موزه «هرار»؛ گنجینه قرآن‌های خطی در اتیوپی + عکس
کد خبر: 3941400
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲

موزه «هرار»؛ گنجینه قرآن‌های خطی در اتیوپی + عکس

شهر قدیمی و زیبای هرار از مشهورترین مراكز فرهنگی تمدنی اتیوپی به شمار می‌رود و در موزه این شهر نسخ اسلامی و قرآن‌های خطی متعددی نگهداری می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در اتیوپی، اسناد و نسخ خطی اسلامی موجود در کتابخانه و موزه «محمد شریف» شهر هرار(هرر) اسکن شده و طی چند سال اخیر اسناد دیگری نیز به این گنجینه افزوده شده است. در حال حاضر کشورهای ایالات متحده آمریکا و ترکیه برای تجهیز، تعمیر و نگهداری از اسناد این موزه کمک‎ زیادی می‌‌کنند.

شهر قدیمی و زیبای هرار از مشهورترین مراكز فرهنگی تمدنی اتیوپی به شمار می‌رود. این شهر، كه طی قرون متمادی مركز تجاری بزرگی در امپراطوری حبشه به شمار می‎آمد، از قدیم‌الایام مناسبات بازرگانی با مناطق گوناگون حبشه، بنادر خلیج عدن و تعدادی از سرزمین‌های شرقی داشته است.

علاوه بر آن هرار مرکز بزرگ اسلامی بوده و در قرون میانه اسلامی بسیاری از علاقه‌مندان به علوم اسلامی طی سفر به هرار در مدارس اسلامی این شهر تحصیل كرده‌اند. این شهر به لحاظ صنایع دستی خاص خود، که عمدتاً شامل بافندگی و سبدبافی است، شهرت زیادی دارد؛ اما چیزی که هرار را در جهان اسلام دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای کرده، وجود نسخ خطی است که عمده آنها در موزه محمد شریف نگهداری می‌شود. انبوه مساجد تاریخی، بازارهای رنگارنگ، آرامگاه‌های مقدس و مناره‌ها از دیگر جاذبه‌های تاریخی شهر هرار است.

هرار از مقاصد گردشگری مهم در اتیوپی است و معمولاً در طول سال گردشگران زیادی از كشورهای مختلف جهان از آن بازدید می‌کنند و با مشاهده آثار تاریخی آن با گوشه‌هایی از فرهنگ و تمدن اسلامی در این سرزمین کهن آشنا می‌شوند.

علمای مسلمان اتیوپی در گذشته متون اسلامی به ویژه قرآن کریم، تفسیر، احادیث و احکام فقهی را با دست‌خط خود به زبان عربی بر روی پوست گوسفند و بز می‌نوشتند و معمولاً پس از آن از زبان عربی به زبان‌های محلی اتیوپی ترجمه می‌شد. موضوعات عمده این نسخ خطی شامل قرآن، طب و حساب و متعلق به دوره پیش از ورود صنعت چاپ به اتیوپی است.

انتهای پیام
captcha