کتاب «ایران و القرآن» در الجزایر منتشر شد
کد خبر: 3925086
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶

کتاب «ایران و القرآن» در الجزایر منتشر شد

کتاب «ایران و القرآن، جهود الایرانیین فی خدمة القرآن الکریم وعلومه قبل الثورة و بعدها: ایران و قرآن، تلاشهای قرآنی ایرانیان در خدمت به قرآن و علوم قرآنی پیش و پس از انقلاب اسلامی» نوشته نور الدین بولحیه، اندیشمند و نویسنده بزرگ الجزایری در 614 صفحه، در فضای مجازی در کشور الجزایر منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این کتاب اثری ارزشمند و مستند است که به تلاش‌های علمی دانشمندان ایرانی در زمینه   ترجمه  ، تفسیر و علوم قرآن در طول تاریخ پرداخته و تفاسیر مهم نوشته شده توسط مفسران ایرانی را قبل و بعد از اتقلاب به دور از تعصب و طایفه گری معرفی می­کند .

نویسنده کتاب در مقدمه آورده است: این کتاب چهارمین عنوان از سلسله کتاب­های «ایران و طرح‌ها و برنامه‎های آن» است که به منظور پاسخگویی به حملات ناجوانمردانه­ای نوشته می­شود که جمهوری اسلامی ایران را به تعصبات قومی متهم می­کند این کتاب دستاوردهای ایران در خدمت به قرآن مجید را در طول تاریخ شرح داده و حلقه وصلی به منظور معرفی ایران به سایر مسلمانان به شمار می­رود .

کتاب «ایران ... و القرآن» در 3 فصل  و یک بخش پایانی با عنوان تلاش­های ایرانیان در خدمت به قرآن، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تلاش­های ایرانیان در خدمت به قرآن مجید بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و  عرصه‌های  علمی و ویژگی‌های خدمات قرآنی ایرانیان» سامان یافته است .

در فصل اول پس از ذکر مقدمه­ مطالب در 5 بخش  تالیفات ایرانیان در زبان شناسی قرآن ، تفاسیر روایی ، تفاسیر ، تفاسیر کلامی ، تفاسیر فقهی و تفاسیر عرفانی آمده و هر بخش را به دو قسمت آثار ایرانیان سنی مذهب و آثار ایرانیان شیعه مذهب تقسیم و طی آن به معرفی مهمترین این آثار پرداخته شده و نزدیک به چهل اثر معرفی شده است .

فصل دوم کتاب به تلاش­های علمی و پژوهشی ایرانیان در زمینه تفسیر و علوم قرآن پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پرداخته شده و در یک تقسیم بندی جدید زبان شناسی قرآن و بلاغت آن، تفاسیر ترتیبی قرآن، تفاسیر موضوعی قرآن، تفاسیر جامع (ترتیبی و موضوعی) قرآن مورد توجه قرار گرفته است

فصل سوم کتاب نیز با عنوان زمینه­ها و ویژگی­های دستاوردهای قرآنی ایرانیان، نظرات مفسران بزرگ ایرانی را در طول تاریخ در زمینه­های قرآنی شرح داده است.

انتهای پیام
captcha