آغاز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) و خبر تلخ فقدان «علی‌رضا فتحی‌پور»
کد خبر: 3929504
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

آغاز مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) و خبر تلخ فقدان «علی‌رضا فتحی‌پور»

درگذشت مدیر گروه علوم قرآنی رادیو قرآن، برگزاری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)، انتشار فراخوان ثبت‌نام مؤسسات قرآنی برای دریافت تسهیلات حمایتی، انتشار آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به حافظان و قاريان از جمله رویدادهای قرآنی کشور طی این هفته بود.

قرآن و ایکنابه گزارش ایکنا، هفته‌ای‌ که گذشت با اخبار و رویدادهایی همچون معرفی برترین دعاخوانان و گروه‌های تواشیح، برگزاری طرح توسعه آموزش عمومی تفسیر قرآن، درگذشت مدیر گروه علوم قرآنی رادیو قرآن، انتشار فراخوان ثبت‌نام مؤسسات قرآنی برای دریافت تسهیلات حمایتی، تغییر احتمالی زمان برگزاری آزمون سراسری قرآن و عترت، پایان نام‌نویسی جشنواره قرآنی وزارت بهداشت با ثبت ۶۲ هزار متقاضی، انتشار آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به حافظان و قاريان، برگزاری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) و ... همراه بود.

درگذشت مدیر گروه علوم قرآنی رادیو قرآن
علیرضا فتحی‌پور، مدیر گروه علوم قرآنی رادیو قرآن، ۱۹ مهرماه، پس از مدت تحمل یک دوره بیماری، در ۴۸ سالگی دار فانی را وداع گفت و به سوی معبود خود شتافت.
از فعالیت‌های مرحوم فتحی‌پور در صداوسیما می‌توان به کارشناس‌مجری برنامه ترنم آیات، راز آسمان، راز آفرینش و ... رادیو قرآن، برنامه به رنگ خدا در رادیو ایران، مجری‌کارشناس برنامه اردیبهشت شبکه چهار سیما، مجری‌کارشناس برنامه‌های قرآنی بشارت، به سوی ظهور همچنین برنامه تلویزیونی روز خدا اشاره کرد که توانست با مهارت خود در اجرا مخاطبان فراوانی را از آن برنامه‌های دینی تلویزیون کند. همچنین او حافظ کل قرآن کریم و از قاریان خوش‌صوت کشورمان بود و پیش از این، سابقه سردبیری خبرگزاری شبستان را داشته است.
پیکر مرحوم علیرضا فتحی‌پور 22 مهرماه در زادگاهش، همدان به خاک سپرده شد.

معرفی برترین دعاخوانان و گروه‌های تواشیح
نتایج داوری مرحله مقدماتی چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته‌های مدیحه‌سرایی و دعاخوانی که داوری آثار، طی هفته‌های گذشته در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شده بود، اعلام شد.
بر همین اساس در رشته مدیحه‌سرایی که نتایج و ریز نمرات آن به استان‌ها ابلاغ شده است، گروه‌های نور از استان تهران؛ اسراء از استان مازندران؛ ملکوت از استان اصفهان؛ آل‌یاسین از استان خوزستان؛ نصر از استان آذربایجان شرقی و آوای وصال از استان یزد، موفق به راهیابی به مرحله کشوری چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن شدند.

برگزاری طرح توسعه آموزش عمومی تفسیر قرآن
طرح توسعه آموزش عمومی تفسیر قرآن از سوی سازمان تبلیغات اسلامی و با مشارکت بنیاد تفسیر قرآن کریم تحت اشراف حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، برگزار خواهد شد.
این طرح قرآنی با محوریت سوره‌های مبارکه لقمان، فجر، حجرات، نور و محمد(ص) ویژه روحانیون مستقر، امامان محله، مبلغان و مبلغات و کلیه کارکنان سازمان تبلیغات اسلامی و خانواده ایشان در سراسر کشور اجرا می‌شود.
همچنین، زمان برگزاری آزمون‌های مربوط به این طرح قرآنی که همراه با اعطای ۳۴۲ جایزه نقدی به قبول‌شدگان خواهد بود، نیمه دوم آبان‌ماه سال جاری است.

برگزاری آزمون معارفی جشنواره قرآنی وزارت بهداشت
آزمون بخش معارفی بیست‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن وزارت بهداشت، از صبح 22 مهرماه در گروه‌های دانشجویان، اساتید و کارکنان به صورت همزمان در سراسر کشور و در رشته‌های مختلف برگزار ‌شد.
آزمون رشته احکام این آزمون از ساعت ۹ تا ۹:۴۵، آزمون رشته‌های نماز، سبک زندگی اسلامی و آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه از ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۱، آزمون رشته‌های آشنایی سیره معصومین(ع)، آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم و آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه ۱۲:۱۵ تا ۱۳ و آزمون رشته‌های آشنایی با احادیث اهل بیت(ع)، ‌پرسمان معارفی و حفظ موضوعی قرآن نیز از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۴:۱۵ برپا شد.
روح‌الله محمدعلی‌نژاد، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در مورد میزان مشارکت دانشجویان، کارکنان و اساتید در این آزمون بیان کرد: بر اساس آخرین آمار تعداد ۸۱۸۵ دانشجو، ۴۴۱۹۷ کارمند و ۱۶۷۰ استاد و در مجموع ۵۴۰۵۲ شرکت‌کننده در این آزمون حضور پیدا کردند.

برگزاری پنجمین دوره طرح ملی حفظ تلفنی قرآن «مشکوة»
پنجمین دوره طرح ملی حفظ تلفنی قرآن کریم «مشکوة» از ۱۵ مهرماه به همت معاونت ترویج و توسعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و با مشارکت سازمان بهزیستی آغاز شده است.
این دوره با حضور ۹۰ نفر از مددجویان سازمان بهزیستی و زیر نظر هشت مربی که از حافظان قرآن کریم هستند به صورت ارتباط تلفنی بین مربی و قرآن‌آموز در حال برگزاری است. آزمون نهایی این دوره پایان آذرماه سال جاری خواهد بود.

اعلام اسامی اعضای هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور
ششمین جلسه هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور امروز سه‌شنبه، ۲۲ مهرماه با حضور اکثریت اعضا در محل سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.
در این جلسه که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و به ریاست لاله افتخاری، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور برگزار شد، پیش‌نویس طرح شرح وظایف و ساختار هیئت‌های اندیشه‌ورز بانوان قرآنی در استان‌ها به تصویب رسید.
در پایان این جلسه، احکام صادره از سوی رئیس سازمان دارالقرآن الکریم به اعضای هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی ابلاغ شد. به موجب این احکام، لاله افتخاری به عنوان رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور، مریم حاجی‌عبدالباقی به عنوان نایب‌رئیس، خانم‌ها رمضانی به عنوان دبیر، سعیدی‌نژاد، شریعتمدار، بهجت‌پور و عقبایی به عنوان عضو هیئت معرفی شدند. همچنین، محمدعلی خواجه‌پیری، پیشکسوت قرآنی کشور نیز به عنوان یکی از اعضای این هیئت انتخاب شد.

انتشار فراخوان ثبت‌نام مؤسسات قرآنی برای دریافت تسهیلات حمایتی
معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراخوان اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه حمایتی ویژه مؤسسات و فعالان فرهنگی حوزه قرآن و عترت را منتشر کرد.
در این فراخوان آمده است: «به منظور حمایت صنوف فعال فرهنگی، هنری و رسانه‌ای حفظ فرصت‌های شغلی و رونق صنایع فرهنگی در حوزه فعالیت‌های قرآن و عترت تسهیلات حمایتی کم‌بهره، با عاملیت صندوق کارآفرینی امید به متقاضیان مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت اعطا می‌شود».
بر همین اساس فعالان و مدیران مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و مدیران کسب و کارهای قرآنی متقاضی دریافت تسهیلات حمایتی، برای ثبت تقاضای خود می‌توانند از صبح روز ۲۳ مهرماه به سایت https://tohfeh.farhang.gov.ir/ مراجعه کنند.

تغییر احتمالی زمان برگزاری آزمون سراسری قرآن و عترت
طی روزهای گذشته مدیران معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد از مجازی شدن نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت خبر داده و علت آن را گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور اعلام‌ کردند. همچنین اعلام شد، ثبت‌نام برای حضور در آزمون از آذرماه آغاز می‌شود تا مقدمات برای برگزاری آزمون در بهمن‌ماه فراهم شود.
با گذشت چندین روز از آن اظهارات شنیده می‌شود که زمان برگزاری این آزمون دچار تغییراتی خواهد شد و در صورت نهایی ‌شدن این تغییرات اطلاع‌رسانی در مورد آن هم صورت خواهد گرفت. بر اساس شنیده‌ها زمان برگزاری نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت ارشاد که هر ساله در بهمن‌ماه برگزار می‌شود، تغییر کرده و در دی‌ماه برگزار خواهد شد.

