«شهید رضا سنگی» و مداومت در تحریر قرآن / کتابت 7 قرآن خطی
کد خبر: 3931836
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱
با خادمان قرآن / 31

«شهید رضا سنگی» و مداومت در تحریر قرآن / کتابت 7 قرآن خطی

شهید رضا سنگی از ۶ سالگی در محله سکونت خود در ارومیه به عنوان قاری قرآن شناخته می‌شد و از سال 1370 به صورت مداوم در تحریر و کتابت قرآن فعالیت کرد. وی نخستین قرآن دست‌نوشته‌اش را به مقام معظم رهبری اهدا کرد.

به گزارش ایکنا، تجلیل از مقام شامخ معلمان، اساتید و افرادی که برای ترویج قرآن و عترت، زحماتی را متقبل شده‌اند، وظیفه‌ای است که نمی‌توان از آن شانه خالی کرد. بزرگداشت و بیان آثار و رفتار این افراد نه‌ تنها قدردانی کوچکی از زحمات بی‌شائبه آنان است، بلکه برای نسل فعلی و جوانان این مرزوبوم آموزنده و راهگشاست؛ کسانی که عمری را بدون چشم‌داشت به آموزش و ترویج کلام وحی گذرانده‌اند و به حق نام خادم‌القرآن بر آنان نهاده‌اند. برخی از این بزرگان چهره در خاک کشیده‌اند که نگاه کوتاهی به زندگی آن‌ها خواهیم داشت. شهید رضا سنگی یکی از این افراد است.


بیشتر بخوانید:


شهید رضا سنگی در سال 1351 در شهر ارومیه دیده به جهان گشود. وی تحصیلات خود را تا سطح کارشناسی مدیریت در ارومیه انجام داد و سپس تحصیلات حوزوی را در شهر مقدس قم به پایان رساند.

در سال 1369 فارغ‌التحصیل انجمن خوشنویسان ایران شد و از محضر استادانی چون فلسفی، سعادتمند، صادقی و هریسی و دیگر استادان ترک در رشته نسخ و ثلث بهره برد. او از سال 1370 به صورت مداوم در تحریر و کتابت قرآن فعالیت کرد و تا پایان عمر موفق شد هفت قرآن خطی را کتابت کند.

فهرست قرآن‌های خطی

فهرست قرآن‌های خطی که این شهید به رشته کتابت در آورده است عبارتند از:

  1. اولین جلد قرآن خطی ایشان به نام «قرآن طلایی» معروف بود. کل قرآن خطی مذهب به سبک عثمان‌طه (شیوه عربی) با قاب ریزه‌کاری و منبت‌کاری بسیار نفیسی که در اردبیهشت سال 1378 تقدیم مقام معظم رهبری شد.
  2. کل قرآن خطی به سبک عثمانی در 626 صفحه (ابعاد 50×35 سانتی‌متر) از سال 1373 تا 1375 کتابت شده است. (15 سطری)
  3. کل قرآن خطی به سبک عثمانی- 624 صفحه (ابعاد 70×100سانتی‌متر) 15 سطری از سال 1375 تا 1377 تحریر شده است.
  4. کل قرآن خطی معروف به قرآن متقارن که از سال 77 تا 79 در 11 سطح تحریرشده است. (ابعاد 40×30 سانتی‌متر)
  5. یک قرآن خطی در ابعاد 50×35 سانتی‌متر که تا سوره حج تحریر شده است.

حضور در نمایشگاه داخلی و خارجی

شادروان سنگی، در چندین نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت داشته است. هم نمایشگاه‌های داخلی عبارتند از:

  1. نمایشگاه تخصصی خوشنویسی آیات (انفرادی) ارومیه، مهر 1376
  2. نمایشگاه تخصصی خوشنویسی آیات (انفرادی) تبریز، آبان 1376
  3. نمایشگاه تخصصی خوشنویسی آیات (انفرادی) اصفهان، رمضان 1378
  4. شرکت در نمایشگاه قرآن 1378 و 1379 ارومیه- مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد (جمعی)
  5. شرکت در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، رمضان 1378
  6. نمایش۴۰ تابلوی خطاطی و دست‌نوشته وی در نمایشگاه‌های سراسر کشور

یکی از تحقیقات شهید رضا سنگی در زمینه قرآن، آوانگاری کل قرآن کریم است که در تهیه آن از چندین زبان دنیا (انگلیسی، روسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی، زبان بین‌المللی اسپرانتو) استفاده و با ترجمه‌های مختلف آماده شده است.

شهید رضا سنگی در شهریور سال۱۳۸۲ به جهت زیارت عتبات عالیات عازم سرزمین عراق شد و پس از شركت در مراسم پرفیض نماز جمعه كه به امامت شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر حكیم در بارگاه مطهر حضرت علی(ع) برگزار شد، بر اثر انفجار تروریستی در فاجعه بمب‌گذاری مقابل حرم مطهر حضرت علی(ع) از ناحیه سمت چپ مورد اصابت تركش قرار گرفته و پس از آن به تهران منتقل شد، اما به دلیل شدت جراحات وارده، ایشان در ۲۲ شهریور ۸۲ به فیض شهادت نائل آمد.

وی در سال 1379 در همايش تجليل از خادمان قرآن كشور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از سوی رئيس‌جمهور وقت مفتخر به دریافت عنوان خادمان قرآن در عرصه امور هنری شد.

انتهای پیام
captcha