مأموریت جدید بسیج اساتید حل معضلات اجتماعی است
کد خبر: 3937474
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵
رئیس بسیج اساتید وزارت علوم:

مأموریت جدید بسیج اساتید حل معضلات اجتماعی است

جعفرپور اظهار کرد: مأموریت جدید بسیج اساتید حل معضلات اجتماعی است تا دانشگاه بتواند در حل مشکلات اجتماعی با رویکرد علمی به خوبی نقش آفرینی کند، لذا از اساتید بسیجی خواسته‎ایم نظام مسائل شهری، استانی و ملی ایجاد و با توجه به گرایش و رشته و تخصصی که دارند، به حل این معضلات ورود پیدا کنند.

 رشید جعفرپور، رئیس بسیج اساتید وزارت علوم

به گزارش خبرنگار ایکنا، وبینار «دستاوردها و ظرفیت‌های بسیج در صیانت از انقلاب اسلامی» عصر امروز چهارشنبه 5 آذرماه از سوی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با حضور سردار رضا طلایی‎نیک، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع، ابراهیم صالحی‌عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، حبیب‌زاده، معاون سیاسی سازمان بسیج مستضعفین، سردار سالار آبنوش، معاون عملیات سازمان بسیج مستضعفین، احمد حیدری، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد، رشید جعفرپور، رئیس بسیج اساتید وزارت علوم، محمدرضا ابن‌الدین، جانشین بسیج اساتید کشور و محمد خوش‌چهره، اقتصاددان برگزار شد. متن سخنان رشید جعفرپور، رئیس بسیج اساتید وزارت علوم در ادامه می‎آید:

خدا را شاکر هستیم که در گام دوم انقلاب اسلامی و در محضر بسیجیان فرصتی پیش آمده تا گزارشی از اقدامات بسیج وزارت علوم ارائه دهیم. بسیج اساتید در دو دهه فعالیت خود دستاوردهای گسترده‎ای داشته است. در واقع دانشگاه با حضور در صحنه‎های جنگ بسیار خوب عمل کرده و حدود چهار هزار شهید دانشجویی و هشتاد شهید استاد دانشگاه و حوزه تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، لذا در زمانی که نیاز بوده اساتید و دانشجویان در صحنه جنگ حضور پیدا کنند، الحمدلله موفق عمل کرده‎اند.

الان که جنگ نرم گسترش پیدا کرده است، نهاد بسیج به صورت کلان و بسیج اساتید به صورت خاص وارد میدان شده تا از منافع کشور دفاع کند. پیوستن تعداد زیادی از همکاران ما به این مجموعه و تشکیل نهاد بسیج در همه دانشگاه‎ها و در میان اساتید نشان می‎دهد که دانشگاه آماده است به خوبی از انقلاب اسلامی دفاع کند. رویکرد بسیج اساتید گسترش فعالیت‎های علمی و پژوهشی است، لذا تلاش می‎کنیم از این ظرفیت در راستای توسعه علمی و تکنولوژیک کشور استفاده کنیم.

مأموریت جدید بسیج اساتید حل معضلات اجتماعی است تا دانشگاه بتواند در حل مشکلات اجتماعی با رویکرد علمی به خوبی نقش‌آفرینی کند، لذا از اساتید بسیجی خواسته‎ایم نظام مسائل شهری، استانی و ملی ایجاد کنند و با توجه به گرایش و رشته و تخصصی که دارند به حل این معضلات ورود پیدا کنند و الحمدلله توانسته‎اند در شهرهای مختلف گروه‌های حل مسئله تشکیل دهند. البته نیازی به مطالعات جدید در این زمینه نیست، چراکه پژوهش‌ها و پایان‎نامه‌های زیادی در این راستا انجام شده است و اساتید می‎توانند از آنها استفاده کرده و نگاهی فراتحلیلی به حل مسائل داشته باشند.

اینکه هر استادی با توجه به توانایی خود یک فراتحلیل داشته باشد و با جمع‌آوری پژوهش‌های مختلف آن را در اختیار مسئولان محلی قرار دهد، قطعاً رویکردی مثبت است و ما نیز امکانات لازم را در اختیار اساتید قرار خواهیم داد تا این کانون‌های حل مسائل را ایجاد و روی موضوعی خاص تمرکز و سپس راه حل ارائه دهند. برای مثال اگر  ریزگردها در استان‎هایی همانند ایلام، کرمانشاه یا خوزستان باعث مشکل شده است اساتید آن منطقه باید بر این مسئله تمرکز کنند یا وقتی شرایط کرونایی پیش آمد اساتید بسیجی از اولین گروه‎هایی بودند که اعلام آمادگی کردند تا از توانایی خود برای حل مشکل استفاده کنند، لذا شاهد شهدای سلامت زیادی در بین اساتید علوم پزشکی بودیم.

