«خانه قرآن» در آینده‌ نزدیک افتتاح می‌شود / ساختارسازی؛ مهمترین برنامه شورای عالی قرآن شهرداری
کد خبر: 3927005
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
موسوی بلده:

«خانه قرآن» در آینده‌ نزدیک افتتاح می‌شود / ساختارسازی؛ مهمترین برنامه شورای عالی قرآن شهرداری

مدیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران با بیان اینکه برنامه راه‌اندازی خانه قرآن در یکی از ساختمان‌های زیبای منطقه رسالت تهران مراحل نهایی خود را طی می‌کند، ساختارسازی را مهمترین برنامه شورای عالی قرآن شهرداری تهران دانست.

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن عصر امروز، شنبه 12 مهرماه با موضوع بررسی فعالیت‌های قرآنی شهری و با حضور سیدحسین موسوی بلده، مدیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت.

موسوی بلده طی سخنانی در این برنامه در رابطه با فعالیت‌های قرآنی شهر تهران، با بیان اینکه پرداختن به امور قرآنی وظیفه ذاتی شهرداری تهران نیست، اظهار کرد: رسیدگی به امور قرآنی وظیفه ذاتی نهادها و سازمان‌ها‌ی قرآنی همچون سازمان دارالقرآن، سازمان اوقاف و ... است. وظیفه ذاتی شهرداری ارائه خدمات شهری است، اما در تمام نقاط دنیا شهرداری‌ها متولی بخشی از امور فرهنگی نیز هستند که در کشور، امر قرآن جدای از فرهنگ نیست و بخش بسیار مهمی در امور فرهنگی دارد.

وی ادامه داد: یکی از فعالیت‌های مهمی که شورای شهر تهران در دوره جدید کاری خود اهتمام ویژه‌ای نسبت به انجام آن دارد، رسیدگی به امور فرهنگی به ویژه مبحث فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی است که در این راستا طی دو سه سال گذشته مصوبات فرهنگی و قرآنی که حتی از سال 86 در شورای شهر به تصویب رسیده بود، برای اولین بار در سطح شهر تهران در حال اجرا است.

موسوی بلده با اشاره به اینکه فضاسازی قرآنی در سطح شهر تهران قابل قبول و مورد پسند نیست، بیان کرد: تمامی کشورهای دنیا المان‌های خاص خود را در فضاساری شهری دارند، ولی متأسفانه امروز جای خالی المان‌های قرآنی در شهر تهران به عنوان پایتخت ایران اسلامی کاملاً محسوس است.

مدیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران با بیان اینکه امروز امکانات مادی و مالی همانند گذشته وجود ندارد و بودجه شهرداری تهران نیز بسیار کاهش یافته است، گفت: به دلیل نبود امکانات مالی مجبوریم تنها به اقدامات ساختاری بپردازیم. یکی از فعالیت‌های خوبی که در این دوره انجام شد، نام‌گذاری معابر و خیابان‌ها به نام اساتید قرآنی کشور است.

وی افزود: عمر تلاوت قرآن ما به شیوه امروزی به دهه‌های 40 و 50 بازمی‌گردد و اساتید بزرگی همچون مرحوم ابراهیم پورفرزیب (مولایی)، مرحوم محمدتقی مروت، مرحوم اربابی، مرحوم سرهنگ بیگلری، مرحوم غفاری و ... بودند که در این راه زحمت فراوان کشیده و فعالیت‌های قرآنی نوین را پایه‌گذاری کردند. فعالیت بسیار خوبی در رابطه با نام‎‌گذاری معابر و خیابان‌ها به نام اساتید قرآنی صورت گرفت که هم‌اکنون خیابانی در منطقه 7 به نام مرحوم استاد صبحدل و خیابانی نیز در منطقه 5 به نام مرحوم استاد غفاری نام‌گذاری شده است. همچنین، تا پایان سال نیز چهار معبر شهری به نام دیگر اساتید قرآنی مزین خواهند شد.

موسوی بلده با بیان اینکه تاکنون برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف مجازی همانند جشنواره مجازی «نور امید» از سوی شورای عالی قرآن شهرداری تهران برگزار شده است، تصریح کرد: این جشنواره در رشته‌های مختلف خوشنویسی، آیه‌گرافی و ... اجرا شد و بسیاری از علاقه‌مندان که حتی تخصص چندانی نیز در امور قرآنی نداشتند، در این جشنواره شرکت کردند.

مدیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران با بیان اینکه بیشتر تمرکز ما بر روی برنامه‌های ساختاری است، گفت: حدود 350 سرای محله در تهران وجود دارد که کارشناسان قرآنی در آن‌ها به صورت افتخاری و بدون دریافت هیچ‌گونه دستمزدی به ارائه خدمات قرآنی می‌پردازند که جای قدردانی و تشکر دارد. این عزیزان در شرایط سخت اقتصادی امروز در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه در کنار ساختارسازی، برنامه‌های تبلیغاتی نیز در دستور کار شورای عالی قرآن شهرداری قرار داشته است، گفت: البته مردم از کمبود المان‌های قرآنی و برنامه‌های تبلیغاتی در سطح شهر گلایه‌مند هستند که حق دارند. ما در مجموعه شورای عالی قرآن شهرداری تهران به دنبال فعالیت تشکیلاتی و ساختاری هستیم.

موسوی بلده افزود: مجموعه شهرداری تهران نیروهای قرآنی بسیاری دارد که به دلیل عدم وجود مناصب و پست‌های ویژه برنامه‌های فرهنگی، در مناصب غیر تخصصی خود فعالیت دارند که درصورت ایجاد یک تشکیلات منسجم این مشکل رفع خواهد شد. ما امروز آمار تمامی جلسات خانگی قرآن در سطح شهر تهران را احصا کرده‌ایم که ظرفیت بسیار غنی برای اجرای برنامه‌های قرآنی در سطح شهر هستند.

مدیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران با اشاره به اینکه کارشناسان دینی و قرآنی فراوانی در مجموعه شهرداری فعالیت دارند، افزود: ایجاد ساختارمنسجم قرآنی به توسعه و اجرای پژوهش‌ها و طرح‌های قرآنی در حوزه‌های مختلفی همچون معماری اسلامی و قرآنی و ... کمک شایانی خواهد کرد. با توجه به اینکه برنامه‌های ویژه ایجاد این ساختار تهیه و تدارک دیده شده است، امیدوار هستیم که این تشکیلات طی دو سه ماه آینده راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌های ما تحت‌الشعاع شرایط کرونایی کشور قرار گرفته و به کندی پیش می‌رود، تصریح کرد: تمامی علاقه‌مندان و عزیزانی که قصد ورود به برنامه‌های قرآنی و ارائه خدمات قرآنی در سطح شهر تهران دارند، می‌توانند از طریق معاونت‌های فرهنگی، اجتماعی شهرداری‌های مناطق 22‌گانه تهران و نیز سراهای محله اقدام کنند.

موسوی بلده در رابطه با برنامه‌های شورای عالی قرآن و دیگر نهادهای قرآنی در مورد امور مربوط به قرآنیان به ویژه پیشکسوتان قرآنی، اظهار کرد: بزرگترین ضعف جامعه قرآنی ما فقدان خانه قرآن است. قرآنیان اگر همانند دیگر اصناف برای خود تشکیلات صنفی داشته باشند، بسیاری از مشکلات موجود به ویژه رسیدگی به امور پیشکسوتان قرآنی به راحتی قابل حل است.

مدیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران در پایان سخنان خود از افتتاح خانه قرآن در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی‌ها در رابطه با راه‌اندازی خانه قرآن در تهران انجام شده و ان‌شاءالله به زودی شاهد افتتاح آن در یکی از ساختمان‌های بسیار زیبای منطقه رسالت تهران خواهیم بود. با افتتاح این خانه قرآن، فعالیت جامعه قرآنی کشور به صورت صنفی پیگیری خواهد شد و دغدغه‌های قرآنیان به ویژه اساتید پیشکسوت قرآنی که بعضاً مشکلات فراوانی نیز دارند، مرتفع می‌شود.

انتهای پیام
captcha