پنجمین جام باشگاه‎های کتابخوانی کودک و نوجوان برگزار می‌شود
کد خبر: 3928571
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴
همزمان با هفته کودک؛

پنجمین جام باشگاه‎های کتابخوانی کودک و نوجوان برگزار می‌شود

پنجمین جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، با توجه به شیوع ویروس کرونا، همزمان با هفته کودک به‌ صورت مجازی برگزار می‌شود.

پنجمین جام باشگاه‎های کتابخوانی کودک و نوجوان برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا؛ همزمان با هفته ملی کودک، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی، به‌منظور توسعه و ترویج کتابخوانی با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور و تعدادی از دستگاه‌ها و نهاد‌های همکار ملی و بین‌المللی، «پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان» را به صورت مجازی برگزار می‌کند.
 
جام باشگاه‌های کتابخوانی با مشارکت نهاد‌های غیردولتی و دستگاه‌های اجرایی و عمومی استان‌ها و شهرستان‌ها ازجمله نهاد کتابخانه‌های عمومی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، صندوق بین‌المللی کودکان سازمان ملل متحد یونیسف، سازمان بهزیستی، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، شرکت ارتباطات سیار امین، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در شهر‌ها و روستا‌های کشور برگزار می‌شود.
 
در چهار دوره برگزاری این طرح در ۱۸۲۰ شهر و روستای کشور نزدیک ۲۲ هزار باشگاه کتابخوانی ۹۸۷، ۳۳۵ هزار عضو فعال هستند که معاونت امور فرهنگی به همه اعضای جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان یارانه ۵۰ درصدی کتاب اهدا می‌کند.
 
با توجه به فراگیری بیماری کرونا، پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان امسال با شعار «حمایت از سلامت عمومی و روحیه نشاط همراه با تداوم کتابخوانی» آغاز می‌شود و رویکرد آن استفاده حداکثری از امکانات فضا‌های مجازی است.
 
کارگاه‌های آموزشی این دوره به سه شکل مجازی، حضوری و بسته فرهنگی برگزار می‌شود. در این کارگاه‌ها موضوعاتی مانند شیوه‌های تسهیل‌گری، شیوه‌های ترویج کتابخوانی، مستندسازی و روش‌های اجرایی آن در فضا‌های مجازی، شیوه‌های راه‌اندازی باشگاه‌ها و … ارائه می‌شود. محور فعالیت‌های مجازی جام باشگاه‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان، پایگاه اینترنتی شبکه ترویج کتابخوانی به نشانی bookpromotion.ir خواهد بود.
 
طرح کلی برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان
 
جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان رقابتی میان باشگاه‌های کتابخوانی در شهر‌ها و روستا‌های سراسر ایران است که در سال ۱۳۹۹ با شرایط زیر برگزار خواهد شد:
 
۱. فعالیت باشگاه‌های کتابخوانی دائمی بوده و هر زمان از سال با شرایطی که در این شیوه‌نامه آمده است، علاقه‌مندان واجد شرایط می‌توانند با مراجعه به سایت، باشگاه خود را ثبت کنند.
 
۲. باشگاه‌هایی که در سال‌های قبل ثبت شده‌اند، در سال ۱۳۹۹ هم رسمیت دارند و می‌توانند در جام باشگاه‌ها شرکت کنند و از تخفیف کتاب برخوردار شوند.
 
۳. تسهیل‌گرانی می‌توانند باشگاه تشکیل دهند که در کارگاه‌های آموزشی شرکت کرده باشند. تسهیلگرانی که در سال‌های گذشته دوره‌های آموزشی را گذرانده باشند، می‌توانند در سال ۱۳۹۹ باشگاه جدید هم تشکیل بدهند.
 
۴. دوره جدید کارگاه‌های آموزشی برای تسهیلگران مطابق شیوه‌نامه‌ها برگزار خواهد شد و اخبار و اطلاعات مربوط به برگزاری این کارگاه‌ها از طریق وب‌سایت شبکه ترویج کتابخوانی bookpromotion.ir اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
۵. کارگاه‌های حضوری در صورتی برگزار خواهند شد که به تشخیص مسئولان، شرایط سلامت عمومی فراهم‌شده باشد.
 
۶. کار تسهیل‌گران داوطلبانه است.
 
۷. تسهیل‌گران پس از گذراندن کارگاه آموزشی می‌توانند طبق شیوه‌نامه، باشگاه کتابخوانی ثبت کنند.
 
۸. باشگاه‌های کتابخوانی ثبت‌شده می‌توانند در رقابت‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی شرکت کنند.
 
۹. باشگاه‌های کتابخوانی شهری و روستایی برای شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی ابتدا باید در مرحله جام باشگاه‌های کتابخوانی در شهرستان شرکت کنند.
 
۱۰. برگزیدگان جام باشگاه‌های شهرستان به شرح زیر به دبیرخانه مرکزی در تهران معرفی می‌شوند:
 
الف) سه تا پنج باشگاه برگزیده
 
ب) سه تا پنج نامه برگزیده
 
ج) سه تا پنج فیلم برگزیده
 
د) سه تا پنج کتاب برگزیده به انتخاب اعضای باشگاه‌های شهرستان
 
ه) یک کتاب‌فروش فعال در شهرستان
 
۱۱. جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان کشور با حضور برگزیدگان شهرستانی در رشته‌های پنج‌گانه برگزار خواهد شد. علاوه بر این داوران بر اساس مستندات پرونده‌ باشگاه‌ها از میان تسهیل‌گران کل باشگاه‌های راه‌یافته به مرحله کشوری، تسهیلگران برگزیده را نیز معرفی خواهند کرد.
 
همچنین استان‌ها می‌توانند در صورت تمایل مرحله استانی داشته باشند و برگزیدگان استانی را معرفی و از آنان تجلیل کنند. ثبت‌نام پنجمین دوره این برنامه از طریق سایت شبکه ترویج کتابخوانی ایران به نشانی www.bookpromotion.ir قابل انجام است.
انتهای پیام
captcha