برگزاری همایش‌ها و اداره فصلنامه‎های علمی و پژوهشی که هر کدام می‏‎تواند یکی از مسائل کشور را حل کند و از سوی دیگر برگزاری اردوهای جهادی نیز از اقداماتی است که اساتید بسیجی در راستای حل مسائل انجام می‎دهند. ظرفیت بسیج اساتید به عنوان یک ظرفیت برجسته، هم به دلیل نخبگی و هم به دلیل رویکرد علمی که دارند و هم به لحاظ میدانی، ظرفیت بسیار بالایی است و خوشبختانه در شرایط موجود نیز اساتید بسیاری در کشور به مجموعه بسیج بدون هیچ چشمداشتی پیوسته‎اند، لذا امیدواریم بسج اساتید به میزان بیشتری منشأ اثر باشد. 

در ادامه محمدرضا ابن‌الدین، جانشین بسیج اساتید کشور به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن تبریک هفته بسیج گفت: امیدوارم بسیجی بمانیم و تا آخرعمر بر سر پیمان خود بایستیم. در اینجا بنا دارم برخی از وظایف تعریف اساتید بسیجی به ویژه در حوزه فنی و حرفه‌ای را بیان کنم. استاد بسیجی کسی است که قادر باشد بین توانمندی‌ها و تخصص خود با مشکلات کشور یک نسبت عالمانه برقرار کند. منظور این است که هرکسی با هر تخصصی در دانشگاه می‎تواند وارد فضای مطالعه و بررسی شود و برای مشکلاتی که شناسایی می‎کند راه حل ارائه دهد.

وی افزود: اگر قرار باشد مشکلات کشور را ریشه‌یابی کنیم این مشکلات در سه بخش است که یکی مشکلات ساختاری نهادهای کشور همانند نهاد خانواده، سیاست و دولت، دین و مذهب و اقتصاد و بازار است. وقتی این نهادها بد کار کنند یا سوء عملکرد داشته باشند، آسیب‌های بسیاری ایجاد خواهند کردند. آنچه امروزه از اساتید فنی و حرفه‌ای بر می‌آید کمک به نظام در عرصه اقتصادی و تعلیم و تربیت است و در این راستا نیازمند سیاست‎های عالمانه هستیم. البته باید در نظر بگیریم که برای حل هر مشکل نیازمند کدام راهبرد هستیم و این نیازمند تشکیل گروه‌های مسئله‌محور در همه نهادهای آموزشی است.

ابن‌الدین اظهار کرد: راه شناسایی مشکلات هم راه عالمانه است و راه‌های عامیانه و کوچه بازاری قطعاً نمی‎تواند ما را به سرمنزل مقصود برساند، بلکه باید از سوی اساتید عالم محقق شود، لذا از اساتید بسیجی انتظار است که مسئله‌شناسی کرده و برای آن راه حل ارائه دهند. مشکل دیگر کشور، مشکل شناختی یا تفسیری است. هرکسی از مسئله، یک شناخت دارد و همین شناخت تعیین کننده راه حل است.

جانشین بسیج اساتید کشور افزود: امروز شخصیتی همانند شهید قاسم سلیمانی که کفرستیز و عدالت‌خواه است در جامعه آمریکایی تروریست نامیده می‌شود، اما آیا کسی که آنها به شهادت رساندند با کسی که ما به عنوان یک سردار بزرگ می‎شناسیم دو نفر متفاوت هستند؟ قطعاً نیستند، بلکه تفاسیر متفاوت است، لذا امروزه دشمن به دنبال این است که تفسیری متفاوت از انقلاب اسلامی ارائه دهد، لذا باید تلاش کنیم که تفسیری مناسب از حکمرانی دینی ارائه داده و برای حل مشکلات آن از جمله مشکلات اقتصادی و فرهنگی راه حل ارائه و به افراد تصمیم‎گیرد انتقال دهیم. 

وی اظهار کرد: استادی که جامعه و مشکلات و راه حل علمی آن را می‎شناسد، باید زبان گویای مردم باشد و از باب امر به معروف مردم به حکمرانان، با مسئولان هر شهر ارتباط برقرار کرده و راه‌حل‌ها را به صورت منظم و سیستماتیک و در قالب پیوست‌های مکتوب در اختیار مدیران مربوطه قرار دهد و مطمئن باشید استاندار، بخشدار و سایر مسئولان از دیدگاه‌های شما استفاده خواهند کرد. مشکل دیگر در زمینه فرهنگی است که اساتید بسیجی در همین حوزه باید به نمایندگی از مردم در راستای رفع مشکلات فرهنگی و گوشزد کردن آن به مسئولان اقدام کنند. مشکل دیگر، مشکلات فردی در جامعه است که می‎توان با برگزاری دوره‎های آموزشی از سوی اساتید بسیجی در راستای رفع این مشکل نیز اقدام کرد. 

انتهای پیام
captcha