گسترش باورهای دینی؛ اولویت برنامه‌های فرهنگی وزارت علوم
کد خبر: 3948443
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳

گسترش باورهای دینی؛ اولویت برنامه‌های فرهنگی وزارت علوم

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آئین اختتامیه اولین سوگواره ملی دانشگاهیان و ششمین یادواره بوی سیب حرم گفت: گسترش و تعمیق فرهنگ و فضائل دینی و اخلاقی با تکیه بر فرهنگ اهل بیت(ع) از محور‌های مورد توجه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دانشگاه‌هاست.

به گزارش ایکنا، به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمدهادی عسکری در آئین اختتامیه اولین سوگواره ملی دانشگاهیان و ششمین یادواره بوی سیب حرم ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) و قدردانی از اهتمام معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شیراز نسبت به برگزاری این سوگواره، افزود: مهم‌ترین دستاورد بزرگداشت‌های مناسبتی در حوزه دین در سه ساحت عاطفی - احساسی، شناختی و رفتاری قابل ارزیابی است.

وی گفت: انسان اجتماعی نمی‌تواند نسبت به نیازهای عاطفی و معنوی بی‌توجه باشد و معنویت از نیازهای فطری انسان است و از مهم‌ترین کارکردهای دین تقویت پیوند و رابطه میان انسان و ارزش‌های متعالی است و این پیوند به همسویی میان فرد با ارزش‌های متعالی دینی منجر می‌شود.

عسکری با بیان اینکه در آموزه‌های دینی موضوع تعظیم شعائر مورد تأکید قرار گرفته، اظهار کرد: تعبیر لطیف قرآن کریم در آیه ۳۲ سوره حج که می‌فرماید: «هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه تقوای دل‌هاست» ناظر به همین موضوع است و با تعظیم شعائر و برپایی برنامه‌هایی از این دست زمینه‌های ابراز ارادت و مودت به اهل بیت(ع) فراهم می‌شود که از این طریق اولاً بخشی از احساسات خود را معطوف به امر قدسی کنیم و قدسیان جذبه‌های میل به سوی بالا گزینی و امور معنوی و فرو گذاری امور بی‌اهمیت را در ما تقویت کنند و ثانیاً فراتر از زاویه دید و تنگنای نگرش خودمان و از منظر چشم بزرگان که بر قله معرفت نشسته‌اند جهان را ببینیم و این شناخت و احساسات در رفتار و کنش ما در بعد فردی و اجتماعی نمود و تجلی پیدا کند.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: سوگواره‌ها و دیگر رویدادهای مذهبی اگر بتواند رابطه انسان با ارزش‌های متعالی را به شکلی دو سویه یعنی الهام‌گیری از دین و اخلاق در خدمت ارزش‌های دینی تقویت کنند و به تغییر و تصحیح نگرش و بهبود رفتار و کنش منجر شوند و از لایه بیرونی خارج شده و به عمق‌بخشی محتوا ارتقا پیدا کنند، خدمت شایانی به عرصه دین باوری جوانان و دین‌پذیری جامعه می‌کنند.

عسکری گفت: نسل جوانان فرهیخته دانشجو امروز باید در سه ساحت عاطفی – احساسی، شناختی و رفتاری خود را جست‌وجو کند و در دستگاه فکری و نظام اندیشه‌ای و کانون نبوغ و نوآوری عواطف و احساسات خود به باز تولید چگونگی این پیوند بپردازد. پیوندی که در این راستا انجام می‌شود شورآفرین است و برای دانشگاه و جامعه تولید ارزش‌های معنوی می‌کند.

انتهای پیام
captcha