خداحافظی با قصه‌گوی «راستگو» و تعویق یک هفته‌ای پخش مسابقات قرآن
کد خبر: 3937564
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

خداحافظی با قصه‌گوی «راستگو» و تعویق یک هفته‌ای پخش مسابقات قرآن

از جمله مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته اول آذرماه می‌توان به درگذشت خادم‌القرآن حجت‌الاسلام راستگو و نیز تعویق یک هفته‌ای پخش و داوری مسابقات سراسری قرآن اشاره کرد. علت تعویق یک‌ هفته‌ای پخش مسابقات سراسری قرآن تعطیلی گسترده و منع رقت و آمد در سطح شهر تهران اعلام شد.

خداحافظی با قصه‌گوی «راستگو» و تعویق یک هفته‌ای پخش مسابقات قرآنبه گزارش ایکنا، اولین‌‌ روز اولین هفته آذرماه با گلایه‌های تند رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز شد، گلایه‌ از نقدهای بی‌جای برخی متسابقان که به قضاوت‌های نابجا کشیده شده است. در ادامه رویدادهای این هفته که مناسبت سالروز تشکیل بسیج مستضعفین و هفته بسیج در آن قرار داشت، گوشه‌هایی از فعالیت‌های دارالقرآن بسیج در این هفته تشریح شد. در ادامه شاهد کوچ ابدی خادم‌القرآن و روحانی قصه‌گوی تلویزیون، بودیم؛ درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین حسن راستگو، واکنش بسیاری از نهادها و فعالان قرآنی را به دنبال داشت. معرفی فینالیست‌های رشته ترتیل جشنواره تلاوت‌های مجلسی، اجرای طرح پنجشنبه‌های قرآنی در زندان‌های استان البرز، نشست بی‌نتیجه کمیته تخصیص اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی و ... از جمله مهم‌ترین رویدادهای اولین هفته آذرماه بود.‌ در ادامه نگاهی گذرا به برخی رویدادهای مهم این هفته خواهیم داشت.

پخش و داوری مرحله کشوری به تعویق افتاد

در اولین ‌روز این هفته رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف طی گفت‌وگویی با اشاره به اعتراضات برخی شرکت‌کننده‌ها به روند اجرایی مسابقات که از دایره نقد مصلحانه فاصله گرفته و به حواشی ناخوشایند و قضاوت‌های نابجا کشیده شده و در اغلب موارد در این اعتراض‌ها، برخی منافع شخصی خود را دنبال می‌کنند، گفت: امسال و در شرایط استثنایی اجرای دوره چهل‌وسوم واقعاً نگران شدم و احساس کردم که با فضای مناسبی، که باید در شأن یک مسابقه قرآنی باشد، مواجه نیستم.

قره‌شیخلو افزود: طبق هماهنگی با شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن قرار بود، مسابقات آقایان از ۸ آذرماه هر شب از ساعت ۱۸ لغایت ۲۳ پخش شده و داوران بخش آقایان به صورت زنده با حضور در محل برگزاری به داوری مسابقه اقدام کنند. از آنجا که با محدودیت‌های اعلامی هم در تردد داورانی که از استان‌ها باید در تهران حاضر می‌‌شدند و هم در تردد داخل شهر پس از ساعت ۲۱ محدودیت‌های اعلام‌شده، با مشورت مسئولان محترم شبکه و رادیو قرآن قرار شد، پخش مسابقه آقایان با یک هفته تأخیر و پس از اتمام محدودیت‌ها صورت گیرد. اگر با مشکل جدیدی مواجه نشویم، مسابقات آقایان از ۱۵ آذرماه، هر شب از طریق شبکه قرآن پخش می‌شود.

