کمک به حکمرانی اسلامی؛ مأموریت اصلی سازمان بسیج اساتید
کد خبر: 3937253
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۱
محمدرضا ابن‌الدین تشریح کرد:

کمک به حکمرانی اسلامی؛ مأموریت اصلی سازمان بسیج اساتید

جانشین رئیس سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: از جمله مأموریت‌های جدی سازمان بسیج اساتید کمک به حکمرانی اسلامی است. ما در یک جنگ نابرابر شناختی هستیم و دشمنان انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند تا تفسیری جدید از انقلاب اسلامی ارائه کنند و بگویند نظام دینی توان حکمرانی ندارد اما بسیج با تمام توانش برای تصحیح این نگرش و قرائت جدید از انقلاب اسلامی تلاش می‌کند.

محمدرضا ابن‌الدین، جانشین رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، به ارائه توضیحاتی در زمینه ظرفیت‌ و توانمندی‌های بسیج اساتید پرداخت و بیان کرد: یکی از ماموریت‌های جدی سازمان بسیج اساتید کمک به حکمرانی اسلامی است. امروز در یک جنگ نابرابر شناختی هستیم و دشمنان انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند تا تفسیری جدید از انقلاب اسلامی ارائه کنند و بگویند نظام دینی توان حکمرانی ندارد اما بسیج با تمام توانش برای تصحیح این نگرش و قرائت جدید از انقلاب اسلامی تلاش می‌کند. هر قشری در دستگاه مربوط به خود در آن دستگاه تلاش می‌کند و فضای مربوط به اساتید هم فضای دانشگاه، علم و پژوهش است.

اشکالات نظام آموزشی کشور

وی افزود: پیش‌فرض ما این است که نظام آموزشی و علمی کشور، نظامی هدف‌مند و منتج به حل مشکلات کشور نیست، بلکه آموزش‌پایه است و صرفاً آموزش داده می‌شود و در حوزه‌هایی هم مقاله‌پایه است. پس یکی از اهداف ما کمک به دانشگاه و یکی از اهداف نیز کمک به نظام در توانمند نشان دادن انقلاب اسلامی برای حکمرانی است.

ابن‌الدین بیان کرد: بخش قابل توجهی از مشکلات در کشور ما ساختاری است؛ یعنی نهادهای اصلی جامعه در کارکرد خود موفق نیستند و یا سوءعملکرد دارند. نهاد اقتصاد و بازار، نهاد دولت و سیاست، نهاد دین و فرهنگ، نهاد آموزش و تربیت و خانواده در جایگاه واقعی خود نیستند و برای اینکه این ساختارها اصلاح شود، اساتید بسیجی با استفاده از ظرفیت علمی خود به میدان آمده‌اند و گروه‌های مسئله‌محور در سطح اندیشکده‌های راهبردی سازمان بسیج اساتید و تمام کانون‌های دانشگاهی اساتید بسیجی که بیش از 1000 کانون است، سامان‌دهی شده‌اند و در هر کانونی موانع پیشرفت آن شهر و استان هدف‌گذاری شده و برای آنها راه‌حل سیاستی پیدا می‌شود.

ارائه راه‌حل توسط اساتید بسیجی

جانشین رئیس سازمان بسیج اساتید کشور تصریح کرد: اساتید ما با مطالعات سیاست‌پژوهی خود، راه‌حل‌های دقیقی برای حل مشکلات پیدا می‌کنند و در گام اول به دستگاه مربوط به عنوان امر به معروف و نهی از منکر مردم به مسئولان این راه‌حل‌ها را ارائه می‌کنند. سه سطح از امر به معروف و نهی از منکر داریم؛ یکی مردم به مردم، دوم دولت‌ها به مردم و گاهی نیز امر به معروف مردم به دولت‌ها است و در حوزه سوم معتقدیم که کارشناسان ما می‌توانند موثر باشند.

ابن‌الدین بیان کرد: بنابراین اساتید بسیجی با شناسایی مشکلات مانع توسعه هر شهر و استان، راه‌حل‌های مطرح شده را در اختیار کارگزار می‌گذارند. اگر به این راهکارها عمل شد که به اهداف رسیده‌ایم و اگر هم نشد به عنوان مطالبه استادان باقی است و اساتید در کلاس‌ها، مقالات، نماز جمعه‌ها و ... این مسائل را مطرح می‌کنند و این مطالبه را تبدیل به مطالبه مردم و افکار عمومی خواهند کرد. بنابراین اساتید این ظرفیت را دارند که علم خود را برای رفع نیازهای مردم ارتقا دهند.

