هشدار گروه‌های فلسطینی درباره همراهی عربستان با قطار عادی سازی روابط
کد خبر: 3937018
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۹

هشدار گروه‌های فلسطینی درباره همراهی عربستان با قطار عادی سازی روابط

گروه‌های فلسطینی نسبت به خطر همراه شدن عربستان سعودی با قطار عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی پس از انتشار خبر سفر نتانیاهو به این کشور و دیدار با ولیعهد عربستان به شدت هشدار دادند.

به گزارش ایکنا، یواو گالانت، وزیر آموزش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با رادیو ارتش رسماً خبر سفر مخفیانه نتانیاهو به عربستان را تأیید کرده است.

رسانه‌های صهیونیستی روز دوشنبه اعلام کردند که نتانیاهو و یوسی کوهن، رئیس موساد دیروز یکشنبه مخفیانه به عربستان سفر کرده و دیداری با محمد بن سلمان و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در شهر نیوم داشته‌اند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز به نقل از دو نفر از مشاوران دولت عربستان خبر سفر نتانیاهو به این کشور و دیدار با بن سلمان را تایید کرده است.

این در حالی است که وزیر خارجه عربستان در توییتی مدعی شده بود که این اخبار صحت ندارد و هیچ مقام اسرائیلی در نشست روز گذشته در شهر نیوم حضور نداشته و این دیدار صرفاً با حضور مقامات عربستانی و آمریکایی انجام شده است.

واکنش فلسطینیان

در همین راستا، سامی ابوزهری از رهبران حماس تاکید کرد که سفر نتانیاهو به عربستان اگر صحت داشته باشد، بسیار خطرناک است.

ابوزهری تصریح کرد که عربستان سعودی باید در مورد این سفر که اهانت به امت و نادیده گرفتن حقوق ملت فلسطین است، توضیح دهد.

از سوی دیگر، قیس عبدالکریم، معاون دبیر کل جبهه دمکراتیک برای آزادی فلسطین نیز تأکید کرد که همسویی عربستان با قطار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی موجب شکافی عمیق در موضع عربی خواهد شد.

عبدالکریم خاطرنشان کرد که تا این لحظه مقامات عربستان این خبر را رسماً تایید نکرده‌اند.

وی افزود: ما اطمینان داریم که تلاش‌هایی برای کشاندن عربستان به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در جریان است و این اقدامات بسیار خطرناک و مضر است.

قیس عبدالکریم اظهار کرد: همسویی با این اقدامات و تلاش ها به شکاف عمیق در موضع عربی منتهی خواهد شد و اثراتی به مراتب خطرناک تر از عادی سازی روابط امارات و بحرین در پی خواهد داشت.

عبدالکریم از عربستان سعودی خواست با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالفت کرده و به مواضع قبلی خود که اعلام کرده بود، پایبند باشد.

این در حالی است که عربستان سعودی اعلام کرده که به طرح صلح عربی که متضمن تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال 1967 باشد پایبند است و تا آن زمان صلح با "اسرائیل" ممکن نخواهد بود.

اسامه حمدان، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در گفتگوی ویژه با سایت "عربی 21"  تأکید کرد که تقلای برخی کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی، قبل از اینکه موجب تضعیف مسأله فلسطین شود، این کشورها را ضعیف و منزوی می‌کند.

حمدان اشاره کرد که این کشورها به زودی درمی‌یابند که با این کار خود را ضعیف و منزوی کردند و قطعاً پشیمان خواهند شد، زیرا صهیونیست‌ها صرفاً از این کشورها به عنوان وسیله‌ای برای پیشبرد اهداف و پروژه‌های خود استفاده می‌کنند.

حمدان خاطرنشان کرد: عادی سازی روابط تنها به معنی برقراری روابط بین دو طرف نیست، بلکه این مسیری است که در نهایت به خدمت به دشمن صهیونیستی و ایجاد چالش‌هایی پیش روی جریان های فعال و پویا در منطقه منتهی خواهد شد.

وی بیان کرد: عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی و تکیه بر آن به هیچ بهانه‌ای قابل توجیه نیست.

انتهای پیام
captcha