کاروان تفسیری حوزه متوقف نشود / دمیدن روح قرآنی در تمام رشته‌های حوزه
کد خبر: 3927447
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
آیت‌الله اعرافی:

کاروان تفسیری حوزه متوقف نشود / دمیدن روح قرآنی در تمام رشته‌های حوزه

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در مراسم تجلیل از برگزیدگان مسابقات تفسیر قرآن طلاب برادر و خواهر سراسر کشور با بیان اینکه کاروان تفسیر باید در حوزه به صورت پویا و فعال به پیش برود، گفت: براساس روایات ما به بطون بی‌انتهای قرآن معتقد هستیم؛ لذا ظرفیت قرآن باید در علوم مختلف بازنگری شود؛ به ویژه در اصول فقه باید باب‌های نو برای قواعد تفسیر متن قرآن گشوده شود.

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیهبه گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، امروز، 14 مهرماه، در مراسم تجلیل از برگزیدگان مسابقات بزرگ تفسیر قرآن ویژه طلاب برادر و خواهر سراسر کشور و همسران و فرزندان آنان، گفت: قرآن اعجاز قدرت کلمه و سخن است؛ بشر از ابزار مختلف و سلاح‌های بسیار زیادی برخوردار است، اما شاید قدرت هیچ نماد و خلق انسانی بالاتر از قدرت کلام و سخن نباشد؛ زیرا گاهی با یک سخنرانی جهانی متحول یعنی ساخته و یا خراب می‌شود.

وی افزود: اگر به سال 1342 برگردیم در قم پایه نهضت اسلامی ریخته شد و مهم‌ترین نقش در خلق این نهضت و انقلاب، سخنرانی‌ها، گفته‌ها و کلمات امام بود؛ لذا بالاترین ابزار تأثیر در عالم، کلمه و سخن است. قلم هم نماد و نمودی از ابراز مافی‌الضمیر است. قرآن در این جهت یعنی اعجاز سخن و بیان در قله است.

مدیر حوزه علمیه با بیان اینکه کلمه خودش اعجاز الهی و پدیده عظیم خلقت است و قرآن گوی سبقت را از همه سخنان ربوده است، اظهار کرد: دلالت‌های هر کلام و دامنه آن مقول به تشکیک است و هرقدر جان، روح و ضمیر والاتر باشد، سخن بار معنایی بیشتری دارد؛ کلام حکیم اوج حکمت را نشان می‌دهد و این قانون می‌گوید که قرآن اوج کلام است؛ زیرا از حکیمی مطلق صادر شده است؛ سخنگو و سخن‌آفرین قرآن احسن الخالقین و فوق همه موجودات است؛ لذا سخن او هم حکمت مطلق و بار معنایی بی‌پایان دارد.

حرکت دائمی کاروان تفسیری حوزه

وی افزود: در اصول فقه باید باب‌های نو برای قواعد تفسیر متن قرآن گشوده شود، براساس روایات ما به بطون بی‌انتهای قرآن معتقد هستیم؛ لذا ظرفیت قرآن باید در علوم مختلف بازنگری شود؛ دلالات قرآن از روایات هم بالاتر است و این ظرفیت و ژرفایی معنایی فقط در قرآن بالاتر از همه کلام‌ها است.

اعرافی تصریح کرد: قرآن حاوی همه عالم و هستی است؛ برخی قواعد هستی در ظاهر و برخی در بطن قرآن وجود دارد؛ تمام مراتب عالم تکوین و تشریع با همه جزئیات در این کتاب وجود دارد که بخشی در دست ماست؛ لذا کاروان تفسیر باید در این مسیر دائماً پیش برود و حوزه باید روز به روز و سال به سال گنج‌ها را بیشتر کشف و تفاسیر جدیدی خلق به و بشریت عرضه کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: علامه طباطبایی در 20 سال عمر شریفش پدیده اعجازگونه‌ای را آفرید و کاروان تفسیر را به پیش برد و امروز هم باید این مسیر تداوم یابد؛ مقالات، تبلیغ، زندگی قرآنی، جامعه قرآنی و ... باید در دستور  کار دائمی حوزه و دانشگاه و آحاد جامعه باشد. پرداختن به قرآن در حوزه و مراکز علمی باید از دو منظر مورد توجه باشد؛ یکی رشته تفسیر و علوم قرآنی و قلمروهای مستقیم قرآن و دیگر اینکه اندیشه و روح قرآنی در تمامی دانش‌ها به خصوص علوم انسانی دیده شود.

وی با بیان اینکه امروز ده‌ها رشته و گرایش در قلمرو علوم قرآنی و تفسیر ایجاد شده است، اظهار کرد: باید اصول و فقه و کلام، حدیث، علوم انسانی و اجتماعی و بیش از 400 رشته موجود در نظام حوزوی به نور قرآن روشن شود؛ قرآن باید به مثابه روح برای همه نظامات حوزوی در ابعاد مختلف زیستی، معیشتی و ... شود. همچنین رویکرد بالاتر این است که حوزه باید پرچمدار زیست قرآنی در جامعه و سطح جهانی باشد.

روح قرآنی در همه رشته‌های حوزه ایجاد شود

اعرافی بیان کرد: آنچه اساتید و فضلا باید دنبال کنند، این است که از قرآن دست‌مایه‌ای برای هدایت همه بشر ایجاد کنند؛ طلاب و استادان جوان امروز و استعدادهای ممتاز و پیشران حوزه در ایران و غیرایران باید رسالتی نو برای خود تعریف کنند؛ انقلاب برای اولین‌بار قرآن را در بعد تمدنی و کلان به میدان آورده و به برکت قرآن نور انقلاب پرتوافکن شده است و حوزه‌ها در پرتو آن گسترش یافته است.

اعرافی تصریح کرد: معتقدیم نسخه هدایت بشر و راه نجات او از آلودگی و تباهی در قرآن است؛ با کمال افتخار و اعتماد به نفس کامل باید این معارف را  باز بپرورانیم و هم با زبان‌ها و هنرهای گوناگون تبیین و به نسل جوان و جامعه علمی معرفی کنند و مسابقات هم باید ما را به این مسیر نزدیک کند.

وی با اشاره به این دوره از مسابقات تفسیر، افزود: این مسابقات در رشته تفسیر برگزار شد که امتیاز بزرگی است و از طرفی چون برای طلاب، خانواده، همسران و ایرانیان و غیرایرانیان است پدیده مبارکی محسوب می‌شود.

جسارت به قرآن جسارت به انسانیت است

اعرافی اظهار کرد: جسارت به قرآن که هر از چندگاهی از سوی دست‌های شیطانی در غرب رخ می‌دهد جسارت به انسانیت و تمدن بشری است؛ جسارت به کتابی که نظم او تمدن‌ساز و محتوایش حیات‌بخش است؛ جسارت به انسانیت و ارزش‌های انسانی است؛ لذا برای هیچ انسانی نباید قابل تحمل باشد؛ البته برخی به بهانه آزادی بیان آن را مشروع دانسته‌اند که منطقی باطل و پوچ است.

وی اضافه کرد: حوزه نقد و گفت‌وگو درباره هر چیزی از جمله توحید و سایر مسائل دینی را می‌پذیرد، ولی چیزی را که نمی‌پسندیم توهین و جسارت آن هم به سرمایه‌های بشری است؛ دیوان یک شاعر به عنوان سرمایه بشری ثبت می‌شود و چه متنی بالاتر از قرآن داریم که باید مورد اهانت قرار بگیرد.

انتهای پیام
captcha