همکاری‌های علمی و فرهنگی جهاددانشگاهی و بسیج سازندگی افزایش می‌یابد
کد خبر: 3949766
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵

همکاری‌های علمی و فرهنگی جهاددانشگاهی و بسیج سازندگی افزایش می‌یابد

تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی و سازمان بسیج سازندگی، با هدف ایجاد و توسعه همکاری‌های مشترک در زمینه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی امضا شد.

افزایش همکاری جهاددانشگاهی و بسیج سازندگی

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی و سازمان بسیج سازندگی، امروز دوشنبه ششم بهمن‌ماه با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و سرتیپ دوم پاسدار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی با هدف ایجاد و توسعه همکاری‌های مشترک در زمینه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در محل دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد.

رئیس جهاددانشگاهی در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: مجموعه توانمندی‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف و نیز گستره جغرافیایی فعالیت این نهاد و مهم‌تر از هر چیز روحیه جهادی این مجموعه، می‌تواند همفکری خوبی بین دو نهاد بسیج سازندگی و جهاددانشگاهی در جهت توسعه کشور رقم بزند و اگر این دو مجموعه در کنار هم قرار گیرند، یقیناً هم‌افزایی خوبی برای توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر کشور اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه معتقدیم کشور مشکلی در زمینه پیشرفت با اتکای بر توسعه علمی و فناورانه ندارد و این پیشرفت شدنی است، ادامه داد: با توجه به توانمندی‌های جهاددانشگاهی سعی کردیم در تمام این سال‌ها اتفاقات خوبی رقم بخورد و حتماً طی این همکاری پیش‌رو و در راستای تحقق شعار‌های انقلاب اسلامی ایران نیز اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود.

محمد زهرایی،‌ رئیس سازمان بسیج سازندگی، نیز در سخنانی با تبریک ایام پیش روی فجر انقلاب، اظهار کرد: فصل مشترکی بین دو نهاد بسیج سازندگی و جهاددانشگاهی وجود دارد، از جمله آنکه هر دو مولود انقلاب هستند و هر دو مجموعه بر مبنای یک تفکر شکل گرفته‌اند و در این تفکر واژه مشترک «جهاد» وجود دارد، جهاددانشگاهی در جهت جهاد علمی و فناورانه کار کرده و بسیج سازندگی با هدف جهاد انسانی و سازندگی را در دستور کار خود قرار داده است.
 
افزایش همکاری جهاددانشگاهی و بسیج سازندگی
زهرایی ادامه داد: جهاددانشگاهی هم موفق شده فرایند ایده تا عمل و تجاری‌سازی محصولات بر پایه علم و فناوری را به انجام برساند و هم اینکه آن‌ها را بومی کند. این فرایند به احتمال فراوان در توان دانشگاه‌های ما برای انجام نیست. جهاددانشگاهی خود را با اهداف انقلاب تطبیق داده است و در زمینه حل مسائل مختلف در حوزه‌های علمی و پژوهشی با نگاه به اهداف انقلاب، خود را اثبات کرده است.

وی گفت: در بسیج سازندگی به نسل انقلابی جدید می‌پردازیم و بیشتر به دنبال شناسایی و تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل و ایجاد پیوند بین نسل جدید و نسلی که طلایه‌دارند هستیم. اکنون با دفاع مقدس نوینی روبرو هستیم، این دفاع مقدس نوین آدم‌های نوینی را هم می‌خواهد، البته که جنس این آدم‌ها با افرادی که در دوران دفاع مقدس بودند، تفاوت‌هایی دارد. با این حال شباهت‌هایی در هر دو عرصه حال و گذشته وجود دارد، اینکه عمود این خیمه ولایت است و قاعده آن مردم هستند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی بیان کرد: بهتر است که سه برنامه در دستور کار همکاری ما با جهاددانشگاهی قرار گیرد و بتوانیم از ظرفیت‌های این نهاد بیشترین استفاده را داشته باشیم. نخست موضوع جهادگران است؛ متولی هدایت و سازماندهی گروه‌های جهادی در کشور سازمان بسیج سازندگی است و تا کنون ۴۲ هزار گروه جهادی در سراسر کشور کار‌های متعددی را پیش برده‌اند اما این نیروی انسانی نیاز به آموزش هم دارد؛ اگرچه این قابلیت را دارا هستند که از ایده تا عمل کار را خودشان انجام دهند. مسئله دیگر کمک به مردمی کردن اقتصاد با محوریت بسیج کنندگی است. می‌توان در ایجاد کسب و کار‌ها و صنایع خرد و با نگاه به همه زنجیره‌های ارزش، با رویکرد علمی و پژوهشی طرح‌ها و پروژه‌ها را پیش برد. در حال حاضر به واسطه بسیج سازندگی، ۲۱ هزار صندوق حمایتی قرض‌الحسنه و کارآفرینی در کشور راه‌اندازی شده که عمده‌ترین هدف این صندوق‌ها اشتغال‌زایی و حمایت از کسب و کارهاست.

وی با تأکید بر لزوم قرارگیری در کنار مجموعه‌هایی مانند جهاددانشگاهی بری تأمین عقبه علمی پژوهشی طرح‌ها و پروژه‌های سازندگی، گفت: محور دیگر ذیل برنامه همکاری با جهاددانشگاهی، محرومیت‌زدایی از مناطق مختلف کشور است و در واقع آمایش و مطالعات تطبیقی برای پایدارسازی مردم در روستا‌ها و مناطق کشور با رویکرد اشتغال‌زایی در دستور کار این همکاری قرار گیرد. در زمینه اقدامات فناورانه انسانی و توسعه اشتغال در حوزه‌هایی که مردم احساس نیاز می‌کنند، کار علمی و پژوهشی انجام نشده، اما با همکاری با جهاددانشگاهی می‌توان به این عرصه ورود کرد. امید است این تفاهم‌نامه فتح بابی برای توسعه عقبه علمی پژوهشی فعالیت‌ها و طرح‌های بسیج سازندگی باشد.

محمدصادق بیجندی، معاون آموزشی جهاددانشگاهی نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: جهاددانشگاهی در گذر چهار دهه از عمر خود، انجام وظیفه در حوزه‌های مختلفی را در دستور کار داشته، اما یکی از محور‌هایی که از دو دهه قبل در دستور کار قرار داده موضوع اشتغال‌زایی بوده است و به دنبال آن، مجموعه و سازمانی تحت عنوان همیاری اشتغال دانش آموختگان تأسیس کرد. تا کنون بیشترین تربیت مدرس در کشور را جهاددانشگاهی داشته است. یک دهه قبل نیز کار بین بخشی و بین حوزه‌ای را مورد توجه بیشتر قرار دادیم و بسیج سازندگی هم به عنوان نهادی توسعه‌ای می‌تواند پیشران اهداف و برنامه‌ها در سطح ملی باشد.

وی ادامه داد: تا کنون اقدامات مشترکی با دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلفی انجام داده‌ایم از جمله معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و تفاهم در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و ...، امید است با این همکاری تجربیات زیسته هر دو طرف به منصه ظهور برسد. لازم به یادآوری است که در هر یک از این همکاری‌های مشترک همه مجموعه‌های ذیل جهاددانشگاهی پای کار بودند.

یادآوری می‌شود، در پایان این مراسم، تفاهم‌نامه همکاری مشترکی به امضای رؤسای دو نهاد بسیج سازندگی و جهاددانشگاهی رسید.
انتهای پیام
captcha