دومین کنفرانس صلح‌پژوهی برگزار می‌شود
کد خبر: 3931675
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳
8 آبان‌ماه؛

دومین کنفرانس صلح‌پژوهی برگزار می‌شود

دومین کنفرانس صلح‌پژوهی از سوی مرکز بین‌المللی توسعه صلح و عقلانیت و با حضور معاون قوه قضائیه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دومین کنفرانس صلح‌پژوهی برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا، عابدین سیاحت اسفندیاری، رئیس مرکز توسعه صلح و عقلانیت، عصر امروز، ششم آبان‌ماه در نشستی خبری، گفت: مرکز بین‌المللی عقلانیت در سال 95 فعالیت خود را با رویکرد پژوهشی آغاز کرده است و دو نشریه مطالعات تطبیقی حقوق بشر و نشریه صلح و عقلانیت را به 5 زبان منتشر می‌کند. همچنین تاکنون بیش از 20 نشست علمی تخصصی و کرسی توسط این مرکز برگزار شده است. 

وی افزود: نشست‌ها به زبان‌های فارسی، انگلیسی و آذری برگزار شده است. همچنین 20 جلد کتاب به فارسی و آذری منتشر و برخی از آنها به انگلیسی و آلمانی در حال ترجمه است. ضمن اینکه تاکنون چند کنفرانس از جمله اسلام و محیط زیست و ظرفیت‌شناسی فضای مجازی در ارتقای آموزش‌های دینی از سوی این مرکز برگزار شده است یا  در آن مشارکت داشته‌ایم.

دومین کنفرانس صلح‌پژوهی

سیاحت اسفندیاری از برگزاری کنفرانس صلح‌پژوهی خبر داد و  تصریح کرد: نخستین دوره این کنفرانس در سال 97 در کیش برگزار شد و دومین دوره آن هم روز هشتم آبان‌ماه از ساعت هشت و نیم صبح و در نوبت صبح و عصر  به صورت مجازی در تهران برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه کنفرانس به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی فراخوان مقاله داشت و  در مجموع 192 مقاله از 26 ملیت ارسال شد، افزود: کنفرانس دوم قرار بود اسفندماه 98 برگزار شود که به علت کرونا به سال جاری موکول شد؛ در این دوره کنفرانس، علی باقری کنی، معاون بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و حجت‌الله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در مراسم افتتاحیه و در مراسم اختتامیه هم حجت‌الاسلام قنبری، معاون بین‌الملل المصطفی سخنرانی می‌کنند.

وی افزود: تأسیس بنیاد بین‌المللی نظریه‌پردازان برای اولین بار در ایران تأسیس می‌شود؛ این بنیاد نشست‌های خود را  با دریافت مجوز از شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح بین‌المللی برگزار می‌کند و در این راستا شخصیت‌های علمی در سراسر دنیا شناسایی شده‌اند و می‌توانند آراء و نظریات خود را ارائه دهند.

فعالیت رصدبانان در سراسر دنیا

رئیس مرکز توسعه صلح و عقلانیت همچنین از ایجاد انجمن سفیران صلح خبر داد و بیان کرد: عضوگیری برای این انجمن در حال انجمن است و اعضاء به عنوان بازوان اجرایی مرکز در سراسر دنیا به رصد مسائل حقوق بشری می‌پردازند و یافته‌های آنها در پایگاه اینترنتی رصدبانان منتشر خواهد شد.

وی جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، جامعة المصطفی(ص) و نشریه مطالعات تطبیقی حقوق بشر، دانشگاه ابن سینای افغانستان و دانشگاه بخارست رومانی و انجمن ارتباطات حوزه را از جمله مراکز همیار در برگزاری این همایش برشمرد.

سیاحت اسفندیاری اضافه کرد: همایش در سالن کنفرانس مجمع فلاسفه ایران برگزار و جز اعضای کمیته علمی، مابقی افراد صرفاً به صورت مجازی حضور خواهند داشت و مقالات خود را ارائه می‌کنند؛ همچنین شایان ذکر است که ما در برگزاری کنفرانس‌های مرکز، هیچ هزینه‌ای برای مهمانان بین‌المللی صرف نمی‌کنیم و تمامی هزینه‌ها از جمله بلیت و رفت و آمد و ... با خود آنان است.

جایزه بین‌المللی صلح

رئیس مرکز بین‌المللی توسعه صلح و عقلانیت همچنین از اعطای جایزه صلح از سوی این مرکز خبر داد و گفت: نام جایزه «درنا» است، اما هنوز قطعی نیست و به افرادی اعطا می‌شود که با دقت و حساسیت زیاد منتخب می‌شوند.

وی افزود: این جایزه به نخبگان فعال در حوزه صلح اعم از پزشکی، سیاسی، ورزشی، زن  و خانواده، حقوق بشر، هنر و محیط زیست فارغ از رویکردهای سیاسی اعطا خواهد شد؛ ما حدود 40 جایزه را تحلیل جدی کرده‌ایم تا فرایند اعطای آنها مشخص شود و بتوانیم برای اعطای جایزه صلح ملاحظات لازم را داشته باشیم و در نوشتن اساسنامه کمک بگیریم.

سیاحت اسفندیاری تصریح کرد: بنا داریم این رویداد را سالانه در یک کشور برگزار کنیم که اولین آن در ایران و در سال‌های بعد در کشورهای دیگر اعطا خواهد شد تا بتواند حرکت جمعی در عرصه صلح ایجاد کند و بتوانیم فارغ از دخالت‌های دولتی و ... این کار را به پیش ببریم.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان برای حضور مجازی در همایش مذکور می‌توانند به نشانی meeting.icpcr.com/peace مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha