مروری بر دستاوردهای بسیج و حاشیه های تولد تقویمی
کد خبر: 3937576
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
بر خط جامعه؛

مروری بر دستاوردهای بسیج و حاشیه های تولد تقویمی

گروه اجتماعی ایکنا در هفته گذشته خبرهای مختلفی در رابطه با هفته بسیج، کرونا، خدمات به دانش‌آموزان معلول و حجاب و عفاف منتشر کرد.

نقش پر رنگ بسیج/ عبور بیماران کرونایی از مرز 900 هزار نفربه گزارش ایکنا، در صفحه گروه اجتماعی این خبرگزاری، در هفته‌ای که گذشت اخباری در رابطه با هفته بسیج، حجاب و عفاف، کرونا و .. منتشر شد.
 
 

ارائه کالای منزل رایگان به نیازمندان در بازارچه هم‌نمک

احمدرضا مشهدی، مدیر طرح هم‌نمک مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع)، در گفت و گو با ایکنا، با اشاره به اینکه سال‌هاست طرح هبه هم‌نمک در حال اجرا است، گفت: در این طرح مردم لوازم سالمی که نیاز ندارند را به نیازمندان هدیه می‌کنند.
 
وی تشریح کرد: مردم وقتی با خط ۱۸۰۱ تماس گرفته و یا در اینستاگرام به طرح هم نمک دایرکت می‎دهند، همکاران ما به منزل آن‌ها رفته و لوازمی که نیاز ندارند را تحویل می‌گیرند. این لوازم در صورت نیاز، تعمیر می‌شود و سپس به نیازمندان تحویل داده می‌شود.

 

مدارس و اپلیکیشن شاد برای دانش‌آموزان معلول مناسب‌سازی می‌شود

وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور از تصویب ۱۲ مصوبه در ستاد هماهنگی مناسب‌سازی کشور خبر داد و گفت: مناسب‌سازی اپلیکیشن شاد و تمامی مدارس دولتی و غیردولتی برای دانش‌آموزان معلول جزء این مصوبات است.

 

راه‌اندازی اولین اورژانس محصولات کشاورزی در کردستان

هادی جوهری، معاون تأمین نهاده‌ها و مشارکت‌های اقتصادی بنیاد برکت طی سخنانی اظهار کرد: بنیاد با هدف ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش در کشاورزی استان کردستان اقدام به راه‌اندازی یک اورژانس محصولات کشاورزی کرده است.

جوهری تصریح کرد: این اورژانس به این منظور ایجاد شد تا محصولات کشاورزی‌ای که روی زمین مانده، از کشاورزان خریداری و با صنایع تبدیلی به فرآورده‌های غذایی تبدیل شود و در نهایت در بازار به فروش برسد.

 

کمیته امداد و سازمان زندان‌ها تفاهم‌نامه امضا کردند

سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد و محمدمهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور به منظور ساماندهی نظام حمایتی، کنترل آسیب‌های اجتماعی و حمایت بهتر از خانواده‌های زندانیان نیازمند، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

رئیس کمیته امداد با تشریح جزییات این تفاهم‌نامه گفت: توانمندسازی، ایجاد روحیه استقلال، خودباوری و مقبولیت اجتماعی از مهمترین ابعاد این تفاهم‌نامه است.

 

«روضه‌های قرآنی» در اختیار مداحان قرار می‌گیرد

یوسف ارجونی، رئیس سازمان بسیج مداحان با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ورود قرآن به مجموعه هیئت‌های مذهبی اظهار کرد: در این باره نیز در حال تهیه کتابی با عنوان «روضه‌های قرآنی» هستیم که در آن روضه‌های برگرفته از مباحث قرآنی گنجانده شده است و در اختیار مداحان قرار می‌گیرد.

 

وزیر ارشاد از اصحاب رسانه قدردانی کرد

سیدعباس صالحی، عصر روز گذشته، یکم آذرماه، با حضور در ساختمان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی با قدردانی از فعالیت‌های دبیرخانه کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مبارزه با کرونا در ۹ماه گذشته، از تمام رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی برای تقویت جریان اگاهی بخشی عمومی با هدف حفظ سلامتی مردم ایران، قدردانی کرد و گفت: رویکرد بنیادین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تقویت جایگاه و ایجاد مرجعیت رسانه‌ای برای رسانه‌های داخلی است.

 

بازگشایی درب‌های حرم حضرت عبدالعظیم

به گزارش ایکنا آستان مقدس حضرت عبدالعیم (ع)، درب‌های این بارگاه ملکوتی از دوم آذرماه براساس مصوبه ستاد مدیریت بحران بازگشایی شدند.
 
طبق این مصوبه جدید، آستان مقدس از روز یکشنبه، دوم آذر ماه از ساعت ۷ تا ساعت ۱۸ پذیرای زائران و مراجعان بوده و در ساعت ۱۹ و پس از تخلیه صحن‌ها، درب‌های آستان مقدس بسته خواهد شد.
 

 

رسالت اخلاقی شیعه در دوران کرونا؛ انفعال معنا ندارد

حجت‌الاسلام محمدرضا حاتم‌پوری کرمانی، نویسنده مجموعه ۱۸ جلدی دانشنامه تشریحی اخلاق شیعه، در پاسخ به این سؤال که اخلاق یک شیعه حقیقی در زمان اپیدمی کرونا چگونه باید باشد؟ گفت: ضمن رعایت مراقبت‌های بهداشتی لازم برای حفظ جان خود و دیگران، باید هر کاری که می‌تواند برای کمک به نیازمندان، سالمندان و ... انجام داد و این امر در دستور کارمان باشد، چراکه هیچ عبادتی بالاتر از خدمت به مردم نیست.
 
نویسنده دانشنامه تشریحی اخلاق شیعه با تأکید بر اینکه در زمان بحرانی مانند شیوع کرونا شیعه نباید منفعل باشد، گفت: رصد هوشمندانه مشکلات اطرافیان و حل آگاهانه آن‌ها از وظایف شیعیان در شرایط کنونی است.

 

اولین دوره «آشنایی کاربردی با سوره‌های قرآن» برگزار می‌شود

به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان یزد و با همکاری مدرسه تزکیه تعلیم، دوره اول از کارگاه‌های آشنایی با سوره‌های قرآن همراه با ارائه الگوی آموزشی فهم قرآن در دبستان برگزار می‌شود.
 
این کارگاه قرآنی طی آذرماه و دی‌ماه سال جاری، روز‌های پنجشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ ویژه دانشجویان فرهنگی برگزار می‌شود.

 

اقدامات بسیج مداحان در هفته بسیج

یوسف ارجونی، رئیس بسیج جامعه مداحان کشور، در مورد اقدامات این سازمان در ایام هفته بسیج گفت: اقدامات ما در هفته بسیج به طور کلی شامل برنامه‌های مختلفی است. در اولین روز از هفته بسیج، مراسم قرائت دعای ندبه در تمامی استان‌های کشور برگزار شد. این برنامه در تهران نیز در محل حسینیه شهدای بسیج همراه با سخنرانی حجت‌الاسلام تویسرکانی، مسئول نمایندگی، ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفان و مرتضی طاهری، رئیس هیئت‌مدیره خانه مداحان برگزار شد که در این مراسم به تبیین نقش و جایگاه بسیج پرداخته و یاد و خاطره ۹۲ هزار شهید بسیجی گرامی داشته شد.
 
وی افزود: در حاشیه این مراسم، برنامه بسته‌بندی کمک‌های معیشتی در قالب نهضت کمک مؤمنانه انجام شد که به زودی به دست نیازمندان خواهد رسید. سایر برنامه‌های سازمان بسیج مداحان در طول این هفته نیز به صورت مجازی و بدون جمعیت و همراه با رعایت همه پروتکل‌‎های بهداشتی برگزار خواهد شد.
 

