هم‌صدایی جامعه قرآنی در محکومیت سران هتاک فرانسوی
کد خبر: 3932072
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

هم‌صدایی جامعه قرآنی در محکومیت سران هتاک فرانسوی

در این هفته، مسابقات سراسری و مجازی دارالقرآن امام علی(ع) با معرفی برترین‌هایش، پایان یافت، سه استان قم، قزوین و مرکزی، با برگزاری محفل قرآنی، نماینده خود را برای جشنواره کشوری تلاوت مجلسی معرفی کردند، برخی دیگر از جزئیات مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف اعلام شد و در نهایت شاهد امضای تفاهم‌نامه‌هایی بین نهادهای قرآنی بودیم؛ اما هم‌صدایی برای محکومیت هتاکی رئیس‌جمهور فرانسه در صدر اخبار بود و در این راستا پویش گنبد خصراء نیز راه‌اندازی شد.

به گزارش ایکنا، در اولین هفته آبان‌ماه، در بین اخبار امور قرآنی کشور شاهد امضای تفاهم‌نامه هم‌افزایی مرکز آموزش مجازی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با سازمان قرآنی دانشگاهیان، تشکیل اتاق فکر مشترک سازمان دارالقرآن و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، طرح مشکلات امور قرآنی کشور در کمیسیون برنامه و بودجه، موج محکومیت‌ها در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص)، آخرین تمهیدات مربوط به اطلاع‌رسانی و تبلیغات مسابقات بین‌المللی قرآن و ... بودیم که در گزارش پیش رو مروری بر آن خواهیم داشت.

تشریح برنامه‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در هفته وحدت

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد ضمن تشریح برنامه‌های این معاونت برای هفته وحدت از طراحی 10 برنامه برای این ایام به صورت استانی و برخی هم در سطح ملی خبر داد. اجرای جشنواره ملی «داستانک» با موضوع شخصیت پیامبر اکرم(ص) و وحدت، برگزاری جشنواره ملی شعر «پیام‌آور وحدت»، برگزاری ۴۰ محفل قرآنی و غیره از جمله برنامه‌های این مرکز است.

برگزاری مسابقات «طنین وحدت» و «عطر همدلی»

مسابقه طنین وحدت از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب فرازخوانی قرآن در دو حوزه تخصصی و عمومی با محوریت آیات وحدت اسلامی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه تا ۱۳ آبان‌ماه مصادف با ۱۷ ربیع‌الاول و سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) فرصت دارند تا نسبت به ثبت نام و ارسال تلاوت خود اقدام کنند.

همچنین به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) و آغاز هفته وحدت، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسابقه تلویزیونی «عطر همدلی» را برگزار می‌کند. بر همین اساس این مسابقه در قالب هفت برنامه کوتاه تولید شده است که در ایام هفته وحدت، هر روز یک برنامه از آن از طریق شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی و همچنین پیام‌رسان‌های اجتماعی پخش و منتشر می‌شود.

انتشار کتابچه میان‌برنامه‌های رادیو قرآن

در ابتدای هفته، مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن خبر انتشار کتابچه‌ای از برنامه و میان برنامه‌ها در قالب‌های متنوع همچون ساختارهای نوین و مستند با رویکردهای مختلف تلاوت، اطلاع‌رسانی، علوم قرآنی و حتی آموزشی داد. وی بیان کرد: در بخش میان برنامه دو فعالیت در حال پیگیری است، یکی از این فعالیت‌ها در حوزه تولید است که در حال طراحی‌های جدید در این زمینه هستیم. همچنین، در رابطه با موضوع تأمین میان‌برنامه‌ها نیز اقداماتی انجام شده است که تمامی این فعالیت‌ها هم‌اکنون در قالب یک بانک میان‌برنامه‌ای در حال بارگذاری است که این بانک میان‌برنامه‌ها نیز به زودی از سوی رادیو قرآن رونمایی خواهد شد.

حمایت‌های معاونت قرآن از مؤسسات و تشکیل کمیته مشترک

در نشست مشترک معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با مدیرعامل و اعضای اتحادیه کشوری تشکل‌های قرآن و عترت با تأکید بر حمایت این معاونت از مؤسسات قرآنی، پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک بین این معاونت، اتحادیه مؤسسات قرآنی و سازمان دارالقرآن ارائه شد. مقرر شد کمیته‌ای متشکل از نمایندگان معاونت، اتحادیه و سازمان دارالقرآن تشکیل شود تا در مورد امور مربوط به اتحادیه کشوری همفکری کند و راهکارهای مؤثر را برای ارتقای فعالیت‌ها بررسی کند.

