از افزایش احتمال بروز خشونت در انتخابات تا پیش افتادن بایدن از ترامپ
کد خبر: 3929986
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
با انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا/

از افزایش احتمال بروز خشونت در انتخابات تا پیش افتادن بایدن از ترامپ

در شرایطی که تقریباً دو هفته به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده، به نظر می‌رسد که احتمال بروز خشونت در انتخابات بیش از هر زمان دیگری بالا رفته است. از سوی دیگر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جو بایدن، رقیب دموکرات رئیس‌جمهور آمریکا، از ترامپ پیشی گرفته است.

به گزارش ایکنا، این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تحت تأثیر مسائل بسیاری قرار دارد که این رقابت را به موضوعی بحث‌برانگیز تبدیل کرده است. نگاهی داریم به مهمترین اخبار انتخابات آمریکا در ۲۴ ساعت گذشته.

استاد دانشگاه ویرجینیا: احتمال خشونت در انتخابات آمریکا وجود دارد

استاد و مدیر مرکز سیاسی دانشگاه ویرجینیا گفت: پیش از این هرگز شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در بحبوحه یک بیماری همه‌گیر، شرایط فروپاشی اقتصادی، بی‌عدالتی، تبعیض نژادی و بدتر از آن جامعه دو قطبی نبوده‌ایم و چنین وضعیتی می‌تواند انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 را به خشونت بکشاند.

لاری ساباتو (Larry Sabato)، مدیر مرکز سیاسی دانشگاه ویرجینیا، در مصاحبه‌ای با نشریه کلمبیایی ال تییِمپو (El Tiempo) با محوریت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: آمریکا اکنون بیش از هر زمان دیگری با معضل چند قطبی شدن مواجه و به اندازه‌ای شدید است که بروز خشونت در میانه رقابت‌های انتخاباتی، محتمل و قابل پیش‌بینی است.

از اختلاف ترامپ با جمهوری خواهان تا عقب افتادن از بایدن در نظرسنجی انتخاباتی

به گفته این کارشناس سیاسی، نظیر این حزب‌گرایی گسترده حاکم بر این روزهای جامعه آمریکا را در ماجرای رسوایی «واترگیت» تجربه کرده‌ایم.

ریچارد نیکسون، سی و هفتمین رئیس‌جمهوری آمریکا، در ۹ آگوست ۱۹۷۴ به دنبال رسوایی واترگیت از سمت خود استعفا و جای خود را به معاونش «جرالد فورد» داد. ماجرای نیکسون از معدود دفعاتی بود که رقابت و جنگ دو حزب حاکم بر آمریکا به دنبال اقدام غیرقانونی مقام‌های جمهوری‌خواه در تعبیه دستگاه‌های شنود در هتل واتر گیت، به عنوان ستاد انتخاباتی حزب دموکرات به شدت بالا گرفت.

خشم ترامپ متوجه اعضای کابینه 

دونالد ترامپ در حالی که کمتر از 15 روز تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ مانده، به‌ طور علنی برخی از متحدان جمهوری‌خواه کلیدی خود را گوش‌مالی داده است.

از اختلاف ترامپ با جمهوری خواهان تا عقب افتادن از بایدن در نظرسنجی انتخاباتی

ترامپ پیش‌تر در ماه جاری نسبت به وفادارترین اعضای کابینه یعنی ویلیام بار، دادستان کل آمریکا و «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه این کشور، ابراز یأس و سرخوردگی کرد و دلیل آن را شکست این دو، در درگیر کردن دشمنان سیاسی رئیس‌جمهوری در عملی نادرست برشمرد.

حال، نوک پیکان خشم و غضب رئیس‌جمهور، «استیون منوچین»، وزیر خزانه‌داری، را نشانه گرفته که چرا این وزیر پس از هفته‌ها مذاکره با «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در مورد مسئله کرونا به نتیجه دلخواه دست نیافته است. پمپئو و منوچین هر دو از اوایل دوره ریاست‌جمهوری ترامپ در کابینه خدمت کرده و جزء معدود مقام‌های ارشد دولت هستند که تاکنون دوام آورده‌اند.

