آخرین تمهیدات رسانه‌ای برای تبلیغات مسابقات قرآن / فضاسازی ویژه جهت بهره‌مندی معنوی
کد خبر: 3931662
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵

آخرین تمهیدات رسانه‌ای برای تبلیغات مسابقات قرآن / فضاسازی ویژه جهت بهره‌مندی معنوی

جلسه کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور عصر امروز ششم آبان‌ماه برگزار شد تا آخرین تمهیدات مربوط به اطلاع‌رسانی و تبلیغات مسابقات مرور شود. در بخشی از این‌ جلسه، بر لزوم در نظر گرفتن تمهیداتی برای بهره‌مندی معنوی مخاطبان از این مسابقات تأکید شد.

آخرین تمهیدات برای تبلیغات چهل و سومین دوره مسابقات قرآن/ تاکید بر فضاسازی ویژه جهت بهره‌مندی معنوی

به گزارش ایکنا، جلسه کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی مسابقات قرآن کشور، عصر امروز در ساختمان مهر سازمان اوقاف و امور خیریه و با حضور اعضای این کمیته برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، عباس سلیمی، رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در سخنانی ضمن گرامی‌داشت آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج) و همچنین تبریک هفته وحدت، به بیان جزئیات زمانی چهل و سومین دوره مسابقه مسابقات سراسری قرآن پرداخت.

وی با اشاره به اینکه جزئیات زمانی و سایر موارد مربوط به مسابقات به زودی طی نشستی خبری برای اصحاب رسانه تشریح می‌شود، گفت: از همه رسانه‌ها دعوت می‌شود تا همکاری رسانه‌ای مطلوبی با مسابقات داشته باشند. تلاش می‌کنیم تا در همین راستا مسئولیت و وظایف هر کدام از دستگاه‌ها و رسانه‌های مرتبط با مسابقات را در قالب تفاهم‌نامه‌هایی تنظیم و به امضا برسانیم تا منجر به تدوین دستورالعملی برای سالهای آینده شود.

سلیمی در بخش دیگری از سخنان خود به تحرکات شیطانی کشورهای غربی و اهانت به نبی مکرم اسلام(ص) اشاره و اظهار کرد: تجربه به ما می‌گوید این تحرکات همچون سال‌های قبل به هتاکی به قرآن کشیده خواهد شد و این موضوع را در دستور کار قرار خواهند داد. لذا لازم است دستگاه‌ها برای مقابله با این موضوع همکاری کنند و ظرفیت‌های خود را در ایام مسابقات پای کار بیاورند تا پوشش خوبی داده شود.

در بخش دیگری از این‌ مراسم، ذبیح‌الله روحی، دبیر کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این کمیته پرداخت.

محمدرضا پورمعین، عضو حقیقی کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کریم نیز در صحبت‌هایی به برگزاری چهاردهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: این مسابقات به صورت مجازی برگزار شد و می‌تواند الگوی خوبی برای مسابقات سراسری قرآن کریم باشد.

پورمعین با تأکید بر اینکه برگزاری رقابت‌های قرآنی به صورت مجازی بسیار دشوارتر از حضوری است، افزود: نیاز است دستورالعمل‌ها و چارچوب‌هایی برای برگزاری مسابقات مجازی تهیه شود تا ضوابط‌ بهتر رعایت شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در این دوره، تماشاگر‌ و مخاطب در محل برگزاری مسابقات حضور ندارد، باید تمهیداتی برای جذابیت مسابقات و نیز بیشتر دیده شدن بعد روحانی مسابقات در نظر گرفته شود.

سرهنگ نوری، نماینده نیروهای مسلح در کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی و هماهنگی مسابقات قرآن کشور نیز در بخش دیگری از این جلسه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های قرآنی در نیروهای مسلح پرداخت و گفت: در حوزه تبلیغات، ظرفیت‌های لازم به خصوص در حوزه فضای مجازی را به کار خواهیم گرفت.

وی در مورد ارتقای فعالیت‌های قرآنی در نیروهای مسلح، افزود: دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا از ارتقای ساختار قرآنی در ارتش استقبال کرده، لذا به دنبال این هستیم تا این ارتقای ساختار در سایر نیروهای مسلح نیز صورت بگیرد.

در بخش دیگری از این جلسه، عباس سلیمی به بیان سخنانی پرداخت و با تأکید بر اینکه هدف مسابقات در این دوره انتقال پیام و روح محتوایی مسابقات است، گفت: در همین راستا، انتظاراتی از نیروهای مسلح وجود دارد. از جمله این‌ انتظارات بحث تبلیغات مسابقات در پادگان‌ها، کوی منازل سازمانی و بین نیروها و کارکنان نیروهای مسلح است.

در ادامه مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن بیان کرد: در بحث برگزاری مسابقات و انعکاس آن، همدلی خوبی در مسابقات شکل گرفته است. با توجه به اینکه مسابقات ضبط شده است، فرصت خوبی است که اطلاع‌رسانی‌های جزئی از قبل صورت بگیرد و به عنوان مثال از قبل اطلاع‌رسانی شود که نماینده هر استان در چه ساعتی اجرا خواهد داشت. لازم است جدول‌بندی پخش زودتر ابلاغ شود تا تبلیغات آن در رسانه انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه باید در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات بیشتری در مورد مسابقات صورت بگیرد، افزود: با توجه به اینکه تلاوت‌ها ضبط‌شده است، جدول امتیازی برخط می تواند به جذابیت مسابقات بیفزاید. این‌کار باعث ایجاد فضای رقابتی جذاب و هیجان بیشتر بین شرکت‌کنندگان و مخاطبان می شود.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به وضعیت به وجود آمده و پوشش رسانه‌ای در نظر گرفته شده، پیش‌بینی می‌شود مسابقات با افزایش مخاطب مواجه شود.

در بخش دیگری از این جلسه مجتبی برزگری، نماینده ایکنا نیز به بیان برخی نکات پرداخت و با بیان اینکه تولیدات پیرامون مسابقات به دو بخش پیشامسابقات و پسامسابقات تقسیم می‌شود، گفت: دوره پیش از مسابقات زمان بسیار مهمی است که لازم است اطلاع‌رسانی‌ها در این زمان صورت بگیرد. فضای جامعه و ذهن مردم در این دوره آماده استقبال از رویداد مسابقات می‌شود که در این راستا باید محتوای متناسب با فضای مجازی تولید و منتشر شود.

برزگری افزود: با توجه به اینکه ضبط قرائت نمایندگان هر استان در همان استان صورت می‌گیرد، رسانه‌های استانی می‌توانند با حضور در محل ضبط تلاوت‌ها، از پشت صحنه و ...گزارش‌های مکتوب و چندرسانه‌ای تولید کنند که مستندسازی حواشی و مراحل انجام کار، برای مخاطب جذابیتهای خاص خود را دارد.

وی در پایان به توانمندی‌های خبرگزاری قرآن در بحث چندرسانه‌ای اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های ایکنا در عرصه چندرسانه‌ای در ایام برگزاری مسابقات در خدمت مسابقات خواهد بود.

محمد خالقی، نماینده شبکه قرآن و معارف سیما نیز بر لزوم آماده شدن تیزرهای مسابقات برای پخش از رسانه‌ها تأکید کرد و گفت: تبلیغات میدانی و شهری برای جذب مخاطب بسیار تأثیرگذار است که باید زودتر انجام شود. همچنین باید تلاش شود تا از ظرفیت برنامه‌های گفت‌وگو محور رسانه ملی برای معرفی مسابقات استفاده شود‌.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث تبلیغات استانی و توجه به آن نیز اشاره کرد و در ادامه به ارائه یک‌ پیشنهاد پرداخت و گفت: در ایام پخش مسابقات، هر شب یک‌ منتخب مردمی که با رأی مخاطبان انتخاب شده باشد، معرفی شود. این‌ باعث می‌شود تا تعامل و مشارکت مردم با مسابقات بیشتر شود.

مصطفی آجرلو، عضو حقیقی کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور نیز در این جلسه بر لزوم استفاده از ظرفیت مرکز رسانه‌های فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی و نیز‌ کارگروه قرآن و رسانه کمیسیون‌ توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم تأکید کرد و افزود: با وجود اینکه رسانه‌ها همدل هستند، در کنار دو شبکه تخصصی رادیو و شبکه قرآن، لازم است با معاونت سیاسی، خبرگزاری صدا و سیما و به خصوص شبکه خبر نیز تعاملاتی صورت گیرد تا به شکل ویژه به انعکاس مسابقات بپردازند.

آجرلو تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت‌کنندگان از استان‌های مختلف هستند، در زمان پخش تلاوت هر شرکت‌کننده، در مورد استانی که نماینده آن در حال تلاوت است و سایر جزئیات اطلاعاتی در قالب‌ محتواهای جذاب به مخاطب ارائه شود. این‌ موضوع می‌تواند در ایجاد حس رقابت بین استان‌ها تأثیرگذار باشد. رسانه‌های دیگر همچون ایکنا و ... نیز می‌توانند در بحث بازنشر محتوا فعالیت‌هایی را انجام دهند.

اینانلو، نماینده سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز در این جلسه به بیان گوشه‌ای از ظرفیت‌های این سازمان پرداخت و بر لزوم هماهنگی فعالیت‌های تبلیغی با سازمان زیباسازی تأکید کرد.

جعفری، نماینده معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز از آمادگی این معاونت در بحث تبلیغات و پای کار آمدن رسانه‌ها خبر داد.

در پایان این‌ جلسه اعلام شد جزئیات مسابقات اعم از زمانبندی برگزاری و مراسم‌ اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان روز شنبه در نشستی خبری تشریح خواهد شد.

یادآور می‌شود، این‌جلسه با حضور عباس سلیمی، ذبیح‌الله روحی، سرهنگ نوری، نماینده نیروهای مسلح، مجتبی ایزدی، مدیر رادیو قرآن، محمد خالقی، نماینده شبکه قرآن، اینانلو، نماینده سازمان زیباسازی شهرداری، جعفری، نماینده معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، محمدرضا پورمعین و مجتبی برزگری، نماینده ایکنا برگزار شد.

انتهای پیام
captcha