لزوم استفاده از گجت‌ها‌ی فناورانه در حوزه دین / بسیج غافل از فضای مجازی نیست
کد خبر: 3925218
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
مسلم معین تأکید کرد؛

لزوم استفاده از گجت‌ها‌ی فناورانه در حوزه دین / بسیج غافل از فضای مجازی نیست

رئیس سازمان فضای مجازی بسیج با بیان اینکه بسیج از حوزه فضای مجازی غافل نیست و پروژه‌های بزرگی را در حوزه تبلیغ مبانی دینی و ارزش‌های اسلامی دنبال می‌کند، گفت: مدل ارائه محتوا‌های حوزه دین و مذهب در فضای مجازی قابلیت‌ انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد، حتی گجت‌هایی که در حوزه‌های مختلف فناوری کاربرد دارد در این حوزه قابل تعریف و استفاده است.

مسلم معین، رئیس سازمان فضای مجازی بسیج، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به ضرورت‌ فعالیت‌های نوآورانه در عرصه مدل ارائه محتوای دینی و ارزشی در فضای مجازی، گفت: امروز که دشمنان با مدل‌های مواجهه هوشمند مقابل ما قرار گرفته‌اند، باید حضوری هوشمندانه در فضای مجازی داشته باشیم. البته با وجود همه تهدیداتی که ممکن است در حوزه فضای مجازی وجود داشته باشد، مقام معظم رهبری، فضای مجازی را ابزار مهم برای انتقال محتوا و رساندن پیام‌های مبتنی بر ارزش‌های ملی و مذهبی به سراسر دنیا می‌دانند و این یعنی فضای مجازی ابزاری بی‌بدیل و قابل استفاده در حوزه تبلیغ محتوای دینی و ارزشی است.

وی با بیان اینکه مدل ارائه محتوا‌های حوزه دین و مذهب در فضای مجازی قابلیت‌ انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد که می‌تواند در بستر‌های کاربرپسند و مخاطب‌پسند در اختیار مردم قرار گیرد، تصریح کرد: در گذشته اگر قصد دسترسی به محتوا‌های دینی مانند کتب دینی، قرآنی و ادعیه را داشتید، این محتوا به راحتی در دسترس نبود و حتماً باید برای دسترسی به این محتوا در مکان‌های خاصی حضور پیدا می‌کردید، اما امروزه این محتوا‌ها در قالب‌های بهتری همچون تولیدات الکترونیک، در اختیار مردم و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان فضای مجازی بسیج، با ذکر اینکه روزبه‌روز دانش استفاده از محتوا‌های دینی و مذهبی گسترده‌تر می‌شود، گفت: امروز از هوش مصنوعی در ارائه این محتوا استفاده می‌شود؛ همچنین از اینترنت اشیا مانند سایر فعالیت‌های نوآورانه برای این محتوا‌ها نیز استفاده می‌شود. تمامی این فعالیت‌ها بدان معناست که گجت‌هایی که در حوزه‌های مختلف فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرد در حوزه دین نیز قابل تعریف است و می‌توان از آن‌ها در این مسیر بهره برد.

معین با تأکید بر اینکه باید از شرایط و موقعیت‌های مختلف برای تبلیغ محتوای دینی و مذهبی استفاده کرد، افزود: مخصوصاً در شرایطی که کرونا شیوع پیدا کرده است و اساساً مدل مصرف محتوا را تغییر داده است، یکی از فرصت‌های خوب برای پرداختن بیشتر به این حوزه فراهم شده است.

وی با بیان اینکه سازمان فضای مجازی بسیج از این حوزه غافل نیست و پروژه‌های بزرگی را در حوزه تبلیغ مبانی دینی و ارزش‌های اسلامی دنبال می‌کند، گفت: از جمله این موارد بازی سفیر عشق است که سلسله پروژه‌هایی برای آن تعریف شده است، که از تاریخ صدر اسلام تا تاریخ معاصر ادامه پیدا خواهد کرد. به نوعی بازخوانی تاریخی از صحنه‌های مختلف است. محتوای این بازی از داستان پیش از قیام کربلا آغاز می‌شود و مراحل بعدی این بازی قیام مختار است که با عنوان فصل انتقام تولید خواهد شد و این روند ادامه پیدا خواهد کرد تا اینکه بتوانیم به تولیداتی در حوزه معاصر دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان فضای مجازی بسیج، با بیان اینکه متأسفانه عمده تولیدات فضای مجازی، غیربومی است و مشکلات متعددی را به وجود می‎آورد، اظهار کرد: اصلی‌ترین مشکل این حوزه مربوط به امنیت اقتصادی و فرهنگی است. به همین دلیل باید فعالان و استعداد‌های فضای مجازی را در کشور شناسایی و آن‌ها را تقویت کنیم و رشد دهیم تا از آن‌ها در راستای توانمندسازی و اثرگذاری فضای مجازی بومی بهره ببریم.
انتهای پیام
captcha