گفت‌وگوی دینی در لاله‌زار و درگذشت فقیهِ شیکاگو به «خیمه» رسید
کد خبر: 3949571
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲

گفت‌وگوی دینی در لاله‌زار و درگذشت فقیهِ شیکاگو به «خیمه» رسید

ماهنامه دینی، فرهنگی و مجالس حسینی «خیمه» در تازه‌ترین شماره خود مسئله گفت‌وگو و خط قرمزهای آن را مورد توجه قرار داده است.

خط قرمزهای گفت‌وگو تا فقیه شیکاگو را در خیمه بخوانیدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ ماهنامه دینی، فرهنگی و مجالس حسینی «خیمه» با انتشار ویژه دی و بهمن در پله صد و سی و هشتم قرار گرفت. این شماره به عناوینی مانند شکست نخورده‌ایم، درگذشت فقیهِ شیکاگو، حاج آقایی که راستگو بود، گفت‌وگوی دینی در لاله‌زار، گفت‌وگو به جای تکفیر، با خود حق‌پندار نمی‌شود گفت‌وگو کرد، کدام خط قرمز؟، بله‌ قربان‌گو را بیشتر دوست داریم، از قُم تا رُم و نام کوچک مارکز چه بود اختصاص دارد.

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، مدیرمسئول ماهنامه خیمه در سرمقاله این شماره به تصویر روحانیت و ارزش‎‌های دینی در چشم مخاطب عام پرداخته و گفته است: یکی از جدی‌ترین چالش‌های روحانیت و نهاد دین در ایران امروز، بازخوانی تصویری است که از باور‌های مذهبی و نماد‌های دینی در ذهن و نگاه عام شکل گرفته، زیرا این تصویر که به دلایل مختلف از جمله شتاب تحولات اجتماعی و فراگیری رسانه‌های عمومی بیش از هر زمان دیگر در حال تغییر و تبدل است، نیاز به بازخوانی مستمر و رصد مداوم دارد.

اگر به حقانیت انقلاب و اصالت این قیام مردمی و ریشه‌های عمیق این درخت تناور باور داریم، نباید از صداقت و صراحت بترسیم. باید پنجره‌ها را بگشاییم و راه را برای تابش نور و وزش باد باز کنیم. باید بدانیم که این بنیان مستحکم به راحتی فرو نخواهد ریخت. اکنون پس از ۴۲ سال وقت بازنگری و بازخوانی این تصویر در نگاه نسل جدید فرا رسیده است؛ با جدیت و تعمق و صبر و هوشیاری!

گفت‌وگوی ویژه این ماهنامه به مریم حاج عبدالباقی اختصاص دارد و تصویر این بانوی قرآن‌پژوه نیز بر جلد نخست ماهنامه نقش بسته است. البته ظاهراً این نخستین بار است که تصویر یک زن بر روی جلد قرار گرفته است. حاج عبدالباقی، حافظ قرآن، دکترای علوم قرآن و حدیث و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی است و درباره اجرای احکام در قالب حکومت دینی گفته است:

«من با حکومت دینی و اجرای احکام قرآن موافق هستم، اما با رئیس‌جمهور شدن یک روحانی مخالفم. چون کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور باشد، باید تخصص این کار را داشته باشد. هر کس در مدیریت جامعه توانمندتر است، در اولویت قرار بگیرد. در سال‌های اول انقلاب مشکلی نداشته، چون ما فرصتی نداشتیم تا در این زمینه پرورش پیدا کنیم. ولی امروز چندین سال از آن روز‌ها گذشته است، چرا باز هم باید یک روحانی بیاید و رئیس‌جمهور شود، من معتقدم نباید زیرآب حکومت دینی را بزنیم، بلکه باید اشکالات آن را رفع کنیم و با سیستم اداری معیوب که در آن رشوه و ... وجود دارد، مقابله کنیم.» 

خط قرمزهای گفت‌وگو تا فقیه شیکاگو را در خیمه بخوانید

در بخش دیگری مطلبی با عنوان «درگذشت فقیهِ شیکاگو» یعنی آیت‌الله سیدمحمدحسین حسینی جلالی منتشر شده است. ایشان از خاندان بزرگ طباطبایی یزدی است. در نجف از شاگردان حضرات خویی، حکیم، سیستانی و آقا بزرگ طهرانی بود. فشار حکومت بعثی سبب مهاجرت او شد. به امریکا رفت و قریب به پنجاه سال در آنجا زیست. هدفش ترویج معارف اهل بیت (ع) بود و طی این سالیان به احیای میراث شیعه همت گمارد. از آقا بزرگ طهرانی تأثیر بسیاری گرفته بود. بار‌ها در کلام خود از این بزرگ نام می‌برد. این تعریف و وصف به این معنا نبود که سخن آقا بزرگ طهرانی را سخن نهایی بداند. بار‌ها به او نقد کرده بود.

«حاج آقایی که راستگو بود» به گفت‌وگو با محسن ربانی اختصاص دارد. او می‌گوید: حجت‌الاسلام راستگو تأکید می‌کرد که به بچه‌ها شعور سیاسی بدهید، اما وارد فضای سیاسی و جناحی نشوید. تقریباً بچه‌ها هم می‌فهمیدند. من در این سال‌ها حتی یک مورد ندیدم که شاگردانشان در فعالیت‌های فرهنگی و هنگام اجرای برنامه‌ها موضع سیاسی خود را آشکار کنند یا موضع‌گیری سیاسی جناحی داشته باشند.

همچنین، در ادامه خیمه می‌‎خوانیم؛ سهیل اسعد از آرژانتین به ایران آمده و تلاش می‌کند چراغ گفت‌وگو را روشن نگه دارد. گفت‌وگوی دینی در لاله‌زار، مصاحبه با این مبلغ دین درباره اسلام است. عماد افروغ نیز در مصاحبه دیگری درباره چیستی گفت‌وگوی سازنده معتقد است: اگر گفت‌وگو‌های سازنده و مبنایی را دنبال می‌کردیم، شاید امروز بحثی از داعش و مانور وهابیت و ریشه‌های فکری آن، با این گستردگی نبود.

یحیی یثربی، استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و مفسر قرآن نیز تأکید کرده که گفت‌وگو درباره همه چیز ممکن است و کسانی می‌‎توانند گفت‌وگو کنند که در وهله اول جزمیت نداشته باشند.

یادآوری می‌شود؛ شماره ۱۳۸ ماهنامه خیمه ویژه دی و بهمن به قیمت ۳۰ هزار تومان در پیشخوان نشریات قرار گرفته است. این ماهنامه در تهران از طریق کتابفروشی‌های کتاب اسم و کیهان، در قم کتاب مطبوعات شهر، در مشهد کتابفروشی امام و کافه کتاب آفتاب، در اصفهان هیأت ام‌الحسنین قابل خرید و در کتابخوان طاقچه قابل دریافت است.

انتهای پیام
captcha