پایان نام‌نویسی جشنواره قرآنی وزارت بهداشت با ثبت ۶۲ هزار متقاضی
ثبت‌نام در بیست‌وپنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت که از بهمن ماه ۹۸ آغاز شده بود، پس از هشت ماه در ۲۲ مهرماه ۹۹، پایان یافت که علی‌رغم شیوع ویروس کرونا همزمان با آغاز ثبت‌نام در این دوره از جشنواره، ۶۲ هزار نفر موفق به نهایی کردن ثبت‌نام خود شدند.
بر این اساس ثبت‌نام‌کنندگان هشت بخش این جشنواره شامل بخش‌های آوایی با ۹ هزار و ۴۳۸ نفر، معارفی با ۵۴ هزار و ۲۲۹ نفر، پژوهشی با دو هزار و ۷۲۸ نفر، فناوری با ۸۳۲ نفر، ادبی با هزار و ۸۱۹ نفر، هنری با شش هزار و ۷۵ نفر، ویژه یادوآره شهید سلیمانی با هزار و ۱۴۲ نفر و تیمی با ۴۸۱ نفر مشخص شدند.
برگزاری آزمون معارفی جشنواره قرآنی وزارت بهداشت در دانشگاه‌ علوم پزشکی شهید بهشتی
مرحله دانشگاهی آزمون بخش معارفی بیست‌وپنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت ۲۲ مهرماه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همزمان با دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به صورت آنلاین برگزار شد و تا ساعت ۱۴ به پایان رسید.
مجموع شرکت‌کنندگان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این آزمون که در ۱۰ رشته برگزار شد ۳۸۶ نفر بود که سهم دانشجویان ۸۴ نفر، اساتید ۴۷ نفر و کارکنان نیز ۲۵۵ نفر بوده است.
آزمون رشته احکام این آزمون از ساعت ۹ تا ۹:۴۵، آزمون رشته‌های نماز، سبک زندگی اسلامی و آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه از ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۱، آزمون رشته‌های آشنایی سیره معصومین(ع)، آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم و آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه ۱۲:۱۵ تا ۱۳ و آزمون رشته‌های آشنایی با احادیث اهل بیت(ع)، ‌پرسمان معارفی و حفظ موضوعی قرآن نیز از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۴:۱۵ برپا شد.

انتشار آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به حافظان و قاريان
مرکز امور قرآنی این سازمان در اطلاعیه‌ای جزییات آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی دانشجویی به حافظان و قاریان قرآن کریم را اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده است:
«با عنایت به مصوبه جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و انجام اصلاحات مربوط به آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی دانشجویی به حافظان و قاريان در سال ۱۳۹۹ جهت بهره‌مندی مشمولین محترم از مفاد این آیین نامه مشروط به تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام می‌‎شود.

برگزاری دهمین جلسه ارتقای دعاخوانان ممتاز
دهمین جلسه ارتقای دعاخوانان ممتاز کشور ۲۳ مهرماه در محل شورای عالی قرآن برگزار و به صورت زنده از تارنمای آپارات منعکس شد.
در این جلسه، جهانبخش فرجی، محمدرضا پورزرگری و سیدعباس انجام، پیشکسوتان عرصه قرآنی کشور به ارائه نکات و تحلیل اجراهای دعاخوانان پرداختند.
طی برگزاری این جلسه که دبیری آن نیز بر عهده سیدعباس انجام بود، آثار دعاخوانان ممتاز کشور از جمله مهدی آزاد، وحید مهاجر پاریزی و رضا حیران از تهران مورد تحلیل و بررسی اساتید حاضر در جلسه قرار گرفت.