 

شانزدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» برگزار می‌شود

رحیم یعقوب زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران گفت: طرح ملی ایران مرز پرگهر هر ساله ویژه دانشگاهیان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور به منظور آشنایی آن‌ها با مواریث فرهنگی، تمدنی و طبیعی، پروژه‌های ملی و توانمندی‌های صنعتی، اقتصادی، علمی ـ آموزشی و زیربنایی کشور انجام می‌شود.
 
یعقوب‌زاده ادامه داد: این طرح از سال ۱۳۸۴ تا پایان سال تحصیلی ۱۳۹۸ طی پانزده دوره در سراسر کشور برگزار شده است و اردو‌های شانزدهمین دوره به علت شرایط ناشی از شیوع کرونا و مصوبات کمیته گردشگری و فضا‌های ورزشی ستاد ملی کرونا مبنی بر محدودیت اجرای اردو‌های دانشجویی، برگزار نخواهد شد و نظر به اهمیت تداوم طرح از سویی و حفظ سلامتی دانشجویان و رعایت مقررات جاری کشور از سویی دیگر، مقرر شد تا «تولید محتوا» محور اصلی اجرای این دوره از طرح در شکل‌های فیلم، تصویر و مکتوب باشد که طی آن دانشگاهیان با مقاصدی که اردو‌های ایران مرز پرگهر در آن برگزار می‌شد، اعم از مواریث تاریخی و طبیعی و دستاورد‌های فناورانه کشور آشنا شوند.

 

برگزاری جشنواره لباس کودک و نوجوان با المان‌های ایرانی ـ اسلامی

سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از برگزاری سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان خبر داد و گفت: تأکید بر استفاده از المان‌های اساطیری به شکل مدرن و طراحی حرفه‌ای لباس کودک و نوجوان محور‌های اصلی این دوره از جشنواره است.

 

امکان نظارت کامل مردم بر عملکرد سازمان بهزیستی مهیا شد / تماس با ۱۴۸۲

کاظم نظم‌ده، مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی و مسئول سامانه ملی دیده‌بان در گفتگو با ایکنا، با اشاره به رونمایی رسمی از سامانه ملی دیده‌بان، در خصوص کارکرد‌های این سامانه و نحوه استفاده مردم از آن، گفت: سازمان بهزیستی یکی از دستگاه‌های اجرایی است که دارای بالاترین سطح ارتباطی با مردم و جامعه است؛ به همین دلیل سازمان بهزیستی به دنبال راهکار‌هایی برای دوسویه و اثربخش کردن این ارتباط بود.
 
وی تشریح کرد: در همین راستا سامانه ملی دیده‌بان با هدف امکان برقراری نظارت همگانی مردمی و با ویژگی‌های سرعت، دقت و صحت طراحی شد. یکی از ویژگی‌های این سامانه این است که اطلاعاتی را در قالب درخواست، شکایت، پیشنهاد، گزارش، ایده‌های نوین و ... را می‌تواند دریافت کند.
 

 

کاهش و تعدیل حجم کتب درسی متناسب با ایام کرونا

حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در جمع خبرنگاران به اقدامات این سازمان متناسب با شرایط کرونا به منظور تأمین محتوای آموزشی اشاره و اظهار کرد: در این مورد برنامه درسی را متناسب با شرایط قرمز و زرد در نظر گرفتیم تا تغییراتی متناسب با آن اتفاق بیفتد.

