7 هفته تلاش جهادگران همدانی بر بالین بیماران کرونایی
کد خبر: 3944480
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
روایت ایثارگرانی به زلالی بلور؛

7 هفته تلاش جهادگران همدانی بر بالین بیماران کرونایی

در شرایط سختی که بیشتر استان‌های کشور درگیر آمار بالای بستری بیماران کرونایی بودند در بخش کرونایی یکی از بیمارستان‌های همدان شرایطی وجود داشت که دیدن فداکاری غیرقابل وصف آن افراد گویای این بود که هنوز انسان‌هایی از جنس بلور هستند.

7 هفته تلاش جهادگران همدانی برای بیمارانی که چشم به راه یک همراه بودندشرایطی را تصور کنیم که در برزخ مرگ و زندگی قرار داریم، هراس از مرگ آن هم با یک بیماری منحوس و غم دوری از خانواده، حتماً تصور چنین شرایطی هم برایمان سخت خواهد بود.

کرونا نه تنها رحمی به جسم بیماران ندارد و کلکسیونی از دردها را برای او ایجاد می‌کند بلکه از لحاظ روحی نیز شرایطی را برای بیمار بستری در بخش ایجاد می‌کند که چشم به راه اعضای خانواده و عزیزانش می‌ماند علاوه بر اینکه به دلیل ناتوانی جسمی به آنها نیاز دارد نیازمند همراهی آنان و روحیه دهی نیز هست تا بتوانند شرایط سخت دوران بیماری را بگذراند.

در شرایط سختی که بیشتر استان‌های کشور درگیر آمار بالای بستری بیماران کرونایی بودند که همدان هم از آن مستثنی نبود در بخش کرونایی یکی از بیمارستان‌ها شرایطی وجود داشت که دیدن فداکاری غیر قابل وصف آن افراد که مهربان‌تر از مادر با بیماران رفتار می‌کردند تو را به تعجب وا می‌داشت که هنوز انسان‌هایی از جنس بلور هستند.

افراد مخلصی که به دل خطر می‌زنند و با حضور در بیمارستان‌ها و رسیدگی به بیماران کرونا نقش فرشتگان نجات را برای آن‌ها بازی می‌کنند، جهادگرانی که رنگ و بوی خدایی دارند.

حضور 60 نیروی جهادگر در بیمارستان آتیه همدان

محمدرضا مجذوبی، مسئول بسیج جامعه پزشکی بیمارستان آتیه همدان، از حضور 60 نیروی جهادی در بیمارستان آتیه همدان خبر داد و گفت: در شرایط حاد کرونایی که با شمار زیادی از بیماران مواجه بودیم نیروهای جهادی به کمک کادر درمان شتافتند و فعالیت‌های بسیار اثر بخشی در این زمینه داشتند.

وی تأکید کرد: با حضور این نیروهای جهادگر روحیه بیماران تقویت شده و روند بهبودی آن‌ها سریع‌تر انجام می‌گرفت، کاهش استرس، بهبود وضعیت تغذیه و ارتقای کیفیت درمان بیماران با حضور این نیروهای جهادگر دو چندان شد و خطر سقوط از تخت نیز به‌طور محسوسی کاهش یافت.

مجذوبی ادامه داد: با توجه به اینکه بیماران کرونایی همراهی نداشتند و از طرفی تعداد بیماران افزایش یافته بود، پرستاران و کادر درمان توانایی رسیدگی کامل به همه بیماران با کیفیت خدمات بالا را نداشتند که در این بین حضور نیروهای جهادی تأثیر به سزایی در ارتقای کیفیت خدمات داشتند.

این پرستار بخش کرونا تصریح کرد: به نیروهای جهادگر مدیریت مصرف اکسیژن از قبل آموزش داده شده بود که با توجه به افزایش میزان مصرف اکسیژن، جهادگران مصرف اکسیژن را مدیریت می‌کردند.

مسئول بسیج جامعه پزشکی بیمارستان آتیه با بیان اینکه همکاران کادر درمان از حضور این افراد بسیار راضی بودند، افزود: حضور جهادگران در تقویت روحیه کادر درمان بسیار مؤثر بودند و انگیزه آن‌ها را برای خدمات بهتر بالا می‌برد.

وی تصریح کرد: پیش از آغاز فعالیت این گروه‌ها، آموزش‌های خود مراقبتی و کلاس‌های توجیهی برای آنها برگزار شد، همچنین آموزش‌های تئوری و عملی لازم را هم گذرانده بودند.

مجذوبی در پایان گفت: اگر دوباره به شرایط کرونایی بازگردیم قطعاً دوباره از ظرفیت این گروه‌ها استفاده خواهیم کرد و ارتباط خود را با این گروه حفظ می‌کنیم.

افزایش ترخیص بیماران با همت گروه‌های جهادی

سیدرضا طباطبایی، سرپرست گروه جهادی در بیمارستان تأمین اجتماعی استان همدان نیز با اشاره به حضور نیروهای جهادی در بخش‌های کرونایی بیمارستان آتیه گفت: بسیاری از بیماران کرونایی که وارد بیمارستان می‌شدند استرس و هراس شدیدی از این بیماری داشتند از این رو رسالت اصلی گروه‌های جهادی که روحیه دهی به بیماران بود به ثمر نشست و همین امر موجب بهبودی سریع آن‌ها شده و زودتر از بیمارستان ترخیص می‌شدند.

