سنت‌های حوزوی و تمدنی در جمهوری آذربایجان حفظ شود
کد خبر: 3937138
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

سنت‌های حوزوی و تمدنی در جمهوری آذربایجان حفظ شود

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: تعلق خاطر و سنت‌های حوزوی و پرورش دانشمندان دینی خدمت‌گذار ملت و پیشگام در عرصه‌های رشد علمی، اخلاقی تمدنی باید در آذربایجان حفظ شود و ارتقا یابد.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار جمعی از طلاب و روحانیون جمهوری آذربایجان مشغول به تحصیل در المصطفی(ص) اظهار کرد: امیدواریم روزی شاهد پیروزی مسلمانان فلسطین در قدس شریف و نابودی رژیم صهیونیستی باشیم. اتحاد و انسجام رمز موفقیت هر ملتی است همانطور که در جمهوری آذربایجان شاهد بودیم، وحدت و حضور بهنگام موجبات این پیروزی را رقم زد.

وی خطاب به روحانیون آذربایجان عنوان کرد: می‌بایست آثار علمی و هنری متناسب با شرایط روز و مرتبط با قشر جوان کشور را در حوزه‌های دینی پیگیری کنید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مورد دولت ارمنستان تصریح کرد: دولت ارمنستان نباید اشتباهات گذشته اش را ادامه دهد و با قوانین بین المللی واحساسات و منطق دینی رودررو شود. جمهوری اسلامی ایران در کنار مسلمانان دنیا بوده و هنوز هم همین گونه است؛ منطق درست هم همین است که خطا‌های گذشته را اصلاح کند و خطا‌های جدیدی را مرتکب نشود.

آیت‌الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: جامعه نخبگانی و حوزوی جمهوری آذربایجان به ترویج فرهنگ دینی بپردازید؛ ملت و دولت حاکم آذربایجان هم به خوبی می‌دانند که فرهنگ دینی در رشد و شکوفایی و استقلال و عظمت کشور تأثیر بسیاری دارد و باور‌های خردمندانه و معنویت اسلامی نسل جوان آنجا را سیراب خواهد کرد و این حوزویان هستند که باید با تحفظ بر تمام معیار‌ها و ضوابط رایج، در پاسخ به اینگونه مطالبات ملی پیشگام و پاسخگو باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: باید در کنار ملت عظیم آذربایجان به دولت این کشور همسایه نیز تبریک بگوییم. دولتمردان آذربایجان دیدند که هرگاه منطق درستی وجود داشته باشد، ایران هم در کنار ایشان است. امیدواریم دولت آذربایجان به برخی مسائل همچون ارتباط با رژیم صهیونیستی که برای امت اسلام خطرناک است توجه نمایند و بدانند که کشور آذربایجان از پایگاه‌های مهم جهان اسلام بوده و نباید صهیونیست‌ها بتوانند در آنجا به فکر دسیسه‌هایی باشند. دولت آذربایجان می‌بایست ارتباط با رژیم صهیونیستی را قطع کند، چرا که این ارتباط برای آینده آذربایجان چالش آفرین خواهد بود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بر حاکمیت ملی کشور‌ها و رعایت حریم مرز‌ها تاکید کرد و افزود: امیدواریم پیروزی‌هایی همچون پیروزی اخیر مسلمانان در قره باغ برای امت اسلام در تمام نقاط جهان رقم بخورد و به خروج بیگانگان از تمامی سرزمین‌های اشغال شده اسلامی و به ویژه شکست اسرائیل بیانجامد. وقتی وقایع قره باغ اتفاق افتاد، برای ما حوزویان سنگین بود و احساس وظیفه کردیم و اعلام موضع محکمی از باب تکلیف شرعی و دینی داشتیم.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان نیز فرمودند در موضوع سرزمین‌های اسلامی بدون هیچ ملاحظه سیاسی و با منطق بین المللی اعلام موضع می‌کنیم و حامی آزاد شدن مناطق اسلامی هستیم. مقام معظم رهبری از بیانیه‌ای که حوزه علمیه قم صادر کرده بود استقبال کردند و فرمودند که کار درستی انجام داده‌اید.

وی تصریح کرد: کشور آذربایجان ریشه‌ای تاریخی در علوم دینی و حوزوی دارد؛ این پیشینه پردرخشش، باید همچنان ادامه پیدا کند و این پیوند قطع نشود، تعلق خاطر و سنت‌های حوزوی و پرورش دانشمندان دینی خدمت‌گذار ملت و پیشگام در عرصه‌های رشد علمی، اخلاقی تمدنی باید در آذربایجان حفظ گردد و ارتقاء یابد؛ این مستلزم کار‌هایی بالاتر از کار‌های عادی است و یک جهش نو نیاز دارد؛ از حوزویان آذربایجان این امر متوقّع بوده، شدنی است و ما هم هر آنچه بتوانیم در این راه به آنان کمک خواهیم کرد.

وی با اشاره به اهمیت تهذیب نفس برای روحانیت بیان کرد: سلامت روحی، دینی و معنوی، تهذیب نفس و تزکیه باطن حرف اول و آخر را در مجموعه روحانیت می‌زند؛ تقاضا دارم به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشید.

انتهای پیام
captcha