توافق سه‌جانبه ترکیه، پاکستان و آذربایجان برای مقابله با اسلام‌هراسی
کد خبر: 3947665
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶

توافق سه‌جانبه ترکیه، پاکستان و آذربایجان برای مقابله با اسلام‌هراسی

دومین نشست سه‌جانبه وزیران امور خارجه پاکستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان به میزبانی اسلام‌آباد با امضای توافق‌نامه‌هایی در زمینه همکاری‌های مشترک در منطقه و مبارزه با اسلام‌هراسی و تروریسم دولتی برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از آناتولی، دومین نشست سه‌جانبه وزیران امور خارجه پاکستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان به میزبانی «شاه محمود قریشی»، وزیر امور خارجه پاکستان امروز  (چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

در این نشست، «جیهون بایرام اف»، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و «مولود چاوش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه در دیدارهای جداگانه با مقامات پاکستانی بر تعمیق روابط دوجانبه به ویژه همکاری‌های نظامی و دفاعی تأکید کردند.
 

طرف‌های حاضر در این نشست، با ابراز نگرانی از تشدید خشونت‌ها علیه مسلمانان همچنین توافق کردند راهکار مشترکی برای ریشه‌کن کردن موج فزاینده اسلام‌هراسی در جهان، به ویژه غرب بیایند و با تروریسم به ویژه تروریسم دولتی مقابله کنند.


آنان با تأکید بر اقدام مشترک برای مقابله با پیامدهای شیوع کرونا گفتند: تلاش‌های همگانی می‌تواند باعث تضمین سلامت ملت‌های دیگر و کمک به بهبود وضعیت معیشتی کشورها شود.

وزیران خارجه پاکستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه خواستار حل و فصل مسالمت‌آمیز منازعات منطقه‌ای و بین‌المللی مطابق قوانین بین‌المللی و منشور نهادهای جهانی شدند. آنان پیشبرد روند صلح در افغانستان را مهم دانسته و تأکید کردند: صلح پایدار در افغانستان در راستای منافع همه کشورها از جمله همسایگان افغانستان است.
 
وزیر خارجه پاکستان به تفاهم خود با همتایان ترکیه‌ای و آذربایجانی برای حل مسالمت‌آمیز موضوع کشمیر و حل مشکل قره‌باغ مطابق قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره کرد و افزود: هر سه کشور خواستار مقابله غیرجانبدارانه با معضل تروریسم از جمله تروریسم دولتی و مورد حمایت از خارج هستند.

قریشی اعلام کرد: پاکستان، مقام‌های ترکیه و جمهوری آذربایجان را از موج تروریسم دولتی در منطقه و تلاش‌ها برای ایجاد بی‌ثباتی در پاکستان آگاه کرده و هر سه کشور تأکید دارند که مذاکرات جامع تنها راه برون‌رفت از بحران‌های منطقه‌ای است.

دور اول نشست سه‌جانبه پاکستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان، آبان‌ماه ۱۳۹۷ در باکو برگزار شده بود.
 
انتهای پیام
captcha