ملکی ادامه داد: مجموعه شش جلدی برنامه درسی در وضعیت قرمز و زرد تدوین شد که محتوای دروس متناسب با هر دو وضعیت در آن موجود است و با معرفی بخشی از محتوا‌ها به‎ عنوان مطالعه آزاد، تعدیلی در محتوای دروس انجام گرفت. با تقلیل زمان آموزش در هر جلسه باید محتوای دروس هم تقلیل یابد و تعدیل شود و به معلمان پیشنهاد شد تا متناسب با این شرایط روند تدریس و ارزشیابی خود را در نظر بگیرند

 

اقتدار کشور در گروی انجام پروژه‌های بزرگ فناورانه است

رئیس جهاددانشگاهی در جلسه مشترک با دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته و مدیرعامل متروی تهران و مدیرعامل واگن سازی تهران، گفت: تجربه جهاددانشگاهی در انجام پروژه‌های فناوری نشان می‌دهد که در داخل کشور توان انجام پروژه‌های بزرگی که در دنیا انجام می‌شود را داریم.
 

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت؛ راهی برای تحقق سند تحول بنیادین

همزمان با هفته بزرگداشت بسیج، آیین اختتامیه اولین و افتتاحیه دومین طرح ملی لاله‌های روشن، یادواره شهدای دانش‌آموز و فرهنگی (۴۰ هزار یادواره، ۴۰ هزار شهید، ۴۰ هزار مدرسه) سه‌شنبه چهارم آذرماه، با حضور مدیران‌کل استان‌ها، معاونین پرورشی، مسئولان استانی و خانواده معزز شهدا به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت راهی برای نزدیک شدن به تحقق سند تحول بنیادین است، برگزاری جشنواره لاله روشن را یکی از این مصادیق بارز آن دانست و اظهار کرد: باید بتوانیم فرهنگ ایثار و شهادت را به دانش‌آموزان و نسل جدید منتقل کنیم و از همه استان‌ها به ویژه استان مازندران برای اجرای خوب این یادواره در سطح کشور تشکر می‌کنم. این برنامه باید به برنامه پایداری تبدیل شود، چراکه دانش‌آموزمحور است. دبیرخانه دائمی آن نیز می‌تواند در استان مازندران باشد.
 

هشدار وزارت در مورد افزایش تولد‌های تقویمی

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ابلاغی به معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به افزایش انجام تولد‌های تقویمی به روش سزارین در طی چند سال گذشته، این موضوع را برخلاف برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی وزارت بهداشت در حوزه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین‌های الکتیو دانسته و تاکید کرده است: دستکاری و یا تولد زودهنگام یا دیرتر از زمان اصلی، ضمن تحمیل هزینه اضافی به خانواده‌ها و سیستم درمان، باعث ایجاد عوارض جسمانی و به خطر افتادن سلامت مادر و نوزاد می‌شود.
 

لزوم کادرسازی و تربیت نیرو برای پژوهش‌های قرآن و سلامت

مصطفی عباسی مقدم، رئیس اسبق مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به مزیت‌ها و کمبود‌های سند راهبردی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت بر اهمیت اجرای سند و کادرسازی برای انجام مأموریت‌های پژوهشی بین‌رشته‌ای اسلام و سلامت تأکید کرد و به معرفی سه گروه مؤثر که باید برای رسیدن به این هدف بسیج شوند پرداخت.

 

با دلالان برای بستری کرونایی‌ها برخورد می‌شود

محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی درباره دریافت پول از بیماران کرونایی برای دادن تخت خالی و بستری آن‌ها در بیمارستان‌های خصوصی گفت: این کار را واسطه‌ها انجام می‌دهند و با آن‌ها به شدت برخورد می‌شود.
 
به گزارش ایکنا، در هفته‌ای که گذشت علی‌رغم تعطیلی تهران و بسیاری از شهر‌های کشور همچنان تعداد بیماران کرونایی افزایش پیدا کرده و تا روز پنجشبه تعداد کلی آن‌ها به بیش از ۹۰۰ هزار نفر رسید. همچنین میزان جانباختگان ناشی از این بیماری به ۴۶ هزار و ۶۸۹ نفر رسید.
انتهای پیام
captcha