برگزاری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)
مرحله نخست (شفاهی) چهاردهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) به صورت غیر حضوری و با بهره‌گیری از فضای اسکای‌روم از صبح روز، ۲۱ مهرماه با رقابت حافظان قرآن در مرحله نخست آزمون شفاهی آغاز شد.
این رقابت‌ها طی مراسمی با تلاوت حمیدرضا احمدی‌وفا، قاری بین‌المللی، خیر مقدم محمد انصاری، مدیرعامل دارالقرآن امام علی(ع) و ارائه گزارش از فرآیند داوری و قضاوت‌های این دوره و تشریح آیین‌نامه توسط سمیه حاجعلی، مدیر دارالقرآن امام علی(ع) به صورت رسمی آغاز شد.
بنابر گفته مدیر دارالقرآن امام علی(ع) «پنج پشتیبان در رشته حفظ، این دوره از مسابقات را راهبری می‌کنند به گونه‌ای که با هر یک از شرکت‌کنندگان در فضای اسکای‌روم ارتباط برقرار کرده و سپس با داور مربوطه ارتباط داده می‌شود(هر داور با یک متسابق). داوران نیز صدای حافظان را هم از طریق تلفن ثابت(به دلیل پیش‌بینی قطعی احتمالی اینترنت) و همچنین تصویری(اسکای‌روم) خواهند داشت».

درگذشت قاری ممتاز اردبیلی
سیدمالک عبدی‌سادات، پاسدار رشید اسلام و قاری ممتاز دهه ۷۰ استان اردبیل، مشهور به عبدالباسط اردبیل، دار فانی را وداع گفت.
وی مسلط به چندین زبان بود. از دوستان فعالان قرآنی دارالقرآن الکریم استان اردبیل و زیرخوان گروه‌های تواشیح بود و قریب به ۲۰ سال در نیروی قدس سپاه در کنار سردار دلها شهید قاسم سلیمانی و بقیه مدافعان حرم در سوریه و عراق مبارزه کرد و به افتخار جانبازی نائل آمد.
وی هنگام انجام ورزش صبحگاهی در تهران به صورت ناگهانی بر اثر ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد و صبح روز سه‌شنبه، ۲۲ مهر‌ماه در بهشت زهرا(س) شهر اردبیل تشییع و خاکسپاری شد.

اجرای رزمایش حمایت و توزیع کمک‌های مؤمنانه به نیازمندان و آسیب‌دیدگان از کرونا
مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان تهران از همراهی مؤسسات قرآنی این استان در جامه عمل پوشاندن به منویات مقام معظم رهبری در اجرای رزمایش حمایت و توزیع کمک‌های مؤمنانه به نیازمندان و آسیب‌دیدگان از کرونا خبر داد.
میثم طاهرآبادی ضمن بیان این مطلب گفت: جامعه قرآنی استان تهران، همراه با سایر تشکل‌ها و مجموعه‌های مردمی، ضمن لبیک به ندای مقام معظم رهبری، رزمایشی را در راستای حمایت و رساندن کمک‌های مؤمنانه به نیازمندان و آسیب‌دیدگان از کرونا برگزار کرد.
وی از جمع‌آوری گسترده کمک‌های مردمی برای ایتام و افراد کم‌برخوردار در قالب کمک‌های ویژه و توزیع بسته‌های معیشتی و غذای گرم اشاره کرد و گفت: این رزمایش در بیشتر مؤسسات قرآنی استان تهران در حال گسترش است و جمع‌آوری هدایای نقدی و غیرنقدی همچنان ادامه دارد.

آغاز نام‌نویسی بیمه درمان تکمیلی فعالان قرآنی

در راستای تکمیل زنجیره خدمات بیمه‌ای صندوق اعتباری هنر، ثبت نام بیمه درمان تکمیلی ویژه هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران در یک مرحله (بدون تمدید) به مدت ۱۰ روز از تاریخ ۲۲ مهر تا دوم آبان‌ماه سال جاری از طریق وب‌سایت صندوق هنر به ‌نشانی www.honarcredit.ir انجام خواهد شد.

نهج‌البلاغه شاهراه اندیشه‌های ناب کلامی و اندیشه‌ورزی مؤمنانه است

آیین آغاز رسمی طرح ملی «کاشان؛ پایتخت نهج‌البلاغه ایران» امروز دوشنبه ۲۱ مهرماه با حضور صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضایی، استاندار اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمانی، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان، رئیس شورای اسلامی شهر کاشان، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رعایت پروتکل‌ها و موازین بهداشتی برگزار شد.

انتهای پیام
captcha