فیلم | گذر در بزرگ‌ترین گنجینه هنرهای اسلامی قاهره
کد خبر: 3935875
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲

فیلم | گذر در بزرگ‌ترین گنجینه هنرهای اسلامی قاهره

موزه هنرهای اسلامی قاهره به‌ عنوان بزرگ‌ترین گنجینه آثار هنر اسلامی در دنیا، تمام جهان اسلام را دربرمی‌گیرد؛ از مراکش در آفریقا و شبه‌‌جزیره ایبری در جنوب غربی اروپا گرفته تا شبه‌‌قاره هند و چین غربی در آسیا.

به گزارش ایکنا، موزه هنرهای اسلامی قاهره به ‌عنوان بزرگ‌ترین گنجینه‌ و مخزن آثار هنر اسلامی در دنیا، تمام جهان اسلام را دربرمی‌گیرد؛ از شبه‌‌جزیره ایبری و مراکش گرفته تا شبه‌‌قاره هند و چین غربی. این موزه از بیش از ۱۰۰ هزار شیء باستانی ساخته‌‌شده از فلز، چوب، گچ، سرامیک، شیشه و کریستال و نیز منسوجات دوره‌های تاریخی مختلف از سراسر جهان اسلام حراست می‌کند و در سال‌های اخیر، حدود 2500 اثر باستانی در ۲۵ گالری آن نمایش داده شده‌اند.

از شاهکارهای مجموعه موزه می‌توان به زین‌های اسب ابریشمی و نقره‌ای متعلق به امپراتوری عثمانی، یک میز مسی با جزئیات ظریف از سلطنت مملوک مصر و نسخه‌های خطی نادر از قرآن اشاره کرد.

در اين موزه مجموعه متنوعی از اشياء تاريخی و قطعه‌های باستانی، نسخه‌های خطی اسلامی در طول دوران و قرون اسلامی از كشورهای هند، ايران، چين، سوريه، مصر، اندلس و شمال آفريقا نگهداری می‌شود.

موزه‌های هنرهای اسلامی مصر تا سال ۱۹۵۲ به عنوان «دارالآثار العربية» (مركز نگهداری آثار عربی) ناميده‌ می‌شد، اما از این سال به بعد، از آنجا كه گنجينه‌ای از قطعات تاريخی و تابلوهای هنری اسلامی از كشورهای تركيه، ايران، اسپانيا، عربستان و ساير كشورهای اسلامی دارد به موزه‌های هنرهای اسلامی تغيير نام یافت.

اين مركز فرهنگی از نخستين موزه‌هايی است كه در مصر ساخته‌ شده و همچنين، در آن بزرگ‌ترين مركز آموزشی جهان در زمينه آثار باستانی و هنر‌های اسلامی تأسيس‌ شده و در حال حاضر، اشياء و قطعه‌های تاريخی متنوعی از نسخه‌های خطی اسلامی، نقاشی‌ها و حجاری‌هايی از انسان و حيوان، ظروف سفالی و گلی، فلزات، قطعات ساخته‌‌شده از چوب، فرش‌ و دست‌بافت‌های قديمی از كشورهای تركيه، ايران، اسپانيا و برخی كشورهای اسلامی در آن نگهداری‌ می‌شود.

همچنين، دربردارنده مجموعه ارزشمند و گرانبهايی از ابزارهای ستاره‌شناسی، مهندسی اسلامی، شيمی و ادوات پزشكی و حجامت است كه در دوران شكوفايی اسلامی مورد استفاده قرار‌ می‌گرفت و ابزارهای قياس فاصله‌ها، ساعت شنی و مجموعه‌ای از جام‌های شيشه‌ای، ظروف سفالی و گلی و مجموعه‌ اشيايی كه هنرمندان مسلمان از چوب در عصر اموی ساخته‌اند از ديگر آثار اين موزه است.

قسمت داخلی اين موزه به دو بخش شمالی شامل هنر‌ها، تابلوها و قطعات تاريخی اسلامی در مصر و بخش دوم به اشياء و قطعه‌های تاريخی از كشورهای مختلف اسلامی اختصا‌ص‌ دارد. در بخش آثار سفالی، اشياء و قطعات سفالی و گلی عصر اموی، سفال ايرانی، سفال عصر عثمانی و ظروف سفالی مشهور در عصر فاطمی و مملوكی نگهداری‌ می‌شود.

انتهای پیام
captcha