ظرفیت‌های تولیدی خود را کنار هم قرار دهند؛ این در حالی است که متأسفانه شرکت‌های تولیدکننده مدام علیه یکدیگر رقابت منفی دارند.
 
وی با بیان اینکه دانش فنی لازم در داخل کشور را برای مسیر تولید داریم، افزود: وقتی از تولید داخل سخن می‌گوییم، ذهنیت این است که همه چیز باید در داخل تولید شود، اما این موضوع درست نیست؛ چراکه طبیعتاً استفاده‌کننده از محصولات کشور‌هایی هستیم که تولیدکننده برخی قطعات هستند؛ اما اثرات تولید داخل چیست؟ اولین اثر تولید داخلی کاهش قیمت است و اگر تولید داخل قیمت کمتری نداشته باشد، منطقی برای حمایت نخواهد داشت.
 

بازی «سفیر عشق» اربعین رونمایی می‌شود

 
خبر دیگر این هفته را مهدی جعفری، مسئول مرکز تولید نشر دیجیتال انقلاب اسلامی، داد و با اشاره به اینکه بازی «سفیر عشق» همزمان با فرارسیدن اربعین حسینی رسماً رونمایی و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، گفت: در کنار توزیع این بازی، کمپینی با عنوان «سفیر عشق باشیم» در فضای مجازی آغاز به کار می‌کند.
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/28/1836883_175.jpg
 
وی افزود: بازی رایانه‌ای «سفیر عشق» محصولی فاخر و ارزشمند است که از سوی جوانان متخصص ایرانی ساخته شده و با موضوع وقایع محرم و اتفاقاتی که در شهر کوفه رخ داده است به عنوان یک اثر فاخر و در سطح یک محصول کاملاً جدی بین‌المللی توانسته در بین مخاطبان، منقدان و متخصصان جایگاه ویژه‌ای پیدا کند و با کمک همه هموطنان و علاقه‌مندان به حضرت سیدالشهدا(ع) در اربعین حسینی عرضه خواهد شد.

 

طب سنتی مدعی زیاد، اما افراد خبره کم دارد

 
بعد از انتشار خبرهایی در فضای مجازی مبنی بر تاثیر بخور جوش شیرین بر کرونا عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج)، با بیان اینکه در طب سنتی افراد مدعی زیاد وجود دارد، اما افراد خبره و باسواد کم هستند، به ادعای مطرح شده در مورد تأثیر جوش شیرین در درمان کرونا اشاره کرد و گفت: جوش شیرین یا بی‌کربنات سدیم وقتی تجزیه می‌شود، گاز CO ۲ یا دی‌اکسید کربن تولید می‌کند، این گاز چگونه می‌تواند تنفس ما را افزایش دهد و اکسیژن‌رسانی کند؟

داوود فرج‌زاده، در مصاحبه خود با ایکنا، با اشاره به توصیه‌های مختلف در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی برای بهبود بیماران مبتلا به کرونا، اظهار کرد: در موضوع پزشکی و بهداشت و درمان، چون مسئله جان انسان است، به آن حساس هستیم و از آنجایی که دین ما برای جان انسان‌ها ارزش قائل است، افرادی که در کار بهداشت و درمان مقید به مسائل دینی هستند با احتیاط با بیماران رفتار می‌کنند.
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/24/1832822_864.jpg
 
وی افزود: متأسفانه برخی افراد بدون علم و آگاهی وارد این بازار آشفته شده و به تبلیغ برخی راهکار‌ها و دارو‌ها و ... می‌پردازند و با توجه به اینکه هیچگونه کارآزمایی بالینی بر این راهکار‌ها انجام نشده است، به جان افراد آسیب می‌زند. این قضیه هم در پزشکی نوین وجود دارد و هم پزشکی سنتی؛ متأسفانه برخی افراد که آگاهی کاملی ندارند، مواردی را برای مردم تجویز می‌کنند که به سلامت آنان آسیب می‌زند. دستگاه متولی نظام سلامت، وزارت بهداشت و درمان است که باید به این موضوع توجه و از طریق رسانه‌ها مردم را آگاه کند تا تحت تأثیر قرار نگیرند.
 

برنامه‌های بسیج جامعه پزشکی کشور در هفته دفاع مقدس

 
در این هفته سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور، برنامه‌های این سازمان برای هفته دفاع مقدس را اعلام کرد. این سازمان درنظر دارد تا در نمایشگاه دستاورد‌های چهل ساله انقلاب اسلامی به معرفی و گرامیداشت یاد و خاطر شهدای حوزه سلامت مقابله با کرونا، مدافع حرم و شهدای جنگ تحمیلی بپردازد.

معرفی دستاوردها، پیشرفت‌ها و خدمات ۴۰ ساله جامعه پزشکی در حوزه سلامت و در بخش‌های جدیدی نظیر کرونا از دیگر برنامه‌های این سازمان در نمایشگاه دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب اسلامی است. نمایشگاه دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب اسلامی با همکاری سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور با معاونت‌های مختلف بهداشت و درمان نیرو‌های دریایی، هوایی، زمینی و هوافضای سپاه، بهداری دفاع مقدس و ستادکل سپاه پاسداران برگزار می‌شود.


وضعیت کرونا شبه‌انفجاری شده است

اما شاید تکان دهنده‌ترین خبر این هفته را ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، داد و با بیان اینکه در شهر تبریز از کمتر از ۴۰ بستری روزانه به حدود ۱۶۰ بستری روزانه رسیده‌ایم، گفت: وضعیت کرونا افزایشی شده و در برخی استان‌ها مانند قم، وضعیت شبه انفجاری است و ۱۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری در روز رسیده که بسیار نگران‌کننده است.

وی افزود: در مورد موج سوم و چهارم و رنگ‌بندی‌های مختلف همانگونه که وزیر بهداشت گفتند دیگر رنگ قرمز، نارنجی، زرد و سفید نداریم و کل کشور را قرمز و هشدار تلقی می‌کنیم. در واقع با امواج متعدد روبه‌رو بوده و در دریایی مواج و طوفانی هستیم.

معاون کل وزیر بهداشت بیان کرد: کشوری هستیم که چند ماه است روزانه مرگ بالای ۱۰۰ نفر را تجربه می‌کنیم، امروز ۳۵ هزار و ۵۰۰ نفر بستری داریم که نسبت به موارد ابتلا و بستری در ۱۷ فروردین که اوج ماه‌های نخست کرونا بود، افزایش ۱۰ درصدی دارد.
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/6/28/1836797_148.jpg
 
حریرچی تأکید کرد: هشداری جدی به هموطنان می‌دهم؛ به جای اینکه به دنبال ادعا‌های واهی در مورد یک دارو، غذا و واکسن کرونا بروند، وقت خود را صرف این کنند که چگونه خود، خانواده و اطرافیان را به رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی و پوشیدن ماسک تشویق کنند. وضعیت کرونا نسبت به روز‌های اوج در ماه‌های نخست شیوع این ویروس، افزایش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد و در برخی استان‌ها با وضعیت شبه انفجاری مواجه هستیم.
انتهای پیام
captcha