آرامش شرکت‌کننده؛ ویژگی مثبت مسابقات مجازی قرآن
کد خبر: 3929403
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴
احمدی‌وفا بیان کرد:

آرامش شرکت‌کننده؛ ویژگی مثبت مسابقات مجازی قرآن

داور چهاردهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) با اشاره به اینکه زیرساخت‌های برگزاری مجازی مسابقات فراهم است، گفت: شیوع کرونا عاملی شد تا بالاجبار فضای رقابت‌ قرآنی به صورت مجازی را تجربه کنیم و نقطه مثبت آن آرامش شرکت‌کننده و دوری او از فضای پراسترس اجرا در برابر هیئت داوران و مستمعان است.

حمیدرضا احمدی‌وفا، داور چهاردهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش صوت، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه برای نخستین‌بار در میان اعضای هیئت داوران این مسابقات حضور دارد، گفت: تصور چنین سطح تلاوتی را از قاریان جوان در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل نداشتم و رقابت‌های خوبی را شاهد بودم که نشانه پیشرفت مبحث قرائت قرآن در کشور است.

این قاری بین‌المللی با پرداختن به شیوه سهمیه‌بندی مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه برای حضور تعداد نفرات مشخصی از هر استان، اظهار کرد: خوشبختانه مسابقات امام علی(ع) فاقد این دسته‌بندی‌ است و هرکس پس از اعلام آمادگی برای حضور در این رقابت مردمی، اجرایش از سوی هیئت داوران مورد بررسی قرار می‌گیرد و برترین‌ها به مراحل بالاتر راه پیدا می‌کنند. این مسابقات مشوق خوبی است برای افرادی که برای طی این مسیر نیاز به انگیزه و تشویق دارند و همچنین برای عده‌ای که می‌خواهند در رقابت‌ها و در میان داوران باسابقه، معلومات خود را محک بزنند فرصت بسیار مغتنمی است.


بیشتر ببینید و بخوانید:


این داور مسابقات پشتیبانی از نخبگان را مهم‌تر از برگزاری یک رقابت دانست و افزود: نباید صرفاً فضای رقابتی ایجاد کرد، جوایزی را اهدا و سپس تا سال آینده و دور بعدی مسابقه، هیچ ارتباط و کنشی بین برترین‌ها و مجریان مسابقه نباشد. وقتی استعدادی کشف می‌شود باید حمایت از او ادامه یابد. متولیان مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) از این توفیق الهی بیشتر بهره‌مند شده و پس از پایان مسابقات به امر برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی به هر نحو حضوری و مجازی اهتمام ورزند. این استعدادها این قابلیت را دارند که بیشتر شکوفا شوند. حتی دارالقرآن امام علی(ع) می‌تواند در ادوار بعد برترین‌های خود را به دیگر کشورها اعزام کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا زیرساخت‌ها برای برگزاری مسابقات قرآن به صورت مجازی در کشور فراهم است؟ بیان کرد: زیرساخت‌ها فراهم است و در مسابقات امام علی(ع) با برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده به خوبی این شیوه اجرا شد، حتی می‌توان تجربیات آن را در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار داد.

مسابقات مجازی قرآن

احمدی‌وفا به تفاوت‌ها در داوری مسابقات حضوری به شیوه مجازی، که برای نخستین‌بار در سطحی وسیع در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) برپا شد، اشاره کرد و گفت: قضاوت داوران چه در زمانی که متسابق در برابر آنان حضور فیزیکی داشته باشد و چه وقتی که او از طریق وسایل ارتباطی اجرای خود را انجام دهد تفاوتی ندارد، اما در شیوه مجازی آرامش و نبود استرس در صدای شرکت‌کننده به خوبی ملموس است. در رقابت‌های حضوری شرکت‌کننده در برابر هیئت داوران و چشمان حاضران در سالن، فشار و تنش بالایی را تحمل می‌کند، ولی در شیوه مجازی چنین ویژگی مخربی مشاهده نمی‌شود.

یادآور می‌شود، مرحله(شفاهی) چهاردهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) به صورت غیرحضوری و با بهره‌گیری از فضای اسکای‌روم از ۲۱ مهرماه در دو بخش آقایان و بانوان در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل و اجزای 20، 10 در خانه‌موزه شهید مدرس تهران در حال برگزاری است.

انتهای پیام
captcha