تلقی غلط روشنفکرانه سروش از وحی
کد خبر: 3931858
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹

تلقی غلط روشنفکرانه سروش از وحی

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک توسعه معتقد است سروش درست مانند بسیاری روشنفکران مدعی، از هیچ مبانی روشن معرفت‌شناختی برای تبیین متافیزیک بهره نمی‌گیرد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد آکوچکیان در ارتباط زنده تلفنی با برنامه «سوفیا» از شبکه رادیویی گفت‌وگو با اشاره به ورود جهان به دوران مدرن و پسامدرن اظهار کرد: مسئله آقای سروش و اندیشمندان دیگری همچون ایشان، ناظر بر کیفیت‌سنجیِ جهانِ دینی با جهان جدید –معاصر- است و این نسلِ معاصر و اندیشمند با سوالاتی روبرو هستند که به مقولات فلسفه دینی از جمله نبوت، حقیقت وحی، رسالت، بعثت و... باز می‌گردد.

وی همچنین با اشاره به سنتِ نظریِ «ورود به جهان جدید» و نیز توجه دادن بحث به چرایی ورود ذهنی عبدالکریم سروش به اندیشه‌ توهمیِ «رویای پیامبرانه»، اظهار کرد: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که متافیزیک و سیطره عقلانیتِ دینی بر آن مستولی است و هم سخنی با حقیقتِ بنیادینِ جهان مسئله‌ای است که اندیشمندان الهیات، با آن روبرو می‌باشند.

این کارشناس عرفان اسلامی خاطرنشان کرد: ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که نظریات کانت و دکارت پاسخگو نیست و نمی‌توان گفت قادر به ورود به حوزه حقیقی جهان نیستیم و از دیگر سو، با حوزه آموزه‌های دینی و تفسیر دینی مواجهیم که الگویی برای زیست‌جهانِ کنونی و ورود به جهان جدید را در اختیار نسل معاصر قرار نداده است.

حجت‌الاسلام آکوچکیان افزود: در این میان شخصی مانند دکتر سروش به این مقولات ورود کرده و پیشنهاد می‌کند برای ورود به مقوله «جهان جدید» باید پرسش امکانِ وحی –برای افراد- را مطرح کنیم.

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک توسعه ادامه داد: ایشان معتقد است وحی مقوله‌ای پایبند به فرهنگ و تاریخ بوده و مسئله‌ای انسانی است و از آنجا که انسان موجودی فرهنگ‌آفرین است، مقوله وحی نیز فرهنگی تاریخی می‌باشد.

حجت‌الاسلام آکوچکیان پیشنهاد داد به مؤلفه‌های دیگر در نظریه تاریخی دکتر سروش نیز توجه شود و خاطرنشان کرد: یکی از سطوح این نظریه چنین است که وحی را «رویاهای رسول» و «روایتگر تجربه‌های او» می‌داند و مؤلفه‌های چهارم ناظر بر این است که متون مقدس نظیر قرآن از دید سروش یک «خوابنامه» است و حیثی رمزآلود دارد.

وی تفکر صاحب چنین نظریه‌ای را ناظر بر خیال‌انگیزی نبی و ورود این قوه خیال در وحی تعریف کرد و افزود: گویی پیغمبر(ص) تخیلی قوی داشته که تجربه‌های تاریخی را پیشنهاد می‌کند و سروش از آن به «خیالِ خلاق پیامبر» تعبیر می‌کند.

حجت‌الاسلام آکوچکیان گفت: دکتر سروش درپی ورود به «تجربه عارفانه» نیست، ولی در فهم متن [دچار اشتباه شده است].

وی افزود: دکتر سروش با بضاعت اندکی از علوم جدید به مقوله معبران می‌رسد و باید دانست که علوم جدید در ساحت عقلانیت جدید معنا می‌یابد.

حجت‌الاسلام آکوچکیان ادامه داد: دکتر سروش معتقد است بر اساس متافیزیک دوران جدید می‌توان به سمت تعبیر رویایی رفت و بر اساس متافیزیک به عالمی دیگر نائل شد.

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک توسعه افزود: سروش درست مانند بسیاری روشنفکران مدعی، از هیچ مبانی روشن معرفت‌شناختی برای تبیین متافیزیک بهره نمی‌گیرد.

حجت‌الاسلام آکوچکیان خاطرنشان کرد: در مفاهیم مورد نظر سروش، نام پدیداری شدن به میان می‌آید، اما سخن او به رویه سکولاریزه شدن نزدیک می‌شود. اگر او منطق پدیدارشناسی را رعایت می‌کرد، به نقطه تحلیل کنونی نمی‌رسید.

انتهای پیام
captcha