لزوم تلفیق مهارت‌های زندگی با آموزش‌های خواندن و نوشتن در مقطع ابتدایی
کد خبر: 3936366
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
رضوان حکیم‌زاده تأکید کرد؛

لزوم تلفیق مهارت‌های زندگی با آموزش‌های خواندن و نوشتن در مقطع ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مأموریت اصلی در مقطع ابتدایی آموزش آداب زندگی در کنار مهارت‌های خواندن و نوشتن است، گفت: تلفیق مهارت‌های زندگی با مهارت‌های پایه خواندن و نوشتن ما را به اهداف سند تحول بنیادین در دوره ابتدایی نزدیک می‌کند.

لزوم تلفیق مهارت‌های زندگی با مهارت خواندن و نوشتن در مقطع ابتدایی

به گزارش ایکنا، اولین جلسه دوره آموزشی تربیت مدرسان کشوری بسته تحولی خوانا، امروز شنبه، یکم آذرماه، با حضور رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، به صورت مجازی برگزار شد.

وی در این نشست اظهار کرد: طرح خوانا مهمترین مهارت‌های پایه‌های ابتدایی را مد نظر قرار دارد. زمانی که آقای وزیر در آموزش و پرورش مستقر شدند از واحد‌ها درخواست کردند که به منظور اجرای سند تحول بنیادین، مسائل اساسی و پایه‌های مهم را در حیطه کاری واحد‌ها شناسایی کنند و برنامه عملیاتی ارائه دهند که در راستای اجرای سند تحول بنیادین باشد.

حکیم‌زاده با بیان اینکه سند تحول بنیادین نقش تغییرات مثبت در تعلیم و تربیت دارد، ادامه داد: این تعلیمات باید به گونه‌ای باشد که نتایج و آثار آن‌ها را بتوانیم در کلاس‌های درس، مدرسه و در رفتار دانش‌آموزان مشاهده کنیم، در غیر این‌صورت صحبت درباره سند و ارزش‌های آن بدون اجرای برنامه‌ای برای درگیر کردن آموزگاران، دانش‌آموزان و خانواده‌ها پیشرفتی در پی نخواهد داشت. مأموریت اصلی مقطع ابتدایی و موضوع مهم تربیت و آداب زندگی در کنار مهارت‌های خواندن و نوشتن در دستور کار است و نیز گفت‌وگو کردن و مهارت شنیدن مهمترین اهدافی است که باید در دستور کار قرار گیرد. از طرف دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد که در راستای پیگیری این مأموریت مهم ما می‌توانیم به چالش‌های موجود نیز توجه کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دریافته‌ایم که مهارت‌های خواندن و درک مطلب دانش‌آموزان در حدی نیست که انتظار داشته و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم و از سال ۲۰۰۱ هنوز نتوانسته‌ایم به میانگین جهانی برسیم و نمرات دانش‌آموز ایرانی نشان می‌دهد که این قضیه به بهبود نیاز دارد. همه ما می‌دانیم اگر تغییراتی در این دوره رخ می‌دهد، پایدار است و اگر بتوانیم این تغییرات را به تأخیر بیندازیم و هدف‌گذاری مناسبی نداشته باشیم، امکان دریافت نتایج قابل ملاحظه کاهش می‌یابد. پس با توجه به موارد مهمی که مشاهده شده است، درصدد برآمدیم که برنامه دقیقی را تنظیم کنیم و به سمت عملیاتی کردن مأموریت‌های اصلی آموزش و پرورش دوره ابتدایی برویم. تلفیق مهارت‌های زندگی در مهارت‌های پایه خواندن، نوشتن و گوش کردن می‌تواند به اهداف اصلی در دوره ابتدایی نزدیک‌مان کند و آن وقت می‌توانیم ادعا کنیم که در رسیدن به اهداف خود موفق بوده‌ایم.

وی گفت: دانش‌آموزان خواندن و نوشتن را در مدرسه می‌آموزند، اما نوشتن فقط رونویسی نیست. در طرح خوانا از دانش‌آموزان می‌خواهیم که فراتر از نوشتن گام بردارند و با استفاده از ابزار نوشتن قلم نقادانه داشته باشند و آنچه را می‌بینند به خوبی بیان و تفسیر کنند. این حس نیازمند تمرین‌های عملی است که دانش‌آموزان را فراتر از خواندن و نوشتن پیش می‌برد. البته در زمینه خواندن و روخوانی از کتاب‌ها چالش‌هایی داریم، اما دانش‌آموزان باید بدانند زمانی که مطلبی را می‌خوانند، چه چیزی از آن درک یا دریافت می‌کنند. دانش‌آموزان باید قادر باشند متن خوانده شده را به زبان خود و با صدای رسا و بلند بیان کنند. یکی از مهارت‌های اصلی این است که دانش‌آموز باید بتواند با دیگران به راحتی ارتباط کلامی برقرار کند. سپس نظرات، ایده‌ها و دیدگاه‌های خود را به روشنی اعلام کند، یا حتی محتوای داستان‌های خوانده‌شده را به زبان خود بیان و داستان‌گویی کند. همچنین باید بتواند درباره یک موضوع خاص مطلبی را آماده و در اجتماع ارائه کند.

معاون وزیر درباره مهارت گوش کردن دانش‌آموزان اظهار کرد: دانش‌آموزان باید بتوانند فعالانه به دیگران گوش دهند و نظرات و دیدگاه‌های آن‌ها را درک و سپس نظر خود را اعلام کنند. این‌ها مهارت‌های مهم گوش کردن است که باید مورد توجه قرار بگیرد. متأسفانه اکثر دانش‌آموزان مهارت خوبی برای گوش کردن ندارند. در پایان این طرح می‌توانیم دانش‌آموزانی داشته باشیم که این مهارت‌های چهارگانه را به خوبی کسب کرده باشند.

حکیم‌زاده به اهمیت توجه به ادب در مدارس ابتدایی گفت: به دبستان، ادبستان هم گفته می‌شود یعنی به دانش‌آموزان آموخته می‌شود که چگونه با خانواده و دوستان خود تعامل داشته باشند. ادب، مسئولیت‌پذیری و جرئت‌ورزی از اهداف مهم دیگر در این مقطع است. دانش‌آموزان باید بتوانند بدون ترس نظر خود را بیان کنند و مهارت نه گفتن را بیاموزند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در این طرح پنج درصد مدارس کشور مشارکت خواهند داشت، اظهار کرد: توانمندسازی مدرسان کشوری در طرح خوانا، توانمندسازی معلمان، اطلاع‌رسانی درباره طرح به مدارس والدین و دانش‌آموزان، آماده‌سازی مقدمات اجرا، تهیه بسته‌های آموزشی ویژه خوانا از جمله فرآیند‌های این طرح است. این طرح با رو‌ش‌هایی همچون آموزش حضوری به مدرسان، آموزش غیربرخط، بسته‌های آموزشی، جلسات مجازی قابل اجراست. هدایت، نظارت و راهبری این طرح از ابتدا تا پایان به عهده راهبران آموزشی است. در ابتدا پیش‌بینی کرده بودیم ۱۰ درصد مدارس را پوشش دهیم، اما این برای قبل از کرونا بود. با توجه به شیوع کرونا و محدودیت‌هایی که اجرا شد، تعداد مدارس را کم کردیم. امیدواریم اهداف طرح را در پنج درصد مدارس اجرا و با شناسایی قوت و ضعف‌ها، آن را در دیگر مدارس نیز اجرا کنیم.

حکیم‌زاده ادامه داد: هر کلاس درس ۷۰ عضو دارد که در آن برنامه‌های آموزشی، مهارت یادگیری، زبانی و مهارت زندگی از سوی مدرسان دنبال خواهد شد. طرح خوانا و بسته‌های آموزشی آن برای اجرا در کلاس درس نهایی شده و از اول دی ماه اجرای عملی آن را شاهد خواهیم بود. اگر بتوانیم دانش‌آموزان را در دوره کودکی طوری تربیت کنیم که آداب‌دان و جرئت‌پذیر باشند و در مواقعی که لازم است نه بگویند می‌توانیم امیدوار باشیم که بسیاری از ساحت‌های سند تحول در دوره ابتدایی را اجرا کرده‌ایم.
انتهای پیام
captcha