وصیت شیخ الحصری برای ترویج آموزش قرآن
کد خبر: 3937218
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱

وصیت شیخ الحصری برای ترویج آموزش قرآن

رادیو قرآن مصر هم‌زمان با سالروز درگذشت شیخ «محمود خلیل الحصری»، نخستین قاری جهان اسلام که تلاوت ترتیل او بر روی نوار کاست ضبط و منتشر شد؛ بخشی از وصیت‌نامه این قاری برجسته مصری را منتشر کرد.  

به گزارش ایکنا به نقل از المصری الیوم، رادیو قرآن کریم مصر در پیامی که به مناسبت سالروز درگذشت شیخ محمود خلیل الحصری در فیسبوک منتشر کرد، نوشت که استاد الحصری وصیت کرده بود یک سوم اموال او صرف خدمت به قرآن کریم و حفظ قرآن و بخشی از این اموال نیز در کارهای خیرخواهانه مصرف شود.

بیشتر بخوانید:

در این پیام با بیان زندگینامه این قاری ارزشمند مصری آمده است: الحصری در ابتدای ماه ذیحجه سال 1335 هجری قمری (17 سپتامبر 1917 م) در روستای شبرا النمله از توابع استان طنطا در غرب مصر متولد شد. او نخستین کسی است که تلاوت ترتیل قرآن کریم به روایت حفص از عاصم را با صدای خود ضبط کرد و بسیار تمایل داشت که در اواخر عمر خود یک مسجد و مدرسه دینی جهت حفظ قرآن در محل تولد خود بسازد.
 
در ادامه این پیام آمده است: الحصری اواخر عمر خود وصیت کرد که یک سوم از اموالش صرف خدمت به قرآن کریم و حافظان قرآن شده و در راه خیر هزینه شود. او غروب دوشنبه 16 محرم 1401 هجری قمری (24 نوامبر 1980 م) پس از نماز عشاء در سن 63 سالگی پس از 55 سال هم‌نیشنی با کتاب خدا، بدرود حیات گفت.
 
وصیت شیخ محمود خلیل الحصری برای ترویج آموزش قرآن کریم

محمود خلیل الحصری در آزمونی که در سال ۱۹۴۴ میلادی برای شناسایی بهترین قاری قرآن در رادیو مصر برگزار شد، از بین ۲۰۰ نفر قاری رتبه نخست را کسب کرد. او در سال 1948 میلادی به عنوان شیخ القراء شهر طنطا انتخاب شد و در همان سال به عنوان مؤذن مسجد حضرت حمزه این شهر نیز منصوب شد. این قاری مصری در سال ۱۹۶۸ میلادی به‌عنوان رئیس اتحادیه قاریان جهان اسلام انتخاب شد.
 
الحصری در 24 نوامبر سال 1980 میلادی، به دلیل بیماری قلبی دار فانی را وداع گفت اما یک سال پیش از وفاتش اقدام به ساخت یک آموزشگاه دینی در روستای محل تولد خود کرده بود.
 
وصیت شیخ محمود خلیل الحصری برای ترویج آموزش قرآن کریم
انتهای پیام
captcha