حضور اساتید بسیجی برای رصد تصمیم‌گیری‌ها

وی افزود: در سازوکارهای دیگر نیز گروه‌هایی رصدگر هستند که نظام تصمیم‌گیری مدیران و حکمرانان شهر و استان و کشور را رصد می‌کنند و هر استانی متناسب با وضعیت خودش است و اگر کسی محیط زیست خوانده، باید در آن زمینه در جریان فرایند تصمیم‌گیری‌ها باشد و رصد کند و یا کسی که ترافیک خوانده نیز در این زمینه باید رصدگری داشته باشد. هرگونه تصمیمی که از اهداف انقلاب منحرف باشد، اساتید بسیجی به موقع و عالمانه وارد صحنه می‌شوند و بیانیه می‌دهند و رفتارهای سیاسی مطالبه‌گرانه خود را دارند که در راستای اصلاح وضعیت کشور است.

جانشین رئیس سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: در زیرساخت‌های اصلی کشور که مشکلات ساختاری داریم، به این دو روش مداخله می‌کنیم و تلاش این است که هم در نگاه به آینده روش‌های بهتری اتخاذ شود و هم در نگاه به شرایط موجود برای اصلاح فرایند تصمیم‌گیری مدیران مداخله صورت گیرد.

وی تصریح کرد: بخشی از مشکلات کشور هم به دلیل نوع قرائت مردم از انقلاب اسلامی بوده که اینجا حوزه فرهنگی است و دشمن در یک جنگ شناختی تلاش دارد روش قرائت و شناخت مردم نسبت به انقلاب را تغییر دهد همانطور که تلاش می شد شهید قاسم سلیمانی را یک تروریست معرفی کنند و رئیس جمهور آمریکا به دلیل کشتن این فرد رای جمع کند؛ یعنی قرائت مردم از انقلاب را منحرف می‌کنند و ما برای تفسیر درست و واقعی مردم وارد فضای فرهنگی شدیم و برای این کار جبهه علمی - فرهنگی را در تمام استان‌ها شکل داده‌ایم که محلی برای تجمع همه هوادارن انقلاب اسلامی است و می‌تواند توسط گروه‌های رصدگر و مسئله‌محور مطرح شود و تبدیل به مطالبه افکار عمومی و افراد همسوی انقلاب شود.

ابن‌الدین گفت: اگر اساتید بسیجی سخنگوی صادق نیازهای مردم باشند، حتماً در بزنگاه‌های اجتماعی نیز می‌توانند مداخله کنند. اساتید در این حوزه‌ها فعالیت دارند و از ظرفیت‌های علمی خود به نفع انقلاب اسلامی هزینه می‌کنند. فکر می‌کنم 10 درصد از مشکلات نیز فردی است که به ویژگی‌های شخصی، ادارکی و انگیزشی آدم‌ها برمی‌گردد اما آنچه به ساختارها برمی‌گردد مورد مداخله ما است.

وی در پاسخ به این پرسش که تا چه حد این دغدغه‌ها محقق شده بیان کرد: برخی از کارها اینطور است که می‌توان در مورد کمیتشان گزارش داد و گفت این تعداد پل و ... ساخته شده است، اما در کارهای فرهنگی اینطور نیست اما در سال قبل بیش از 70 بیانیه سیاستی صادر کردیم حال اینکه چقدر منجر به اصلاح شده و تا چه حد در حد مطالبه مانده، به راحتی قابل اندازه‌گیری نیست و اینها مدیریت در سایه است. نکته دیگر اینکه بسیج اساتید در سال 1397 بسته سیاستی را ارائه کرد اما مورد توجه دولت قرار نگرفت، چون این دولت گرایش‌ها و تفکرات خاص دارد و با ما همسو نیست. البته به بد و خوب آن کاری ندارم، بلکه می‌‌خواهم بگویم آنها قبول نمی‌کنند اما اگر این راه‌حل‌ها که در قالب یک بسته سیاستی منتشر شده به دولت همسو ارائه شود و شاهد روی کار آمدن چنین دولتی باشیم، موثر خواهد بود.

انتهای پیام
captcha