هشدار ترامپ در مورد «تقلب در انتخابات» رؤیای دموکراسی را به کابوس مبدل کرده است
کد خبر: 3927416
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
استاد دانشگاه نوتردام آمریکا در گفت‌وگو با ایکنا:

هشدار ترامپ در مورد «تقلب در انتخابات» رؤیای دموکراسی را به کابوس مبدل کرده است

رابرت اشمول، استاد دانشگاه نوتردام و کارشناس مسائل آمریکا، گفت: با توجه به هشدار ترامپ درباره احتمال وقوع تقلب در رأی‌گیری پستی و گفته او که «آرای پستی به فاسدترین انتخابات در تاریخ ایالات متحده منجر خواهد شد»، رؤیای دموکراسی آمریکا با نزدیک شدن به روز انتخابات به کابوس تبدیل شده است.

به گزارش ایکنا، انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا از جهاتی کاملاً متفاوت با دوره‌های دیگر است. شیوع کرونا که در نهایت یکی از نامزد‌ها (دونالد ترامپ) را مبتلا کرد و ادعای بروز تقلب در این انتخابات از سوی او باعث شده که شاید یکی از متفاوت‌ترین انتخابات تاریخ سیاسی آمریکا را شاهد باشیم.

رابرت اشمول (Robert Schmuhl)، کارشناس مسائل داخلی آمریکا، معتقد است که این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به دلیل وجود مسائلی مانند شیوع کرونا، ابتلای رئیس‌جمهور به این بیماری، ابراز نظرهای جنجالی در مورد احتمال تقلب در شمارش آرا با سایر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تفاوتی اساسی دارد.

رابرت اشمول، رئیس دانشکده والتر اچ آننبرگ ـ ادموند پی. جویس (Walter H. Annenberg-Edmund P. Joyce) در رشته مطالعات آمریکا دانشگاه نوتردام(University of Notre Dame) در آمریکاست. اشمول در حوزه مسائل داخلی آمریکا مانند انتخابات و ایرلندی‌های آمریکا تحقیقات و مقالات بسیاری را به رشته تحریر درآورده است.

این کارشناس مسائل آمریکا نویسنده یا ویراستار پانزده کتاب است که از بین آنها می‌توان آثار «کودکان تبعیدی ایرلند: آمریکا» (Ireland's Exiled Children: America) و «شکوه و مسئولیت: ریاست‌جمهوری آمریکا از  فرانکلین روزولت تا ترامپ» (The Glory and the Burden: The American Presidency from FDR to Trump) را نام برد. وی در گفت‌وگو با ایکنا در مورد حواشی اخیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا صحبت کرد.

رابرت اشمول در پاسخ به سؤالی در مورد ابتلای دونالد ترامپ به کرونا و تأثیر این موضوع بر مبارزات انتخاباتی وی گفت: وقتی آزمایش کرونای رئیس‌جمهور مثبت و باعث شد که ترامپ در بیمارستان بستری شود، جهت مبارزات انتخاباتی به طرز چشمگیری تغییر کرد.

رئیس‌جمهور رسیدگی به دیوان عالی و سایر نگرانی‌ها را که ارتباطی با شیوع کرونا نداشت، در اولویت قرار داد تا در آخرین ماه قبل از روز انتخابات در خط مقدم باشد. بیماری او کانون توجهات موضوعی (شیوع کرونا) است که سعی داشت از آن اجتناب کند اما اکنون نمی‌تواند.


بیشتر بخوانید:


این کارشناس مسائل آمریکا معرفی «امی کانی بارت»(Amy Coney Barrett) از سوی دونالد ترامپ به دادگاه عالی ایالات متحده و تأثیر این موضوع بر آمریکا را عمیق توصیف کرد و افزود: نامزدی امی کنی بارت انگیزه‌ای مضاعف به جمهوری‌خواهان محافظه‌کار و انجیلی‌های مذهبی خواهد داد و کاملاً محتمل است که تأثیری مشابه بر دموکرات‌های لیبرال‌تر داشته باشد. از همه مهمتر، در صورت تأیید وی، در دادگاه عالی بین 3 تا 6 نفر بین قضات محافظه‌کار و لیبرال، اختلاف به وجود خواهد آمد. تأثیر این موضوع  بر ایالات متحده می‌تواند عمیق باشد.

استاد دانشگاه نوتردام، بزرگترین تفاوت انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا با سال‌های گذشته را دو موضوع رأی‌گیری و کرونا دانست و گفت: مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری امسال نه تنها تحت تأثیر عواقب شیوع کرونا بوده، بلکه تحت تأثیر تاکتیک‌های ترسناک درباره رأی‌گیری (تقلب در انتخابات) است که رئیس‌جمهور ترامپ ـ علی‌رغم حقیقت نداشتن آنها ـ مدام در موردشان ادعاهایی را مطرح می‌کند.

اظهارات ترامپ در مورد تقلب در انتخابات، رویای دموکراسی را به کابوس مبدل کرده است

وی افزود: با توجه به هشدار ترامپ درباره احتمال وقوع تقلب در رأی‌گیری پستی و گفته او که «آرای پستی به فاسدترین انتخابات در تاریخ ایالات متحده منجر خواهد شد» رؤیای دموکراسی آمریکا با نزدیک شدن به روز انتخابات، به کابوس تبدیل شده است.

این کارشناس مسائل آمریکا نقش اقلیت‌های نژادی و مذهبی (مانند مسلمانان) در انتخابات امسال را مهم دانست و تصریح کرد: رئیس‌جمهور به طور گسترده مورد حمایت سفیدپوستان آمریکایی است؛ به ویژه کسانی که تحصیلات دانشگاهی ندارند. این افراد همان قشری هستند که «پایگاه پشتیبانی» ترامپ نامیده شده‌اند. استراتژی امسال ترامپ این است که بیشتر و بیشتر به این پایگاه توجه داشته باشد و افرادی را که در سال 2016 رأی ندادند، ترغیب کند تا در سال 2020 پای صندوق‌های رأی بیایند. اقلیت‌ها، به ویژه مسلمانان در محاسبات انتخاباتی امسال ترامپ جایگاه برجسته‌ای ندارند.

اشمول در پایان در مورد تأثیر انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور و احتمال تغییر در فضای سیاسی حاکم بر ایران و آمریکا اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که دولت بایدن به دنبال همکاری با کشورهای دیگر ـ به عنوان مثال در اروپا ـ برای ایجاد رابطه‌ای معقول و در عین حال واقع‌بینانه با ایران باشد. دولت بایدن بر اتحاد و ضرورت همکاری ملت‌ها بر روی مشکلات جهانی تأکید می‌کند که از اوایل سال 2017 (دوره ریاست‌جمهوری ترامپ) شاهد این مورد نبوده‌ایم.

گفت‌وگو از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha