ظلم‌ستیزی پیام گفتمان وحدت‌بخش اربعین است
کد خبر: 3928028
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
ده‌بزرگی:

ظلم‌ستیزی پیام گفتمان وحدت‌بخش اربعین است

یک شاعر پیشکسوت آیینی‌سرا درباره اربعین گفت: پیام اربعین و گفتمان وحدت‌بخش آن در جهان اسلام، ظلم‌ستیزی و جریان‌سازی است. درست است بسیاری از شاعران از حسرت نرفتن به کربلا و پیاده‌روی اربعین شعر گفته‌اند، اما این سروده‌ها هم باید حرکت‌آفرین و حاوی پیام ظلم‌ستیزی باشد.

ظلم‌ستیزی پیام گفتمان وحدت‌بخش اربعین استاحد ده‌بزرگی، شاعر پیشکسوت عاشورایی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره پیاده‌روی اربعین و گفتمان غالب آن گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از محافل عمومی و مذهبی در کشورمان و بسیاری از کشور‌های دیگر تعطیل شده است که پیاده‌روی اربعین نیز از این موضوع مستثنا نیست، اما باید به این مسئله توجه کرد که با وجود تعطیلی این مناسک، گفتمان و اهداف آن نباید تعطیل شود.

وی افزود: پیام اربعین و گفتمان وحدت‌بخش آن در جهان اسلام، ظلم‌ستیزی و جریان‌ساز بودن است. درست است که بسیاری از شاعران از حسرت نرفتن به کربلا و پیاده‌روی اربعین شعر گفته‌اند، اما این سروده‌ها هم باید حرکت‌آفرین و حاوی پیام ظلم‌ستیزی باشد. در واقع این حرکت جهانی که بین همه ملل وجود داشت و اکنون به دلیل شیوع کرونا شکل بین المللی خود را در ظاهر از دست داده، اما گفتمان غالب آن که وحدت در میان ملل جهان است، می‌تواند به ویژه در شعر شاعران جریان و انعکاس داشته باشد.

ده‌بزرگی در ادامه با اشاره به جایگاه اربعین در میان شاعران کهن و معاصر گفت: سرودن شعر از گذشته در میان شاعران رواج داشته، اما این مسئله پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بین شاعران معاصر رشد چشمگیری یافته است. همچنین این مسئله از سوی اهل بیت (ع) نیز مورد توجه و تأکید بوده و در این روز خواندن زیارت اربعین در کنار زیارت عاشورا نیز سفارش شده است.

این شاعر پیشکسوت آیینی‌سرا در ادامه تصریح کرد: پیام اربعین تکامل و کامل شدن است و تکمیل نهضت امام حسین(ع) در اربعین رخ داد. در واقع کسانی همچون حضرت زینب(س) پس از شهادت سید و سالار شهیدان و یارانش طی چهل شبانه‌روز در عین صبوری حرکتشان را دشمن شکنانه و ظلم‌ستیزانه ادامه دادند.

وی با اشاره به پیام اربعین حسینی گفت: اولین پیام اربعین صبوری و سیر و سلوکی است و اینکه همواره در حرکت باشیم؛ مثل خورشید که هر جا حرکت می‌کند تاریکی‌ها را نیز از بین می‎برد. اهل بیت(ع) نیز پس از واقعه کربلا همین رسالت را به انجام رساندند که این مسئله در مقاتل و تاریخ به روشنی تبیین شده است.

ده‌بزرگی در ادامه به کنگره شعر عاشورایی در شیراز اشاره کرد و گفت: کنگره شیراز شخصیت‌محور است، اما تصمیم شورای کنگره بر این است که سال آینده محور آن با عنوان حسرت‌زدگان باشد که در واقع می‌تواند درباره حسرت نرفتن به کربلا هم باشد. هر چند این مسئله در راستای حسرت‌زدگانی است که نتوانستند با امام حسین(ع) در کربلا همراه باشند.

انتهای پیام
captcha