طباطبایی افزود: درد و دل با بیماران، ارتباط قوی با آن‌ها و توصیه به ذکر اهل‌بیت و حتی ارتباط مستقیم آن‌ها با حرم‌های مطهر امام رضا(ع)، امام حسین(ع) و حرم حضرت معصومه(س) از طریق نرم‌افزارهای موجود تأثیر عجیبی در کاهش استرس و روحیه دهی به بیماران داشت، با کاهش استرس سیستم ایمنی بدن نیز تقویت می‌شد و روند درمان به‌خوبی پیش می‌رفت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حضور همراه برای بیماران کرونایی ممنوع شده بود، این نیروهای جهادی دقیقاً تمام وظایف مربوط به همراه بیمار اعم از غذا دادن، رسیدگی به تغذیه و حتی کمک به استفاده از سرویس بهداشتی را انجام می‌دادند.

سرپرست گروه جهادی بیمارستان آتیه همدان با بیان اینکه آشنایی‌ام با گروه‌های جهادی از طریق کانال قرارگاه جهادی بود، تصریح کرد: پس از ثبت‌نام و برگزاری کلاس‌های توجیهی فعالیت جهادی را در بیمارستان آغاز کردم.

وی با بیان اینکه فعالیت گروه‌های جهادی در بیمارستان آتیه هفته هفتم را پشت سر گذاشته است، افزود: با توجه به اینکه خوشبختانه شمار بیماران کرونایی کاهش یافته در حال حاضر نیروهای جهادی در بیمارستان حضور ندارند.

طباطبایی با اشاره به اینکه حضور نیروهای جهادی در دو بخش بستری و آی سی یو بود، افزود: به‌طورکلی چهار نیرو در شیفت صبح، چهار نیرو در شیفت ظهر و چهار نفر نیز در شیفت شب فعالیت خود را انجام می‌دادند، در مجموع دوازده نفر در طول شبانه‌روز به‌صورت مداوم فعال بودند و سه نفر نیز به‌صورت تدارکاتی و یا به‌عنوان نیروی ذخیره بودند.

وی اظهار کرد: به‌منظور رعایت مسائل شرعی و اخلاقی نیروهای جهادی متشکل از 6 نفر نیروی آقا و 6 نفر نیروی خانم بودند.

هیچ‌یک از نیروهای جهادی به کرونا مبتلا نشدند

سرپرست گروه‌های جهادی بیمارستان آتیه همدان تأکید کرد: با توجه به ارائه آموزش‌های لازم توسط کادر درمان و رعایت کامل بهداشت توسط جهادگران و همچنین توصیه‌های طب سنتی و استفاده از دمنوش هایی برای افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن، خوشبختانه هیچ‌یک از جهادگران به بیماری کرونا مبتلا نشدند.

طباطبایی تصریح کرد: نیروهای جهادی متشکل از طلبه‌ها، دانشجویان، خانم‌های خانه‌دار و دانشجویان رشته‌های روانشناسی بودند، اغلب نیروهای جهادی افراد جوان و از قشر طلاب و دانشجو بودند.

وی در پایان ضمن تشکر از کادر درمان بیمارستان آتیه گفت: کادر درمان بیمارستان آتیه بیشترین همکاری لازم اعم از فراهم کردن لوازم استراحت و...را داشتند.

روحیه‌دهی به بیماران با حضور نیروهای جهادگر

یک بیمار مبتلا شده به ویروس کرونا نیز در به ایکنا گفت: یک هفته در بخش آی سی یو بیمارستان آتیه همدان بستری بودم، بنده توانایی انجام کارهای شخصی‌ام را داشتم اما افراد سالخورده‌ای در بیمارستان بستری بودند که توانایی انجام کارهای شخصی همچون غذا خوردن و رفتن به سرویس بهداشتی را نداشتند، این نیروهای جهادگر به افراد سالخورده رسیدگی می‌کردند و در انجام کارهای شخصی به آن‌ها کمک می‌کردند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیماران کرونایی روحیه خود را از دست داده بودند و از طرفی از خانواده خود دور بودند، نیروهای جهادگر با برقراری تماس تصویری با خانواده آنها و یا با توصیه به ذکر اهل بیت و درد و دل با آنها کمک بسیاری به ارتقای روحیه و در پی آن نیز افزایش سیستم ایمنی و بهبود وضعیت بیماران می‌شدند.

زارعی گفت: افزایش بیماران کرونایی موجب شده بود کادر درمان توانایی لازم برای رسیدگی به همه بیماران را نداشته باشند بنابراین حضور این جهادگران روحیه کادر درمان را تقویت کرده و در رسیدگی و ارائه خدمات به بیماران کمک می‌کردند.

پنج شنبه منتشر شود////////// 7 هفته تلاش جهادگران همدانی برای بیمارانی که چشم به راه یک همراه بودند

7 هفته تلاش جهادگران همدانی برای بیمارانی که چشم به راه یک همراه بودند

 

7 هفته تلاش جهادگران همدانی برای بیمارانی که چشم به راه یک همراه بودند

7 هفته تلاش جهادگران همدانی برای بیمارانی که چشم به راه یک همراه بودند

7 هفته تلاش جهادگران همدانی برای بیمارانی که چشم به راه یک همراه بودند

پنج شنبه منتشر شود////////// 7 هفته تلاش جهادگران همدانی برای بیمارانی که چشم به راه یک همراه بودند

پنج شنبه منتشر شود////////// 7 هفته تلاش جهادگران همدانی برای بیمارانی که چشم به راه یک همراه بودند

 

انتهای پیام
captcha