مسابقات سراسری قرآن یک‌مرحله‌ای باقی ماند

پس از پایان ضبط تلاوت‌های شرکت‌کنندگان در مرحله کشوری چهل‌و‌سومین دوره مسابقات سراسری قرآن در روزهای گذشته تعدادی از حاضران در این مسابقات طی نامه‌ای به معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خواستار دو مرحله‌ای شدن مسابقات سراسری قرآن در رشته قرائت تحقیق و اضافه شدن مرحله فینال به این مسابقات شدند. این دسته از شرکت‌کنندگان در نامه خود مطرح کرده بودند که با یک مرحله‌ای شدن مسابقات عدالت رعایت نخواهد شد و همچنین انتخاب قاریان برتر کشور طی یک رقابت تک مرحله‌ای ممکن نخواهد بود. با اینکه انتظار می‌رفت مرحله فینال به مسابقات اضافه شود و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با خواسته قاریان موافقت کند، اما شنبه، اول آذرماه، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگویی با خبرنگار ایکنا ضمن گلایه از نقدهایی که دیگر مصلحانه نیست، اضافه شدن مرحله فینال به مسابقات را غیر ممکن دانست.

افزایش گروه‌های جهادی قرآنی بسیج

سرپرست دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگویی برنامه‌های قرآنی هفته بسیج را تشریح کرد و گفت: تخصیص حمایت‌های مالی به گروه‌های جهادی قرآنی و به‌روز‌رسانی طرح صراط از جمله فعالیت‌های این دارالقرآن در هفته بسیج است. فعالیت‌ها را بیشتر بر به‌روزرسانی و اجرای سومین دوره طرح صراط، به ویژه در بحث مفاهیم و محتوا متمرکز کرده‌ایم. طرح صراط در سه بخش قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه اجرا می‌شود، در بخش قرآن کریم، نکات صحیح‌خوانی، توصیه‌های مقام معظم رهبری در زمینه حفظ و مفاهیم قرآن آیات استفاده شده در کتاب با عنوان «سیمای هدایت» اضافه شده است. همچنین بخشی به نام «حافظ شویم» با بیان چند روش‌ حفظ قرآن آمده است.

رادیو ترتیل صاحب فرستنده و رادیونمای مستقل شد

رادیو ترتیل در قالب سومین کانال ۲۴ ساعته شبکه رادیویی قرآن دارای فرستنده مستقل و رادیونمای مستقل شد. رادیو ترتیل از ابتدای شهریورماه سال جاری از طریق موج اف ام مستقل، ردیف ۹۹/۵ مگاهرتز در حال پخش است و از آبان‌ماه امسال نیز دارای رادیونمای مستقل شده و از طریق دستگاه مبدل دیجیتال تلویزیون قابل دریافت است. رادیو ترتیل در شبانه‌روز، ۲۱ جزء تلاوت ترتیل از ۲۱ قاری برجسته ایرانی و مصری، و در سه‌ساعت اذان‌گاهی، ویژه‌برنامه‌های متناسب پخش می‌شود.

واکنش نهادها و فعالان قرآنی به درگذشت حجت‌الاسلام راستگو

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو، مبلغ دین و معلم قرآن یکشنبه، ۲ آذرماه در ۶۷ سالگی درگذشت. مراسم تشییع و تدفین وی که از مبلغان دینی در حوزه کودک و نوجوان بود، روز یکشنبه در قم در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) نماز بر پیکر ایشان اقامه شد و پس از آن برای تدفین به مشهد مقدس، زادگاه آن مرحوم منتقل شد. روز سه‌شنبه نیز پیکر مرحوم راستگو در صحن بزرگ خواجه ربیع در جوار دیگر اعضای خانواده‌اش به خاک سپرده شد. در پی این ضایعه جمعی از فعالان قرآنی کشورمان در صفحات مجازی خود یاد و نام مرحوم راستگو، مبلغ و معلم دلسوز قرآنی، را زنده نگاه داشتند.

پیام سازمان دارالقرآن به‌مناسبت هفته بسیج

همزمان با فرا رسیدن هفته بسیج، سازمان دارالقرآن الکریم به مناسبت گرامیداشت این هفته پیامی را صادر کرد که متن آن به شرح زیر است. در آستانه هفته مبارک بسیج این شجره طیبه و درخت پربار، تنومند و به بار نشسته انقلاب اسلامی که یادگار ارزشمند بنیانگذار فقید نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) است، ضمن عرض تبریک و تهنیت این ایام خجسته و غرورآفرین به تمامی بسیجیان سلحشور و آزادگان عالم، در صدر آنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بزرگ‌بسیجی و پرچمدار نظام مقدس جمهوری اسلامی که با هدایت‌گری و روشنگری‌های عالمانه‌اش دنیا را به سمت جهانی شدن اسلام ناب محمدی و جهانی شدن حکومت قرآن و اهل بیت علیهم السلام رهنمون می‌سازد، یاد و خاطره امام راحل آن عزیز سفر کرده و فرزندان در خون تپیده میهن اسلامی که با نثار ارزشمندترین دارایی خود که همان جان‌شیرینشان بود از تمامیت ارضی و ارزش‌های والای اسلام و انقلاب اسلامی پاسداری و صیانت کردند، گرامی می‌داریم و از خداوند متعال برای یکایک جانبازان و دلیرمردان عرصه جهاد و مقاومت آرزوی شفای عاجل و برای تمامی بسیجیان دلاور در اقصی نقاط جهان توفیقات روزافزون مسئلت می‌نماییم.

حضور بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ بسیجی در جشنواره الحافظون

مهدی محرم‌زاده، مسئول امور شعب حفظ قرآن، سازمان قرآن و عترت بسیج تهران، با اشاره به آغاز مرحله اول جشنواره قرآنی الحافظون گفت: ثبت نام هشتمین دوره تخصصی حفظ سازمان قرآن و عترت بسیج از ۱۰ آبان‌ماه در سه مقطع سنی تا ۷ سال، ۸ تا ۱۶ سال و بالای ۱۷ سال آغاز شد. مرحله اول مقطع سنی تا هفت سال که مربوط به بخش نونهالان است با توجه به اینکه امکان حضور در آزمون کتبی را نداشتند، ۲۴ آبان‌ماه به صورت تلفنی و با حضور داوران ممتاز و بین‌المللی برگزار شد. در این مرحله مسابقات، تنها در رشته‌های حفظ ۲۰ سوره آخر قرآن و یک جزء برگزار شد. در مقاطع سنی تا هفت سال، حدود ۱۷۰ نفر، در مقطع سنی ۸ تا ۱۶ سال، ۱۲۰۰ نفر و در مقطع سنی بالای ۱۷ سال نیز ۱۲۶۰ نفر شرکت‌کننده حضور دارد. در هر رشته، ۲۰ نفر که بالاترین نمرات را کسب کرده باشند به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند.

نشست بی‌نتیجه کمیته تخصیص اعتبارات

نشست کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی عصر سه‌شنبه، چهارم آذرماه، با حضور اعضای این شورا برگزار شد. حاضران درباره جزئیات مصوبات آخرین جلسه و جلسه آتی به گفت‌وگو نشستند. در این جلسه که به میزبانی سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد، با توجه به شیوع کرونا برخی از اعضا به صورت مجازی با جلسه در ارتباط بودند. طبق پیگیری‌های مکرر خبرنگار ایکنا از اعضای این کمیته، این جلسه، مصوبه‌ای نداشته است و ادامه مباحث جلسه، به روز شنبه موکول شده است.

برگزاری جلسه هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی

دهمین جلسه هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی به صورت مجازی و به ریاست لاله افتخاری برگزار و در آن بر استفاده و اولویت‌بندی مشارکت اقشار مختلف جامعه در جهت گسترش فرهنگ قرآنی تأکید شد. در این جلسه که ۴ آذرماه برگزار شد، پیگیری مصوبات جلسات گذشته و برنامه‌های پیشنهادی جهت هیئت اندیشه‌ورز استان‌ها و نتایج حاصل از آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از آن دیدگاه‌های اعضا در این مورد مطرح شد و بر استفاده و اولویت‌بندی مشارکت با اقشار مختلف جامعه در جهت گسترش فرهنگ قرآنی تأکید شد. در بخشی از این نشست لاله افتخاری، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی گزارشی درباره اقدامات انجام شده در چند ماه اخیر و از زمان تشکیل این هیئت شامل طرح استان‌ها، برنامه‌های کلان، اهداف و راهبرد‌های هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی ارائه داد و با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی بخش‌های مختلف سازمان دارالقرآن الکریم و سازمان تبلیغات اسلامی با هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی جهت بهره‌گیری از ظرفیت بانوان برای تعمیق و به کارگیری ظرفیت‌های جامعه جهت گسترش فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد.

آغاز به‌ کار سامانه ملی مدیریت مؤسسات قرآنی

سیدفخرالدین اسماعیلی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این هفته از آغاز به کار سامانه ملی مدیریت مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خبر داد و گفت: این سامانه به نشانی Qia.ir از پنجم آذرماه کار خود را آغاز خواهد کرد. در فاز نخست، تمامی اطلاعات مربوط به مؤسسه مانند، مدیرمسئول، مدیرعامل، اعضای هیئت مؤسس، هیئت مدیره، مربیان و بازرسان، اطلاعات مربوط به ساختمان، اساسنامه، استقلال مؤسسه یا وابستگی به مؤسسات دیگر جمع‌آوری می‌شود. با توجه به تدوین آئین‌نامه‌های جدید مشترک مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت کشور و لزوم پایبندی به مفاد این آئین‌نامه‌ها، در این سامانه اطلاعات مؤسسات وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی نیز دریافت می‌شود تا مدیریت و نظارت بهتری از سوی سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گیرد.

اعلام زمان جدید برگزاری آزمون معارفی جشنواره قرآنی وزارت بهداشت

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای سامانه برگزاری آزمون بخش معارفی در روز ۲۵ آبان‌ماه گفت: این مشکل به دلیل به‌روزرسانی سامانه در روز آزمون بود که کاملاً پیش‌بینی نشده بود و در نهایت روزهای ۱۰ و ۱۱ آذرماه به عنوان زمان جدید برگزاری آزمون اعلام شد. در زمان‌بندی جدید آزمون‌های بخش معارفی در چهار بخش از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و از ۱۳:۳۰ تا ۱۴:۳۰ در روزهای دهم و یازدهم آذرماه برگزار می‌شود. در هر کدام از این بخش‌ها شرکت‌کنندگان چند رشته در آزمون حضور خواهند یافت. دوشنبه، ۱۰ آذرماه، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳:۳۰ آزمون رشته‌های حفظ موضوعی قرآن، آشنایی با احادیث اهل بیت (ع) و آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه و نیز آزمون رشته‌های احکام و سبک زندگی اسلامی در همین روز از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۴:۳۰ برگزار خواهد شد.

اعلام شیوه اجرای مرحله پایانی جشنواره تلاوت مجلسی در رشته ترتیل

مدیر اجرایی بخش ترتیل پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی، ضمن اعلام اسامی فینالیست‌های رشته ترتیل این جشنواره گفت: یکی از مهمترین اهداف برنامه‌ریزی شده در ستاد پانزدهمین جشنواره مردمی تلاوت‌های مجلسی، معرفی چهره‌های جوان و مستعد در عرصه قرائت ترتیل قرآن کریم بوده است. در بخش ترتیل از مجموع ۱۲۶۱ اثر ارسال شده، ۷۲ اثر بعد از بررسی اولیه، به مرحله بعد راه یافتند و در نهایت ۱۵ اثر برگزیده شد. طی ۱۰ روز، آثار مورد قضاوت اساتید حوزه ترتیل کشور از جمله استادان محمدحسین سبزعلی، جواد پناهی، رحیم خاکی، وحید غفران‌نیا قرار گرفت.

اجرای پنجشنبه‌های قرآنی در زندان‌ها

مسئول دارالقرآن بسیج سپاه استان البرز ضمن تشریح برنامه‌های قرآنی هفته بسیج در این استان، از اجرای طرح پنجشنبه‌های قرآنی در زندان‌های استان خبر داد و گفت: در این طرح هر پنجشنبه محافل انس با قرآن در زندان‌های استان برگزار می‌شود. یکی دیگر از برنامه‌های هفته بسیج، طرح جهاد خون بود که در فاز نخست، ۳۰ مسئول گروه‌های جهادی اهدای خون داشتند. با توجه به مراجعه بیش از حد شهروندان و بسیجیان برای اهدای خون در این هفته، هماهنگ شد تا طرح دارالقرآن بسیج در هفته آینده اجرایی شود. در این طرح و در نهایت ۵۰۰ نفر با اهدای خون مشارکت خواهند داشت.

انتهای پیام
captcha