ترامپ خشم و دلسردی خود را در حالی متوجه اعضای کابینه می‌کند که با کارزار سختی برای انتخاب مجدد در مقابل جو بایدن دموکرات روبروست. در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا اصرار دارد موضع قوی خود در این رقابت انتخاباتی را حفظ کند، بررسی‌ها حاکی است که با آغاز رأی‌گیری در بسیاری از ایالت‌ها، وی در میدان‌های حساس نبرد عقب افتاده است. ترامپ همچنین از جمهوری‌خواهان سنا دلسرد شده، نظر به اینکه در تلاش است یک بسته جبران کرونایی را به تصویب رساند، بسته‌ای که میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، با آن مخالف است.

انتخابات ۲۰۲۰: بیش از نیمی از آمریکایی‌ها بایدن را می‌خواهند

تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در آمریکا نشان می‌دهد همزمان با ادامه رقابت‌های فشرده جو بایدن و دونالد ترامپ برای ورود به کاخ سفید در انتخابات ۱۳ آبان، بایدن در سایه نگرانی رنگین‌پوستان، با حضور مستقیم در پای صندوق‌های رأی همچنان در سطح ایالتی و ملی نامزد پیشتاز انتخابات است. 

به گزارش روزنامه تلگراف در گزارش پیگیری نظرسنجی‌های خود نوشت: متوسط ۱۰ نظرسنجی نشان می‌دهد که اندکی بیش از نیمی از آمریکایی‌ها قصد دارند از بایدن حمایت کنند و حمایت از ترامپ با اختلافی حدود پنج تا شش پله‌ای کمتر از بایدن است.

از اختلاف ترامپ با جمهوری خواهان تا عقب افتادن از بایدن در نظرسنجی انتخاباتی

ترامپ دوم اکتبر (۱۱ مهر) به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد و اکنون بهبود یافته است، ولی هنوز معلوم نیست این موضوع تا چه اندازه در رقابت‌های ریاست‌جمهوری در آمریکا تأثیر داشته باشد.

محبوبیت ترامپ حدود ۴۰ درصد است و براساس گزارش تلگراف سطح یکنواختی داشته است. این گزارش در بررسی متوسط ۸ نظرسنجی قبلی میزان محبوبیت ترامپ را حدود ۴۴ درصد عنوان کرد و افزود ۵۴ درصد از آمریکایی‌ها عملکرد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور را قبول ندارند و ترامپ نسبت به رؤسای جمهور قبل از خود محبوبیت بسیار کمتری دارد.

محور اصلی مناظره پایانی ترامپ و بایدن

کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی آمریکا محور مناظره پایانی دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را که اول آبان ماه برگزار می‌شود، اعلام کرد.

براساس گفته کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی آمریکا محور‌ مناظره پایانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور با جو بایدن، رقیب دموکرات وی، مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی، روابط نژاد‌های مختلف در آمریکا، بیماری کووید-۱۹ و دیگر مسائل خواهد بود.

به نوشته خبر‌گزاری اسپوتنیک، براساس گزارش این کمیسیون ممکن است سؤالاتی درباره رهبری در آمریکا، بحث خانواده و امنیت ملی پرسیده شوند.

از اختلاف ترامپ با جمهوری خواهان تا عقب افتادن از بایدن در نظرسنجی انتخاباتی

همچنین، طبق گفته کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی آمریکا، با توجه به اخباری که در روز‌های آخر منتهی به این مناظره منتشر می‌شوند، ممکن است مباحث این مناظره نیز تغییر کنند.

این مناظره که قرار است ۲۲ اکتبر (اول آبان ماه) در ­شهر نَشویل‌ ایالت‌ تِنسى‌ بر‌گزار شود، به همان شکل مناظره اول بین دو نامزد برگزار خواهد شد. همچنین، انتخابات آمریکا سه‌شنبه، سوم نوامبر ۲۰۲۰ برابر با سوم آبان ماه برای تعیین رئیس‌جمهور آینده این کشور برگزار می‌شود و مدیریت امور را برای چهار سال آینده یا دوباره به ترامپ می‌سپارد یا کلید کاخ سفید را به بایدن می‌دهد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha