نشست هم‌اندیشی دینی در لبنان/ قرآن افق‌های تازه‌ای برای احترام به پیروان ادیان گشوده است
کد خبر: 3946343
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶
رایزنی فرهنگی ایران برگزار کرد؛

نشست هم‌اندیشی دینی در لبنان/ قرآن افق‌های تازه‌ای برای احترام به پیروان ادیان گشوده است

هم‌اندیشى «اخوت و حمایت از تنوع دینی در مشرق» به همت رایزنی فرهنگی ایران در لبنان برگزار و در آن تأکید شد: قرآن کریم با ذکر داستان پیامبران افق‌های تازه‌ای درباره احترام به پیروان ادیان آسمانی گشوده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در لبنان، به مناسبت آغاز سال نو میلادى، رایزنی فرهنگی ایران در لبنان ضمن دیدار و گفت‌و‌گو با رهبران دینی مسیحی و تبریک سال نو میلادی و ارسال کارت پستال‌های تبریك به شخصیت‌های مختلف مسیحی، با همكاری نهادهای لبنانی همچون مركز هم‌اندیشی «الربوه»، مركز گفت‌و‎گو و توسعه نشست ادیان و فرهنگ‎ها و انجمن تحولات نشستی نیمه حضوری با عنوان «هم اندیشى اخوت و حمایت  از تنوع دینی در مشرق» با حضور جمعی از اندیشمندان، نخبگان، علما و فرهیختگان با گرایش‌های مختلف دینی و مذهبی برگزار كرد.

در این هم‌اندیشی ابتدا فیلم کوتاهی درباره وضعیت اجتماعی مسیحیان در ایران به نمایش در آمد و در ادامه عباس خامه یار رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان با اشاره به تنوع دینی در مشرق گفت: اسلام تکمیل کننده مسیحیت بوده و در تعارض با آن نیست. مسیحیان ایران با سابقه چند صد ساله در ایران، دارای تمام حقوق شهروندی مساوی با دیگر هموطنان خود بوده و از احترام برخوردار هستند. امام خمینی(ره) از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در نوفل لوشاتو در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت مسیحیان ایران گفت: آنها آزادند و مانند دیگر ایرانیان با عدالت کامل با آنها رفتار خواهد شد.

وی افزود: بیش از پنجاه کلیسا در تهران و سیصد کلیسا در دیگر نقاط کشورمان وجود دارد و مسیحیان به طور آزاد مراسم دینی خود را برپا می‌کنند. تمام مدارس مسیحیان که بسیاری از آنها در دوران شاه تعطیل شده بود پس از پیروزی انقلاب بازگشایی شدند.

هم‌اندیشی دینی در لبنان/ قرآن افق‌های تازه‌ای درباره احترام به پیروان ادیان گشوده است

سپس «کمال بکاسینی» مدیر مرکز هم اندیشی «الربوه» با اشاره به نیاز کنونی جامعه به نشست و گفت‎وگو، گفت: ما باید همزیستی، وحدت ملی، آشتی و زندگی در کنار یکدیگر را احیا کنیم. ما ملتی واحد با آینده‌ای مشترک هستیم که باید در کنار یکدیگر بنشینیم و با تکیه بر خداوند برای همزیستی مشترک تلاش کنیم.

وی در پایان گفت: باید از تنوع دینی محافظت کنیم. مفاهیم مشترک را کنار هم بگذاریم و در کناریکدیگر قرار بگیریم چرا که منطقه ما در شرایط سختی قرار دارد.

در ادامه سراسقف جرج صلیبا، از شخصیت‎های مسیحی بیان کرد: در ملاقاتم با امام خمینی و پس از ایشان امام خامنه‌ای و دیگر مسئولان، تعامل آنها را کاملا انسانی و با احترام دیدم و امیدوارم بسیاری از کشورهای عربی از این رفتار خوب جمهوری اسلامی ایران با مسیحیان و اقلیت‌ها الگو بگیرند و امیدوارم این گونه نشست‌ها ادامه یابد.

سامی ابو المُنی، رئیس جمعیت عرفان توحیدی دروزی‌های لبنان نیز تأکید کرد: ما بر حمایت از تنوع دینی در مشرق تأکید می‌کنیم، چرا که همگی در یک کشتی که همان کشتی انسانیت است سوار هستیم، لذا باید مراقب یکدیگر باشیم تا به ساحل نجات برسیم.

سپس حجت‌الاسلام محمد حسین الحاج، رئیس مجمع فرهنگی جعفری لبنان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات بر سر راه ایجاد اخوت دینی، سیطره سیاستمداران بر مؤسسات گفتگوی دینی است و تا زمانی که آنها این مؤسسات را در اختیار داشته باشند نمی‌توانیم به نتیجه مطلوب برسیم. پیشنهاد می‎کنم رایزن فرهنگی تمام شخصیت‎های دینی مخالف را نیز دور هم جمع کند تا نشان دهد در این مسئله مشکل سیاسی نداریم.

وی پیشنهاد داد گروهی غیر سیاسی جهت مدیریت اختلافات دینی تشکیل شود تا نقاط مشترک میان طرفداران ادیان را شناسایی و بر آنها تأکید کنند.

سپس کاردینال گریوریوس لحّام، سر اسقف سابق روم کاتولیک، ضمن اشاره و قرائت بخش هایی از منشور دوم واتیکان درباره رابطه کلیسا با ادیان غیر مسیحی و منشور برادری و انسانیت میان پاپ فرانسیس و شیخ الازهر گفت: منشور دوم واتیکان، مقدمه ای برای اخوت انسانی به شمار می‎رود و باعث می‌شود که هر انسان با ایمانی، طرف مقابل را برادر خود به شمار آورد.

در ادامه سر اسقف عصام درویش، سر اسقف روم کاتولیک مناطق زحله و فُرزل، اظهار کرد: اخوت و انسانیت از دیرباز ضرورتی برای انسان به شمار می‎رود و کسی که راه را اشتباه می‌رود و گناهی مرتکب می‎شود باید عذرخواهی و طلب مغفرت کند و به سوی خداوند بازگردد.

وی افزود: باید برادری میان مسیحیان و مسلمانان به معنای برادری میان یک انسان با انسان دیگر شکل گیرد تا بتوان از تنوع دینی در مشرق محافظت کرد.

هم‌اندیشی دینی در لبنان/ قرآن افق‌های تازه‌ای درباره احترام به پیروان ادیان گشوده است

در ادامه محمد السماک، دبیرکل کمیته ملی گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت، گفت: یک سوم مسیحیان در قاره آفریقا و یک سوم دیگر در آمریکای جنوبی و آسیا قرار دارند و این در حالی است که یک سوم مسلمانان در کشورهای غیر اسلامی حضور دارند.

محمد السماک در ادامه افزود: قرآن کریم افق‌های تازه‎ای درباره احترام به پیروان ادیان آسمانی دیگر می‌گشاید آنجا که می‎فرماید داستان برخی از پیامبران را بازگو کردیم و برخی دیگر را بازگو نکردیم. مسئله دیگر این که احترام دینی به یک انسان به عنوان یک انسان مطرح شده است، نه به جهت عقیده و نقاط مشترکی وجود دارند که می‌توانند پل ارتباط میان ادیان مختلف را ایجاد کنند.

سپس سركیس ابو زید، رئیس انجمن تحولات، گفت: این نشست در حقیقت گواهی بر مقابله با خشونت و نفرت بوده و دعوتی برای محبت و اخوت میان انسان‌ها و ادیان و تمدن‌هاست. آن هم در شرایطی که جهان به ویژه منطقه مشرق و لبنان، شاهد نزاع میان ادیان و ایجاد فتنه و اختلافات نژادی است.

وی افزود: باید در چنین شرایطی کنار هم ایستاد تا نگذاریم از این اختلافات برای سیطره بر دیگری سوء استفاده شود. بنابراین جمعیت‎ها و مؤسسات مختلف باید در کنار یکدیگر برای ارائه الگوی همزیستی مشترک و مقابله با هرگونه نژادپرستی، نفرت و کینه اقدام کنند.

سرکیس ابو زید گفت: ما باید نشان دهیم که ارزش‎ها و الگوهایی که ادیان و تمدن‌ها ارائه کرده‌اند، فصل مشترک میان ماست و با رفتارمان آنها را مجسم سازیم.

در پایان نشست لبنان بیانیه‌ای مشترک قرائت شد كه بدین شرح است:

شرکت‎کنندگان بر این امر تأکید می‌کنند که مشرق، الگویی برای تنوع دینی بوده و ادیان آسمانی از این تنوع حمایت و به سوی آن دعوت می‌کنند. لذا تجربه کشورهای عربی و اسلامی به عنوان الگویی مهم در حمایت از تنوع به شمار می‌رود، و نشر تندروی و خشونت مسئله‌ای است که خارج از این الگو بوده و ارتباطی با آن ندارد. وظیفه ما در حال حاضر تلاش در راستای مقابله با انواع تندروی و خشونت بوده و باید کارهایی را در حمایت از تنوع دینی و شرکت دادن جوانان و دانشجویان در فعالیت‌های مربوط به تقویت فرهنگ تنوع‌گرایی و پذیرش طرف مقابل انجام دهیم تا در مقابل مروّجان خشونت و اهانت به دیگران و فرهنگ نفرت، بایستیم.

گفتنی است در حاشیه این نشست، نمایشگاه كتاب، عكس  و نشریات متنوع دینی برگزار شد.

انتهای پیام
captcha