ششمین کنگره بین‌المللی «جغرافیدانان جهان اسلام» برگزار می‌شود
کد خبر: 3936896
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
به میزبانی دانشگاه خوارزمی؛

ششمین کنگره بین‌المللی «جغرافیدانان جهان اسلام» برگزار می‌شود

ششمین کنگره بین‌المللی «جغرافیدانان جهان اسلام» در راستای شناخت ویژگی‌های محیطی، فرهنگی و اقتصادی کشور‌های اسلامی و همگرایی و پیشرفت این کشور‌ها ۲۷ آذرماه از سوی دانشگاه خوارزمی برگزار می‎شود.

به گزارش ایکنا، شرایط جغرافیایی و ژئوپلیتیکی، زمینه اصلی همگرایی و یا واگرایی جوامع انسانی و دولت‌ها است. متأسفانه جوامع و دولت‌ها از گذشته تاکنون از این عوامل اغلب به عنوان ابزار تأمین منابع محیطی و پیشرفت قلمرویی استفاده کرده‌اند. این رویکرد موجب بروز اغلب جنگ‌ها در مناطقی شده که از تمرکز بیشتر این منابع برخوردار می‌باشند. این مناطق بیشتر در غرب آسیا و شمال آفریقا واقع شده که بخش اصلی قلمروی اصلی جهان اسالم را شامل می‌شود. متأسفانه ضعف‌های زیرساختی و عدم همگرایی کشورهای اسلامی موجب دخالت و تاخت و تاز کشورهای فرا منطقه‌ای در سده اخیر شده است. ششمین کنگره جغرافیدانان جهان اسلام با محوریت منابع جغرافیایی و ژئوپلیتیکی سرزمینی هم‌افزا و مشترک آنها می‌تواند موجب همگرایی در این محدوده شود. تا کنون پنج کنگره جغرافیدانان جهان اسالم در ایران برگزار شده است.

هدف برگزاری همایش

الف. تبادل دستاوردهای علمی بین جغرافیدانان کشورهای اسلامی

ب. فراهم نمودن زمینه همکاری آموزشی و پژوهشی جغرافیدانان کشورهای اسلامی

ج. کمک به همگرایی و برون رفت از بحران‌های سیاسی، اقتصادی و مخاطرات زیست محیطی در بین کشورهای اسلامی

ضرورت برگزاری همایش

روند منازعاتی کشورهای جهان اسلام بر سر منابع جغرافیایی و رویکردهای ایدئولولوژیکی در چنددهه اخیر موجب واگرایی روزافزون این جوامع از هم و چپاول منابع ملی آنها از سوی کشورهای استعماری شده است. این وضعیت جز با وحدت نظر مستمر این جوامع با محوریت وجوه، منابع و مصالح مشترک آنها اصلاح نخواهد شد. این گفتگوها بیش از هر چیز به واسطه نخبگان علمی و دانشگاهی امکانپذیر است. جغرافیدانان میتوانند با محوریت منابع جغرافیایی و ژئوپلیتیکی این کشورها نقش مهمی در این گفتگوها ایفا کنند.

محورهای همایش

ویژگی‌های محیطی و همگرایی و پیشرفت کشورهای اسلامی

برون رفت از چالش‌های سیاسی و همگرایی و پیشرفت کشورهای اسلامی

ویژگی‌های اقتصادی و همگرایی و پیشرفت کشورهای اسلامی

ویژگی‌های فرهنگی و جمعیت و همگرایی و پیشرفت کشورهای اسلامی

جغرافیدانان و همگرایی و پیشرفت کشورهای اسلامی

این همایش 27 آذرماه از سوی انجمن جغرافیایی ایران و دانشگاه خوارزمی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha