عزم بسیج اساتید برای حل مشکلات کشور / قرارگاه جهش تولید و نهضت استادی فعال شدند
کد خبر: 3937345
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
علی مرادزاده بیان کرد:

عزم بسیج اساتید برای حل مشکلات کشور / قرارگاه جهش تولید و نهضت استادی فعال شدند

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج اساتید با اشاره به سازماندهی شبکه گسترده‌ای از اساتید در رشته‌های مختلف، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های سازمان تشکیل شورای عالی فرهنگی و اجتماعی است که مسائل فرهنگی کشور را به صورت هفتگی مرور و برآورد وضعیت می‌کنند. همچنین از اردیبهشت‌ماه، قرارگاه جهش تولید و نهضت استادی بسیج در استان‌ها فعال شدند.

علی مرادزاده، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج اساتید

علی مرادزاده، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج اساتید، در گفت‌وگو با ایکنا، در تشریح فعالیت‌‌های این سازمان، بیان کرد: سازمان بسیج اساتید در تمام دانشگاه‌های سراسر کشور کانون‌هایی دارد که این کانون‌ها برنامه‌های متعددی را در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، سیاسی و ... از طریق سازمان اجرا می‌کنند. همچنین شبکه گسترده‌ای از اساتید در رشته‌های مختلف بر اساس گرایش و علاقه اساتید سازمان‌دهی شدند و گروه‌های مدیریتی، اقتصادی، فرهنگی و ... شکل گرفتند. یکی از این اقدامات تشکیل شورای عالی فرهنگی و اجتماعی است که مسائل فرهنگی و اجتماعی کشور را به صورت هفتگی مرور و برآورد وضعیت می‌کنند که این برآورد مبنای برنامه‌ریزی می‌شود.

تشکیل نهضت استادی و قرارگاه جهش تولید

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج اساتید با بیان اینکه امسال از اردیبهشت‌ماه، قرارگاه جهش تولید و نهضت استادی بسیج را تشکیل دادیم، اظهار کرد: در استان‌ها نیز قرارگاه‌های استانی فعال شدند و اساتید خبره دانشگاهی در آن‌ها فعالیت می‌کنند. این قرارگاه‌ها هفت کمیته دارند که بین آنها تقسیم کار انجام شده و به بحث رونق تولید، جهش تولید و مسائلی از این دست می‌پردازند.

مرادزاده با بیان اینکه کمک‌های مؤمنانه سه مرحله در سطح کشوری برگزار شده است، تصریح کرد: در سطح اساتید این برنامه را داشته‌ایم. ابتدا افرادی که از لحاظ مالی آسیب دیده‌اند و بین جامعه دانشگاهی، کارمندان و دانشجویان بودند، شناسایی شدند و کمک‌های معیشتی در اختیار آنها قرار گرفت؛ برای مثال اساتید حق‌التدریسی که کلاس‌هایشان در این شرایط تعطیل شده، برنامه کمک‌های مؤمنانه برایشان قابل استفاده بود.

شبکه قدرت نرم و جبهه علمی - فرهنگی

وی افزود: در زمینه قدرت نرم و مقابله با جنگ نرم دشمن نیز با حضور اساتید صاحب‌نظر شبکه ملی قدرت نرم تشکیل شده است که از یک سو برای تحکیم قدرت نرم انقلاب فعالیت‌های گفتاری و نوشتاری  دارند و از سوی دیگر برای مقابله با جنگ نرم دشمن تلاش می‌کنند. همچنین یک برنامه به نام جبهه علمی - فرهنگی انقلاب اسلامی به تبع فرمایش مقام معظم رهبری تشکیل شد که فرمودند اساتید در دانشگاه‌ها در زمینه جبهه علمی - فرهنگی انقلاب جریان‌سازی کنند. در داخل دانشگاه‌ها و خارج از آن، فعالیت‌هایی صورت گرفته که اگر ادامه یابد، کار خوبی برای سامان‌دهی نیروهای انقلاب اسلامی انجام می‌گیرد. نظریه‌‎پردازی، گفتمان‌سازی و هیئت‌های اندیشه‌ورز، کارهای خوبی در این زمینه انجام داده‌اند.

مرادزاده تصریح کرد: برنامه استاد مسجد را داریم که اساتید براساس آدرس محل سکونتشان با مساجد محل زندگی‌شان ارتباط برقرار می‌کنند و با روحانی مسجد و با هیئت امنای مساجد کار می‌کنند. با این هماهنگی اساتید حضور پیدا می‌کنند و با ارائه مشاوره از تخصص خودشان استفاده می‌کنند و در اختیار مردم قرار می‌دهند. این کار از سال قبل شروع شده و امسال نیز ادامه دارد.

پیوست‌نگاری فرهنگی و اجتماعی

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج اساتید با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمینه پیوست‌نگاری فرهنگی و اجتماعی، بیان کرد: خیلی از پروژه‌هایی که در کشور وجود دارد، یا توجیه فرهنگی ندارد و یا پیوست اجتماعی در آنها لحاظ نشده است؛ یعنی خدمتی هست، اما یا مردم نمی‌دانند و یا نسبت به منطق آن توجیه نیستند. تلاش شده اساتید آموزش ببینند تا پیوست تهیه کنند. در آموزش‌های سواد رسانه‌ای اساتید و دانشگاهیان نیز برنامه‌هایی داریم که هر ماه برگزار می‌شود و اکنون نیز به صورت وبیناری در حال انجام است. معمولاً در مناسبت‌ها و ایام‌الله طول سال مراسم و برنامه‌های خاصی انجام می‌شود و اساتید نیز استقبال خوبی دارند.

وی با اشاره به برنامه اندیشگاه اساتید، گفت: در ذیل این اندیشگاه، اندیشکده‌های مختلف به تناسب رشته‌ها در کشور به وجود آمده و مزیت‌های استان را برای پیشرفت و جهش تولید شناسایی می‌کند و اینها نیز تأثیر خوبی داشته است. در استان‌هایی که ارتباط برقرار شده، استقبال شده است و موضوعاتی که مسئله کشور و نظام است، بررسی می‌شود و نتایجش نیز در اختیار مسئولان قرار داده خواهد شد.

طرحی برای استاد طراز انقلاب

مرادزاده در پاسخ به پرسش اینکه آیا تمام اساتید در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند، اظهار کرد: تصریح کرد: مواردی که بیان شد، همگی تحقق یافته است، اما در حدود نیمی از اساتید در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند، این اقدامات باید ادامه یابند تا نتیجه دهند. برنامه‌ای نیز برای نتیجه دادن این اقدامات به نام استاد طراز انقلاب اسلامی طرح شده است. تلاش شده تا بر اساس مبانی قرآنی و تبیین سیره اهل بیت(ع) و منظومه فکری امام و رهبری شاخصه‌های استاد طراز شناسایی و در جلسات حضوری و مجازی بیان شود تا بتوانیم طیف گسترده‌ای از اساتید طراز انقلاب را معرفی کنیم. برنامه‌هایی داریم که هر استان سه تا پنج استاد برتر را اعلام می‌کند و در نهایت یک استاد معرفی می‌شود. اقداماتی به این صورت انجام می‌شود تا بتوانیم حجم بیشتری از اساتید را تحت پوشش قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha