عربستان شرایط ثبت نام عمره‌گزاران را اعلام کرد/ اعزام از 13 مهر
کد خبر: 3924769
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۲

عربستان شرایط ثبت نام عمره‌گزاران را اعلام کرد/ اعزام از 13 مهر

وزیر حج و عمره عربستان سعودی اعلام کرد که در شرایط کرونا ثبت نام برای ادای عمره مفرده و زیارت مسجدالنبی(ص) از طریق نرم‌افزاری که شرکت‌های زیارتی به زودی معرفی خواهند کرد، ممکن خواهد بود. همچنین اعزام زائران طی چهار مرحله از 13 مهر انجام می‌شود و ابتدا مختص داوطلبان از داخل عربستان است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روزنامه البیان، «محمد صالح بنتن» وزیر حج و عمره عربستان سعودی اعلام کرد که این وزارتخانه درصدد است با در نظر گرفتن شیوه‌نامه‌های پیشگیرانه بهداشتی، عمره و زیارت خانه خدا را برای شهروندان در داخل عربستان و سپس خارجی‌ها به طور گسترده‌تر از قبل از سرگیرد.

او تأکید کرد که در خصوص شیوه اجرای برنامه‌های مربوط به ازسرگیری عمره در مرحله پیش رو، حفظ سلامت افراد در وهله نخست اهمیت دارد.

وزیر حج سعودی طی نطقی در جلسه مجازی در مورد تحول نهادین در شرکت‌های سیاحتی و زیارتی خدمات حج عمره در عربستان سعودی گفت که این بار ثبت نام برای عمره و زیارت خانه خدا از طریق اینترنتی و یک نرم‌افزار است که شرکت‌ها و مؤسسات مربوط به امور عمره‌گزاران را قادر می‌سازد خدمات خود را در سطح جهانی و داخلی ارتقا دهند.

او افزود: بر این اساس در وهله نخست برای شهروندان و افراد مقیم عربستان از طریق اینترنت برنامه‌ای ارائه می‌شود که به آنها اجازه می‌دهد که درخواست ادای عمره و امکان رزرو وقت و تاریخ آن را از طریق این اپلیکیشن ثبت کرده تا مانع ازدحام آن‌ها در شرکت‌ها شده و دستور‌العمل‌های مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود.

وزیر حج سعودی گفت: نقش این شرکت‌ها و نهادها تبلیغ و بازاریابی درباره خدمات و برنامه‌های خود در زمینه‌های پذیرش، اسکان و هرگونه خدمات دیگر به شهروندان و افراد مقیم عربستان یا خارجی‌هاست؛ اما در مرحله نخست ازسرگیری تدریجی عمره، این امر برای عمره‌گزاران و زائران مسجدالنبی از داخل عربستان ممکن خواهد بود.

وزیر سعودی در پایان گفت: شرکت‌های عمره سالانه به 16 میلیون عمره‌گزار از داخل و خارج عربستان خدمات ارائه می‌دهند و امید است که تا سال 2030 این تعداد به 30 میلیون نفر افزایش یابد.

  در همین راستا، خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد: وزارت کشور عربستان سعودی شامگاه سه‌شنبه با بیان اینکه از سرگیری عمره مفرده طی چهار مرحله خواهد بود، اعلام کرد که از چهارم اکتبر ۲۰۲۰ (سیزدهم مهر ماه) برگزاری عمره زائران خانه خدا برای داوطلبان از داخل عربستان با 30 درصد ظرفیت معادل 6 هزار زائر در روز از سر گرفته می‌شود.

در مرحله دوم نیز که از 18 اکتبر(27 مهر) آغاز خواهد شد، از 75 درصد ظرفیت استفاده خواهد شد و حدود 15 هزار عمره‌گزار دیگر از داخل عربستان می‌توانند روزانه زیارت خانه خدا را انجام دهند.

هچنین سایر متقاضیان عمره مفرده به ویژه از دیگر کشورها نیز طی مرحله سوم و از اول نوامبر برابر با 11 آبان می‌توانند عازم سرزمین وحی شوند که از 100 درصد ظرفیت استفاده و روزانه از 20 هزار عمره‌گزار استقبال خواهد شد.

اعزام زائران خارجی نیز تدریجی و اولویت با کشورهایی است که طبق اعلام وزارت بهداشت عربستان درگیر شیوع بیماری کرونا نباشند.

در مرحله چهارم نیز با توجه به امکانات و تجهیزات موجود در مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) 100 درصد ظرفیت به کار گرفته خواهد شد تا از تمام داوطلبان عمره مفرده و متقاضیان زیارت مسجدالنبی(ص) از داخل و خارج عربستان استقبال شود که البته این امر منوط به اعلام وضعیت سفید کرونا از سوی مراجع ذی‌ربط خواهد بود.

انتهای پیام
captcha