حمله سایبری و تحریم محصولات؛ واکنش مسلمانان به اسلام‌ستیزی فرانسه
کد خبر: 3931259
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳

حمله سایبری و تحریم محصولات؛ واکنش مسلمانان به اسلام‌ستیزی فرانسه

هک‌کردن و حمله سایبری به وب سایت‌های فرانسوی و تحریم کالاهای ساخت این کشور بخشی از کارزار مسلمانان جهان در پاسخ به اظهارات اسلام‌ستیزانه رئیس‌جمهور فرانسه و اقدامات دولت این کشور در رابطه با مسلمانان است.

به گزارش ایکنا، وب سایت Eurasian Times، در گزارشی به قلم سید شفیق (Syed Shafiq) به واکنش‌های جهانی به اقدامات دولت فرانسه در ضدیت با مسلمانان پرداخته است. سید شفیق نویسنده این گزارش با اشاره به اظهارات امانوئل مکرون رئیس‌جمهور‌ فرانسه نوشته است که مکرون در اظهاراتی به اسلام و جامعه مسلمانان حمله کرده و مسلمانان فرانسوی را به تجزیه‌طلبی متهم و اسلام را به عنوان دینی بحران‌زده در سراسر جهان توصیف کرد.

در این میان انتقادات شدیدی نسبت به اظهارات مکرون بعد از کشته‌شدن معلمی در پاریس توسط یک فرد اسلام‌گرای افراطی و تصمیم وی مبنی بر جلوگیری نکردن از انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز پیامبر اسلام(ص) شده است.

در این گزارش با اشاره به حملات سایبری به وب‌سایت‌های فرانسوی آمده؛ چندین وب سایت فرانسوی روز یکشنبه به دلیل اظهارات ضداسلامی رئیس‌جمهور این کشور و انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز به حضرت محمد(ص)، مورد حمله سایبری قرار گرفتند. یک حساب ضد بدافزار و واحد پشتیبانی در توئیتر گفت که یک حمله سایبری بزرگ علیه وب سایت‌های فرانسوی در جریان است. در این بیانیه آمده است: موجی از حملات سایبری عصر روز یکشنبه وب سایت‌های فرانسوی را هدف قرار داده است.

در ادامه این گزارش به تحریم کالاهای فرانسوی پرداخته شده و آمده است: نگرش امانوئل مکرون در برابر اسلام، انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز به پیامبر اسلام و طرح آنها بر روی دیوارهای ساختمان، تحریم محصولات فرانسوی را در چندین کشور از جمله قطر، کویت، الجزایر، سودان، فلسطین و مراکش را باعث شده است. وزارت خارجه فرانسه خواستار پایان تحریم‌ها و اعتراضات علیه فرانسه شده است.

این گزارش می‌افزاید: مراکش روز یکشنبه به دیگر کشورها پیوست که چاپ اخیر کاریکاتور‌های اهانت‌آمیز به حضرت محمد(ص) را محکوم کرده‌اند. وزارت امور خارجه مراکش در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن رفتار دولت فرانسه گفت که انتشار سیستماتیک این نوع تصاویر موهن نشان‌دهنده عدم بلوغ عاملان آنها است. آزادی بیان نمی‌تواند حملات و تحریکات علیه اسلام، دینی را که نزدیک به 2 میلیارد پیرو آن در سراسر جهان دارد، توجیه کند.

هک کردن و تحریم، پاسخ به رفتار دولت فرانسه با مسلمانان

در همین حال، مردم همچنان از تحریم محصولات فرانسوی که از طریق کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی در سراسر مراکش راه اندازی شده، حمایت می‌کنند که این جنبش تحریم مصادف با حرکت تحریک‌آمیز نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» در انتشار کاریکاتورهای ضد‌اسلامی و موهن به پیامبر(ص) شده که خشم و عصبانیت گسترده‌ای را در جهان اسلام در پی داشت. در اوایل سال جاری، این نشریه بار دیگر این تصاویر توهین‌آمیز به اسلام و حضرت محمد (ص) را منتشر کرد. این کاریکاتورها نخستن بار در سال 2006 میلادی توسط روزنامه دانمارکی Jyllands-Posten منتشر شد و موجی از اعتراضات را برانگیخت.

مسیحیان کنار مسلمانان علیه رفتار دولت فرانسه

اعتراض مسیحیان به اظهارات مقامات فرانسوی موضوع دیگری است که در این گزارش به آن اشاره شده است: مسیحیان عرب روز یکشنبه به کسانی که اظهارات اخیر مقامات فرانسه علیه اسلام و حضرت محمد(ص) را محکوم کردند، پیوستند. جلال شَهدا، مجری ارشد کانال خبری الجزیره مستقر در قطر، در توئیتی گفت: «من جلال شهدا هستم، یک مسیحی عرب شامی، و توهین به پیامبر اسلام، پیامبر # را به شدت رد و تقبیح می‌کنم # محمد برکت و سلام. شهدا همچنین عکسی را با این عبارت منتشر کرد: «محمد صلی الله علیه وآله».

این گزارش افزود: به دنبال آن نظرات همکاران مسلمان وی در مورد تمجید از این توئیت منتشر شد. غاده اویس، دیگر مجری شبکه الجزیره که مسیحی نیز هست، با انتشار ریتوئیت توئیت شهدا گفت: «من از صدمه زدن به احساسات مسلمانان یا تعمیم تروریسم و ​​پیوند دادن آن با اسلام خودداری می‌کنم». یک کاربر توییتر به نام آیمن دبابنه گفت: «کسی که برادران مسلمان من را آزرده و به آنها احترام نمی‌گذارد، به من به عنوان یک مسیحی اردنی احترام نمی‌گذارد». وی همچنین عکسی را ضمیمه کرد که می‌گوید «من مسیحی هستم و مخالف سوءاستفاده از اسلام».

مایکل ایوب در توییتر خود گفت: «من واقعاً از کسی [که] به دین دیگری توهین می‌کند یا او یا پیامبران را مسخره می‌کند، نفرت دارم. آنچه در فرانسه اتفاق افتاد یک انحطاط بود و این تأکید می‌کند که آنها بسیار از آموزه‌های کتاب مقدس فاصله دارند».

واکنش‌های مقامات ارشد چند کشور اسلامی هم از دید نویسنده این گزارش پنهان نمانده است و چندین کشور عربی و همچنین ترکیه و پاکستان نیز نگرش مکرون را نسبت به مسلمانان و اسلام محکوم کردند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت که رهبر فرانسه نیاز به بررسی سلامت روان دارد.

نویسنده این گزارش، مطلب خود را با اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه به پایان برده است: «مشکل مکرون با اسلام چیست؟ مشکل او با مسلمانان چیست؟ وی نیاز به بررسی سلامت روان دارد. چه چیز دیگری می‌توانیم به رئیس‌‌جمهوری که آزادی عقیده را درک نمی‌کند و با میلیون‌ها نفر در کشورش که دین دیگری دارند، اینگونه رفتار می‌کند، بگوییم؟»

مسلمانانی که ناجی فرانسه شدند 

 شاید موضوعی که این روزها و بیش از هر چیزی دیگری کمتر مورد توجه دولتمردان فرانسوی قرار گرفته، نقش اسلام و مسلمانان در تاریخ این کشور است.

در واقع می‌توان گفت که برخلاف عقیده غالب در ذهنیت مقامات فرانسوی و گروه‌های ضداسلامی در این کشور که مسلمانان را به عنوان بیگانه و دشمن فرانسه توصیف کرده‌اند،  خدمات مسلمانان به فرانسه و مردم این کشور جایگاه مهمی در تاریخ فرانسه دارد.

تعدد مسلمانان تاثیرگذار در تاریخ فرانسه موضوعی است که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت. شاید تأثیرگذار ترین نمونه خدمات مسلمانان به فرانسه، در طول جنگ جهانی دوم و اشغال این کشور توسط آلمان نازی بود که توسط مسجد جامع پاریس و فردی الجزایری‌تبار به نام عبد القادر بن غبريط صورت گرفت.

بن غبریط در سال 1868 در شهر سيدي بلعباس الجزایر به دنیا آمد. بن غبریط یک رهبر مذهبی، مترجم و مفسر الجزایری بود که برای وزارت امورخارجه فرانسه کار می‌کرد و بیشتر به خاطر امامت مسجد جامع پاریس و نجات یهودیان و اعضای گروه مقاومت فرانسه از نازی‌ها در جنگ جهانی دوم مشهور است.

هک کردن و تحریم، پاسخ به رفتار دولت فرانسه با مسلمانان/ آماده

در طول جنگ جهانی دوم و پس از سقوط فرانسه، بن غبریط برای محافظت از مردم، چه مسلمانان و چه یهودیان، تلاش کرد. در این راستا وی و دوستانش مدارک شناسایی جعلی را برای حدود 100 یهودی تهیه تا آنها را به عنوان مسلمان تصدیق کند که این تعداد تا پایان اشغال فرانسه به عدد 500 رسید، هرچند که برخی از مورخین این آمار را تا 1600 نفر نیز تائید کرده‌اند. وی همچنین مقرر کرد پناهندگان یهودی در زمانی که آلمان‌ها در جستجوی یهودیان بودند، این افراد در مسجد پنهان و توسط گروه مقاومت به خارج از کشور منتقل شوند. علاوه براین در طول جنگ در فرانسه، وی بسیاری از مسلمانان را به عضویت جنبش مقاومت فرانسه درآورد.

در مستندی با عنوان «مسجد پاریس، فراموش شده» (Mosque of Paris, the forgotten)، که در سال 1991 به نمایش درآمد، دری برکانی (Derri Berkani) نویسنده و مورخ فرانسوی گفت که پارتیزان‌های الجزایری، عمدتاً متشکل از کارگران بودند که یهودیان را برای محافظت به مسجد پاریس هدایت کردند. مأموریت این پارتیزان‌های الجزایری نجات و محافظت از چتربازان انگلیسی و انتقال آنها به پناهگاه بود. تلاش‌های بن غبریط برای نجات یهودیان در فیلم مردان آزاد(Free Men) (محصول 2011) به کارگردانی اسماعیل فروخی (Ismaël Ferroukhi) به نمایش درآمده است.

«بن غبریط» بخاطر تلاش‌های خود نشان صلیب لشکر افتخار را دریافت کرد. وی در سال 1954 طبق آئین مالکی، در شمال مسجد پاریس به خاک سپرده شده است.

انتهای پیام
captcha