شرایط برگزاری مسابقات مدیحه‌سرایی مهیا نیست
کد خبر: 3931587
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
مسیب‌زاده:

شرایط برگزاری مسابقات مدیحه‌سرایی مهیا نیست

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری پنجمین دوره مسابقات همخوانی و مدیحه‌سرایی دارالقرآن‌های آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: این یک رشته قرآنی است که نیاز به کار گروهی و تمرین حضوری دارد و با توجه به شرایط فعلی مدارس، تصمیمی برای برگزاری این دوره از مسابقات نگرفتیم.

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: این وزارت‌خانه شرایط ویژه‌ای را به دلیل شیوع کرونا، تعطیلی کلاس‌های حضوری و استفاده از ظرفیت مجازی و شبکه شاد سپری می‌کند.

وی با بیان تلاش صورت گرفته در تابستان، برگزاری مسابقات مختلف و بومی‌سازی بخشنامه‌های ارسالی، ادامه داد: امسال سال ویژه نماز در آموزش و پرورش است و اجلاس سراسری نماز با عنوان «پیوند مدرسه، منزل، مسجد و نماز» برگزار می‌شود. این اتفاق ارزشمندی است و دبیرخانه اجلاس سراسری نماز با محوریت استان یزد تشکیل شد و در کنار آن از ظرفیت کل کشور نیز استفاده می‌شود.

وی با اشاره به جلسه هماهنگی و تبیین اجلاس سراسری نماز در قالب ویدئوکنفرانس در ششم آبان‌ماه با همکاری قطب جنوب کشور شامل استان‌های خراسان جنوبی، سمنان، اصفهان، سیستان و بلوچستان و... افزود: در کنار آن کارویژه‌ای چون آموزش بیش از 60 هزار نفر از همکاران(معلمان پایه سوم ابتدایی و معلمان پایه هشتم متوسطه) در بحث آموزش عملی نماز را داشتیم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت آموزش برای 20 هزار نفر از ائمه جماعات و 20 هزار نفر از مدیران با عنوان طرح «مبین» تصریح کرد: البته این تعداد با همکاری مرکز فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، به 100 هزار نفر ارتقا یافته است. این طرح از هفته گذشته آغاز شد. طی این هفته بیش از شش هزار نفر در هر کدام از این دوره‌ها ثبت‌نام کردند. همچنین در کنار آن نیز بحث آموزش سواد رسانه‌ای در دست اقدام است. دور اول این دوره آموزشی نیز این هفته به پایان می‌رسد و اساتید در قرارگاه مجازی حوزه قرآن، عترت و نماز در حال فراگیری آموزش‌ها هستند.

وی با ذکر اینکه دوره آموزشی سواد رسانه‌ای دارای 70 درصد عملی و 30 درصد تئوری و سه سطح مقدماتی، عمومی و تخصصی است، بیان کرد: دوره مقدماتی این هفته به پایان می‌رسد و به صورت کاربردی در نظر گرفته شده تا معلمان قرآن، پرورشی، مربیان دارالقرآن‌ها از آن استفاده کنند. دو هزار نفر در دوره مقدماتی سواد رسانه‌ای حضور دارند. برگزاری این دوره در سطح آموزش و پرورش بی‌سابقه است. در مسابقات قرآن، عترت و نماز نیز با توجه به شیوع کرونا، در مرحله کشوری سی‌وهشتمین مسابقات قرآن، عترت و نماز بیش از دو هزار و 500 دانش‌آموز به صورت آنلاین به رقابت پرداختند. البته بسیاری از نهادها مسابقات قرآن خود را برگزار نکرده‌اند.

مسیب‌زاده با پرداختن به اینکه هیچ‌کس از شرایط فعلی راضی نیست و این ویروس ناخوانده‌ خودش را در زندگی مردم جا کرده است، گفت: طبیعتاً تربیت چهره به چهره صورت می‌گیرد، اما هنگامی که کرونا این‌چنین جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است باید از دیگر ظرفیت‌ها استفاده کنیم. از این ‌رو با وجود نگرانی‌ها، این تهدید را تبدیل به فرصت کردیم و از طریق شبکه شاد امکان فعالیت و تعامل دانش‌آموزان مهیاست. چنانکه در کانال‌های پرورشی مرکز حدود چهار میلیون دانش‌آموز عضو هستند و این غیر از تعداد کانال‌های پرورشی، قرآن، عترت و نماز هر منطقه، مدرسه و آموزش و پرورش است.

وی درباره وضعیت پنجمین دوره مسابقات همخوانی و مدیحه‌سرایی دارالقرآن‌های آموزش و پرورش سراسر کشور اظهار کرد: از سال گذشته این مسابقات را از مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی به منظور تمرکز و دقت بیشتر جدا کردیم و با توجه به اینکه شعار ما «کار گروهی» بوده است همیشه این مسابقات را در مهر و آبان‌ماه برگزار می‌کردیم. دانش‌آموزان، گروه‌های تواشیح خود را دارند، اما چون کار گروهی است و نیاز به تمرین حضوری دارد، هنوز تصمیمی برای برگزاری مسابقه تواشیح حتی به صورت مجازی نداریم، چون اساس این کار آمادگی پیش از مسابقه است، اما شرایط استفاده از نرم‌افزارهایی که اعضای گروه بتوانند با یکدیگر تمرین و اجرا داشته باشند در تمامی استان‌ها فراهم نشده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تدابیری برای دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل و جدیدالورود دانشگاه‌ها برای حضور در گروه تواشیح اندیشیده شده است؟ بیان کرد: دارالقرآن‌ها صرفاً ویژه دانش‌آموزان نیست و غیر از دانش‌آموزان نیز می‌توانند شرکت کنند، اما دانش‌آموزی که در حال حاضر دانشجو شده است به واسطه مسائل تربیتی از شرکت این عزیزان جلوگیری می‌شود، ولی به محض ورود به دانشگاه (در همان سال اول) از گروه تواشیح کنار گذاشته نمی‌شوند.

انتهای پیام
captcha