هم‌افزایی مرکز آموزش مجازی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با سازمان قرآنی دانشگاهیان

هم‌صدایی جامعه قرآنی در محکومیت سران هتاک فرانسوی

پنجم آبان ماه، طی بازدیدی که مرتضی فاضلی، رئیس مرکز آموزش مجازی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ماشاءالله همایی‌فرد، مشاور این مرکز و سیدعلی موسوی، مدیر تولید محتوای مرکز آموزش مجازی نهاد از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور داشت، در نشست مشترک با محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان و مدیرعامل ایکنا به منظور تعامل بیش از پیش و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود تفاهم نامه ای فی مابین این دو مرکز منعقد شد.

هویت بصری جدید شبکه قرآن سیما رونمایی شد

همزمان با آغاز امامت حضرت بقیة‌الله الاعظم(عج)، تصویری از لوگو وگرافیک جدید شبکه قرآن و معارف سیما منتشر شد. بسته گرافیکی جدید این شبکه با مضامین قرآنی، المان‌ها و رنگ‌های اسلامی طراحی شده و ‌شامل میان‌برنامه، اعلام برنامه‌ها، بسته‌های زیرنویس و اوقات اذانگاهی عتبات عالیات با طرحی متفاوت و جذاب است.

دبیر جشنواره قرآنی وزارت بهداشت منصوب شد

طی حکمی‌ از سوی معاون فرهنگی - دانشجویی وزیر بهداشت، روح‌الله محمدعلی‌نژاد عمران به سمت دبیر بیست و پنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت «یادواره سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» معرفی شد.

پویش «گنبد خضراء» در پی اهانت به پیامبر(ص) راه‌اندازی شد

به دنبال اهانت نشریه فرانسوی شارلی ابدو به ساحت مقدس حضرت محمد(ص) و تکرار مجدد آن و حمایت سردمداران مدعی آزادی این کشور، پویش مردمی «گنبد خضراء» از سوی احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم، برای بیان ویژگی‌های حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) راه‌اندازی شد. در این پویش مردمی، مقرر شده که قاریان قرآن کریم به تلاوت دو آیه پایانی سوره مبارکه توبه به دو روش ترتیل و تحقیق همراه با ترجمه گویای این آیات اقدام و آن را در صفحه اینستاگرام خود بارگذاری کنند. هدف از راه‌اندازی این پویش مردمی، معرفی پیامبر اکرم(ص) است و به همین دلیل دو آیه پایانی سوره مبارکه توبه که کمتر از سوی قاریان ممتاز تلاوت می‌شود، برای این پویش انتخاب شده است.

صدور بیانیه نهادهای قرآنی به دنبال اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص)

شبکه قرآن و معارف سیما سیاست اسلام‌هراسی و جسارت به ساحت پیامبر اسلام(ص) را طی بیانیه‌ای محکوم کرد و ضمن محکوم کردن اقدامات جاهلانه و تحریک‌آمیز دولت فرانسه، پیگیری‌های مجدانه دستگاه‌های ذی‌ربط برای پاسخ به این هتک حرمت را خواستار است».
همچنین در پی اهانت رئیس‌جمهور فرانسه به ساحت مقدس نبی مکرم اسلام(ص)، سازمان دارالقرآن الکریم بیانیه‌ای منتشر کرد و خواستار تجدید نظر جدی در روابط دیپلماتیک و اقتصادی با کشور فرانسه شد.
واحد فرهنگی بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) در پی محکومیت اقدام رئیس‌جمهور فرانسه در حمایت از توهین به پیامبر اکرم(ص) بیانیه صادر کرد. وظیفه همه آزادی‌خواهان جهان و همه ادیان ابراهیمی است که در کنار بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان جهان، این اقدامات را محکوم کنند. همچنین مؤسسه مهد قرآن کریم و اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به نوبه خود در پی محکومیت اقدام رئیس‌جمهور فرانسه در حمایت از توهین به پیامبر اکرم(ص) بیانیه‌ای صادر کردند.

برگزاری مرحله کشوری دوازدهمین آزمون ترنم وحی

مرحله کشوری دوازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن همراه با ترجمه و تدبر «ترنم وحی» با شرکت ۸۰ حافظ کل عضو مؤسسه مهد قرآن از سراسر کشور طی روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان‌ماه به صورت غیر حضوری برگزار خواهد شد.

آغاز بررسی وضعیت اجرایی‌سازی اسناد راهبردی قرآنی

معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه پس از تصویب نهایی اسناد چهارگانه قرآنی، پایش و نظارت بر اجرای اسناد از اولویت‌های شورای توسعه است، گفت: این کار در جلسه پنجاه‌ویکم شورا با بررسی اقدام ملی نخست سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی ـ ترویجی قرآن کریم آغاز می‌شود.

تشکیل اتاق فکر مشترک سازمان دارالقرآن و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد

در پنجمین روز از آبان‌ماه، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه مدیران ارشد این معاونت با حضور در سازمان دارالقرآن الکریم با رئیس و مدیران این سازمان قرآنی دیدار و گفت‌و‌گو کردند. این دیدار با هدف تحکیم روابط این دو مجموعه قرآنی و تثبیت تعاملات سازنده‌ بین دو نهاد برگزار شد. ارائه راهکارهای تعامل همه‌جانبه در زمینه ایجاد چارچوبی مشخص و منسجم در حوزه‌های قرآنی دیگر هدف مهم برگزاری این دیدار بود.

برگزاری محافل قرآنی ـ مردمی ویژه هفته وحدت

بنابر این گزارش، با آغاز هفته وحدت، محافل ویژه ولادت پیامبر اعظم(ص)، در مناطق مختلف کشور از جمله استان‌های کرمانشاه، گلستان، کردستان، ایلام و نیز شهرستان‌های درمیان، قلعه‌گنج، زهکلوت و رمشک برگزار می‌شود. قاریان ممتاز و بین‌المللی از جمله حامد علیزاده، سعید پرویزی و وحید نظریان و همچنین حافظان ممتاز و بین‌المللی محمود نوروزی، جواد دلفانی و سیدحمیدرضا پورمرشد به تلاوت خواهند پرداخت.

بیستمین جلسه ارتقای قاريان ممتاز

بیستمین جلسه ارتقای قاريان ممتاز قرآن کریم طی هفته گذشته و به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار شد و به جهت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی و با پخش زنده از تارنمای آپارات همراه شد. در این جلسه، «محمودرضا بیژنی» و «محمد پورعاشوری» از تهران و «آرش سوری» از کرمانشاه به تلاوت آیاتی از قرآن پرداختند. همچنین، محمد عباسی، قاری و داور بین‌المللی و احمد زرنگار هم تحلیل و کارشناسی تلاوت‌ها را عهده‌دار بودند و در خلال جلسه نیز توصیه‌های قاری و مبتهل قرآن کریم محمود لطفی‌نیا در کلیپی با عنوان پیام استاد پخش شد.

یازدهمین جلسه ارتقای دعاخوانان ممتاز کشور برگزار شد

در هفتمین روز از آبان ماه، یازدهمین جلسه ارتقای دعاخوانان ممتاز کشور، به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار و از تارنمای آپارات به صورت زنده پخش شد. سیدعباس انجام، محمدرضا پورزرگری و مهدی سماواتی، مداح اهل بیت(ع) که میهمان ویژه این برنامه بود، به ارائه نکات و تحلیل قرائت دعاخوانان پرداختند. دعا خوانی این جلسه برعهده آقایان مجید عنان‌پور از تهران و محمدرضا خوش‌قلب و مهدی ضیافتی از یزد بود که اثرها مورد نقد و نظر اساتید حاضر در جلسه قرار گرفت.

ابهام در برگزاری پنجمین دوره مسابقات همخوانی و مدیحه‌سرایی

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری پنجمین دوره مسابقات همخوانی و مدیحه‌سرایی دارالقرآن‌های آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: این یک رشته قرآنی است که نیاز به کار گروهی و تمرین حضوری دارد و با توجه به شرایط فعلی مدارس، تصمیمی برای برگزاری این دوره از مسابقات نگرفتیم. هنوز تصمیمی برای برگزاری مسابقه تواشیح حتی به صورت مجازی نداریم، چون اساس این کار آمادگی پیش از مسابقه است، اما شرایط استفاده از نرم‌افزارهایی که اعضای گروه بتوانند با یکدیگر تمرین و اجرا داشته باشند در تمامی استان‌ها فراهم نشده است.

آغاز ثبت‌نام بخش حفظ پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی

در روز ششم آبان‌ماه، بنا بر اعلام دبیرخانه پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی، ثبت‌نام بخش حفظ کل قرآن کریم این جشنواره آغاز و تا روز ۲۸ آبان‌ماه نیز ادامه خواهد داشت. در این بخش از عموم حافظان کل قرآن کریم دعوت شده است تا در جشنواره ملی انتخاب حافظ سال جمهوری اسلامی ایران شرکت کنند. همچنین برترین حافظ سال کشور در چارچوب این جشنواره، صرفاً با سنجش حسن حفظ کل قرآن کریم و بدون الزاماتی از قبیل صوت و لحن، تجوید مسابقاتی و ... انتخاب خواهد شد.

جشنواره تلاوت‌های مجلسی در اراک، قم و قزوین

در هفته‌ای که گذشت، مرحله مقدماتی پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی در استان قم در جلسه علی علیزاده و مهدی علم‌خواه در محل مسجد مقدس جمکران برگزار شد. اسحاق عبداللهی، سیدرضا سجادی، مجتبی کریمی‌آذر، محمدمهدی سعدی، محمدرضا زینلی، علی کعبی، ماجد حمید، محمدعلی اسدی و سعید آزاد نیز به عنوان نفرات اول تا نهم بخش بزرگسالان این مرحله از جشنواره در استان قم معرفی شدند.

همچنین مرحله مقدماتی پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی در استان قزوین شامگاه، ششم مهرماه در جلسه سیدمحمدحسن بابایی در محل حسینیه علی‌اکبر(ع) قزوین برگزار شد و علی غلامی به عنوان نماینده این استان انتخاب شد.
همچنین در برگزاری این مرحله از جشنواره در استان مرکزی، کریم بیانی با کسب بیشتری امتیاز و آرای مردمی به عنوان نماینده استان مرکزی در مرحله کشوری پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی انتخاب شد.

طرح مشکلات امور قرآنی کشور در کمیسیون برنامه و بودجه

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ضمن حضور در مجلس شورای اسلامی، با اعضای هیئت‌رئیسه و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دیدار و گفت‌وگو کرد. در این جلسه طی گزارشی از سوی اخوان صباغ بر مشکلات و خسارات واردشده به مؤسسات و خانه‌های قرآنی در پی شروع ویروس‌کرونا و پیگیری برای جذب حمایت‌های لازم در جبران بخشی از آسیب‌ها، پیگیری اختصاص وام کم‌بهره و قرض‌الحسنه به مؤسسات و ... تاکید شد. همچنین برای اعتبارات فعالیت‌های قرآنی در سال ۱۴۰۰ پیشنهادهای مطرح شد.

رونمایی از جدیدترین اثر گروه تواشیح محمد رسول الله(ص)

روز چهارشنبه، در راستای ادای دین به ساحت مقدس پیامبر عظیم‌الشأن اسلام حضرت محمد مصطفی(ص)، گروه همخوانی و تواشیح محمد رسول الله(ص)، با حضور در مقابل سفارت فرانسه، از جدیدترین اثر خود به نام «آینه رحمان» رونمایی کردند.

برگزاری مسابقات قرآن سازمان صنایع دریایی ودجا

مسابقات قرآن سازمان صنایع دریایی ودجا در هفته‌ای که گذشت طی دو روز در تاریخ‌های هشتم و نهم آبان‌ماه به ترتیب ویژه بانوان شاغل، همسران و فرزندان دختر و همچنین ویژه آقایان شاغل، کارکنان وظیفه، همسران و فرزندان پسر برگزار شد. طی تدابیری اندیشیده شده مسابقات با توجه به دامنه مخاطب در بندرعباس و سایر شهرها و حتی شهر تهران، به صورت تلفنی و پخش همزمان صدا در اتاق هیئت داوران اجرا شد.

آخرین تمهیدات رسانه‌ای برای تبلیغات مسابقات قرآن

بنابر این گزارش، در جلسه کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی مسابقات قرآن کشور که ششم آبان‌ماه در ساختمان مهر سازمان اوقاف و امور خیریه و با حضور اعضای این کمیته برگزار شد، آخرین تمهیدات مربوط به اطلاع‌رسانی و تبلیغات مسابقات مرور و در بخشی از این‌ جلسه، بر لزوم در نظر گرفتن تمهیداتی برای بهره‌مندی معنوی مخاطبان از این مسابقات تأکید شد.
همچنین شنبه، دهم آبان‌ماه، نشست خبری مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور تشریح آخرین جزئیات مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن کریم برگزار می‌شود.

پرونده چهاردهمین مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) بسته شد

هم‌صدایی جامعه قرآنی در محکومیت سران هتاک فرانسوی

در هفته‌ای که گذشت، آیین اختتامیه چهاردهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) پنجم آبان‌ماه، با حضور جمعی از مسئولان قرآنی در دارالقرآن و خانه‌موزه شهید مدرس برگزار شد.
در این مراسم، پیام مرجع عالیقدر، آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی به این دوره از مسابقات امام علی(ع) توسط محمد انصاری قرائت شد. سخنران پایانی این محفل، حجت‌الاسلام احمدعابدی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه و رئیس سابق دانشگاه علوم و معارف قرآنی بود. در پایان از برگزیدگان با اهدای لوح سپاس، گل و هدیه تجلیل شد.

اسامی مدال‌آوران چهاردهمین مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) اعلام شد

با به پایان رسیدن و برگزاری مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن علی‌بن ابیطالب(ع)، اسامی برترین ها اعلام شد. این مسابقات در دو مرحله مقدماتی و نهایی در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل و اجزاء ۱۰ و ۲۰ در دو بخش بانوان در گروه سنی زیر ۲۶ سال و بالای ۲۶ سال و آقایان در گروه سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال با استفاده از ارتباط تلفنی و فضای اسکای‌روم برگزار شد.

انتهای پیام
captcha