شرق‌شناس و اسلام‎شناس برجسته گرجستان درگذشت
کد خبر: 3936906
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸

شرق‌شناس و اسلام‎شناس برجسته گرجستان درگذشت

«گوچا جاپاریدزه»، شرق‌شناس، اسلام‌شناس و مورخ برجسته گرجستان که در زمان حیات مقالات زیادی را درباره جهان اسلام و مسلمانان به رشته تحریر درآورده بود، دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی کشورمان در گرجستان، وزارت آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش گرجستان درگذشت گوچا جاپاریدزه، شرق‌شناس و مورخ  دانشگاه دولتی تفلیس را تسلیت گفت.

مرحوم پروفسور جاپاریدزه، در سال‌های مختلف پژوهشگر انستیتو شرق‎شناسی آکادمی علوم گرجستان، معاون رئیس انستیتو آسیا و آفریقای تفلیس، رئیس بخش تاریخ جدید، معاصر و قرون وسطایی انستیتو شرق‎شناسی، رئیس و استاد دانشکده شرق‌شناسی و علوم انسانی دانشگاه دولتی «ایوانه جاواخیشویلی» تفلیس، مدیر مرکز فرهنگی دمشق، سفیر فوق العاده و تام الاختیار گرجستان در مصر، سفیر فوق العاده و تام الاختیار گرجستان در کویت و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس و سوریه بود.

گوچا جاپاریدزه که متولد 10 ژوئیه 1942 بود، بیش از صد مقالات علمی از جمله «گرجستان و جهان اسلام در خاور نزدیک» ،«گرجستان و مصر»، «زیستگاه‎های گرجی و جامعه رهبانی درسرزمین مقدس در قرون 11 تا 18» و مقالاتی دیگر به زبان‌های گرجی، اروپایی و عربی به نگارش درآورد.

وی همچنین مسلط به زبان عربی بود و چندین مقاله درباره جهان اسلام و مسلمانان به رشته تحریر درآورد. جهان اسلام را می‌شناخت و بسیار با مردمان کشورهای اسلامی و شخصیت‎های دینی آنها آشنایی داشت.

انتهای پیام
captcha