کار روحانیت از حالت خطابه خارج شود / در بیان کاستی‌ها با کسی عقد اخوت نبسته‌ایم
کد خبر: 3926076
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۶

کار روحانیت از حالت خطابه خارج شود / در بیان کاستی‌ها با کسی عقد اخوت نبسته‌ایم

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأکید بر اینکه کار ما باید از حالت خطابه خارج شود، گفت: ما به ‌عنوان نهاد روحانیت باید ببینیم که اهداف نظام در عرصه‌های مختلف محقق شده است یا خیر و آن را از مسئول مربوطه مطالبه کنیم.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس عصر دوشنبه، 7 مهرماه، در دیدار با جمعی از پیشکسوتان و رزمندگان هشت سال دفاع گفت: بعد از اتمام جنگ بسیاری از رزمندگان نگاهشان این بود که دوران خوش دفاع مقدس دیگر تمام شد و از صحنه تحول اجتماعی بریدند، اما رزمندگان دیگری نیز متوجه شدند که جنگ به شکل دیگری ادامه دارد و باید در آن عرصه با اقتضائات خاص خودش بجنگیم.

وی با بیان اینكه جنگ امروز رو‌دررو نیست، افزود: کسانی متوجه این قضیه شده و به میدان آمدند و تلفات دادند و بسیاری از تلفات آبرویی بود که از افراد برده شد، یعنی رزمنده این عرصه به وسط میدان جنگ آمد و در راستای اهداف و ارزش‌های انقلاب آبرویش به حراج گذاشته شد و آسیب دید؛ اما کسی نفهمید. امروز بسیاری از کسانی که هدف حملات و تخریب‌های ناجوانمردانه هستند و لطمه می‌‌بینند واقعاً حقشان نیست ولی باید برای انقلاب اسلامی و تداوم این مسیر پرارزش تحمل کنند.

آیت‌الله دژكام بیان كرد: در زمان جنگ تحمیلی وقتی رزمنده‌ای ترکش می‌خورد مردم به فکرش بودند، اما امروز کسی که برای حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب ناسزا می‌شنود، کسی به فکرش نیست و متأسفانه تخریب‌ها، سیاه‌نمایی‌ها و آبروریزی‌ها و وارونه‌نمایی به ‌ویژه در فضای مجازی بسیار وجود دارد. پس بدانید جنگ ادامه دارد، در حالی که حواسمان نیست در همان وضعیت هستیم و اینکه اقتضای این صحنه را باید بدانیم.

امام جمعه شیراز گفت: وقتی مقام معظم رهبری فرمودند که قرارگاهی عمل کنید، یعنی اگر نشستی برگزار می‌شود در پایان تصمیمی برای قدم بعدی بگیریم. اگر مؤلفه‌های قدرت را بررسی کنیم، یکسری از این مؤلفه‌ها در نظام جمهوری اسلامی در اختیار مسئولان است، اما بحمد الهی تا امروز این موضوع را که مردم منشأ قدرت هستند برای اصل هویت این نظام حفظ کرده‌ایم. وقتی کسی مطالبه‌گر باشد ولی جایگاهی نداشته باشد، مطالبه‌گری او به نتیجه مطلوبی نمی‌رسد. این جایگاه می‌تواند متکی به مسئولیت یا مقام یا مردم باشد.

پیشكسوتان دفاع مقدس نقش‌های كاربردی مساجد را احیا كنند

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس مساجد را مكانی دانست كه مؤلفه قدرت مردمی را متمرکز می‌کند؛ اما اکنون این مسئله لطمه خورده است و ادامه داد: برای زنده کردن مسجد تلاش‌هایی کرده‌ایم و بحث شبکه مساجد و بسیج مساجد را داریم. در قدیم نقش امام جماعت مسجد برای شما عزیزان چه بود؟ آیا روحانی مسجد امروز همان نقش و کارکرد روحانی دهه‌های قبل را دارد؟ آیا نقش محوری مساجد در محله‌ها امروز تنزل پیدا نکرده و لطمه نخورده است؟ از رزمندگان دفاع مقدس تقاضا و دعوت می‌کنیم که برای احیای این نقش‌های کاربردی به میدان بیایند.

وی با تأكید بر اینكه کار ما باید از حالت خطابه خارج شود، گفت: به ‌عنوان نهاد روحانیت باید ببینیم که اهداف نظام در عرصه‌های مختلف محقق شده است یا خیر و از مسئول مربوطه مطالبه کنیم. قرار بود تمامی روستاهای بالای 25 خانوار در برنامه پنجم آب و برق داشته باشند؛ اما امروز در استان‌های فارس و خوزستان مناطقی از آب یا برق محروم هستند. با کسی عقد اخوت نبسته‌ایم که خطاها را بپوشانیم و با عدل و انصاف باید کاستی‌ها را بیان و از مسئولان مربوطه مطالبه کنیم.

آیت‌الله دژكام از پیشكسوتان دفاع مقدس خواست که به نسل جوان القا كنند كه در جنگ ایستادیم و خدا كمك كرد و اگر امروز هم بایستیم، خدا كمك می‌كند و ادامه داد: در اخلاق، مروت و مردانگی به شما نیاز داریم که تجارب به نسل بعدی منتقل شود. متأسفانه امروز نامردی باب شده است و باید به جوانان یاد دهیم که مردانگی رواج پیدا کند. شما صحنه‌هایی را که مردانگی در آن اوج گرفته نشان می‌دهید و وقتی شما را می‌بینیم همان موارد برایمان یادآوری می‌شود و حس و حال خوبی پیدا می‌کنیم.

امام جمعه شیراز با تأكید بر اینكه امروز باید قدرت مردمی پیدا کنیم و نیاز به قدرت سیاسی نیست، گفت: رهبری در طول جنگ مرد میدان بود و وسط میدان آمد. اینکه ایشان اخیراً فرمودند همه کارهایی که در جنگ کرده‌ایم معقول بود، یعنی کار امام معقول بود و نقش امام را گم کرده‌ایم. رهبر معظم انقلاب در وصف اهل بیت(ع) می‌فرماید که انسان 250 ساله، یعنی صلح امام حسن(ع) و جنگ امام حسین(ع) درست است. اگر کسی فقط یک مورد را درست بداند، اصلاً ولایت را نمی‌فهمد. ممکن است یک نفر در طول مدت حاکمیت هر دو شکل را داشته باشد. حضرت علی(ع) در صفین جنگید و در ادامه پیمان را امضا کرد. ما متوجه این موضوعات نیستیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأكید بر اینكه باید برای ظهور زمینه‌سازی کنیم، گفت: این موضوع کمرنگ شده و تا حدی تقصیر خودمان است. باید ولایت‌پذیری را یاد بگیریم و به دیگران به‌ ویژه جوان‌ترهایمان یاد بدهیم.

انتهای پیام
captcha