خانواده شهدا نسبت به دشمن عملکرد تهاجمی پیش بگیرند
کد خبر: 3950301
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
همسر شهید تقوی:

خانواده شهدا نسبت به دشمن عملکرد تهاجمی پیش بگیرند

همسر شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی، با تأکید بر اینکه همسران و مادران شهدا باید در مسیر انقلاب گام بردارند، تأکید کرد: بنا بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید از حالت تدافعی نسبت به دشمن بیرون بیاییم و تهاجمی باشیم.

خانواده شهدا باید نسبت به دشمن عملکرد تهاجمی پیش بگیرندبه گزارش ایکنا؛ 13 جمادی‌الثانی (8 بهمن‌ماه) سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) و روز تکریم مادران و همسران شهداست. به همین مناسبت گفت‌وگویی با مریم سمائی، همسر شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی، رئیس اسبق سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور که در حمله تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی در سال 1396 به شهادت رسید، داشتیم که متن آن از نظر می‌گذرد:

ــ با توجه به دوران کنونی که با هجمه‌های فرهنگی روبرو هستیم و  قطعاً نقشه‌های جدیدی برای دین‌گریزی مسلمانان تدارک دیده‌ شده است، همسران شهدا چه وظیفه‌ای در این مقطع بر عهده دارند؟

قطعاً در این دوران نقشه‌های بیشتری برای ایران به ویژه خانواده شهدا کشیده شده است. مادران و همسران شهدا باید در مسیر انقلاب گام بردارند و محکم‌تر از پیش حرکت کنند. با علم به این موضوع، طبق سخنان رهبر معظم انقلاب‌ باید از حالت تدافعی بیرون بیاییم و تهاجمی عمل کنیم.

رهبر معظم انقلاب درباره بانوان فرمودند که ما از غرب طلبکار هستیم و رسانه‌های غربی، شخصیت زن را تخریب کرده‌اند. غرب به نام آزادی زن، بانوان را به جامعه آورد و وسیله ابتذال مردان قرار داد؛ این در حالی است که اسلام، زن را شخصیتی ارزشمند قلمداد می‌کند.

من با در نظر گرفتن همه بانوان و به ویژه همسران و مادران شهدا، بر این موضوع تأکید دارم که از خانواده‌ شهدا پشتیبانی به عمل آید. در این زمینه اگر خانواده‌ای در شرایط سخت قرار دارد، کمبود‌های اقتصادی و یا مشکلاتی دارد، نهادهای حمایت‌کننده نسبت به رفع این مسائل اقدام کنند. البته بنیاد شهید در این حوزه عملکرد مطلوبی دارد.

همین طور محتوای فرهنگی در زمینه تکریم و بزرگداشت مقام شهدا و فرهنگ شهید و شهادت تولید شود. این اقدام سبب می‌شود که خانواده شهید احساس کرامت و ارزشمندی کنند. فرزند و همسر شهیدی که حس کرامت داشته باشد، خود را کم نمی‌بیند و فریب تبلیغات غرب را نمی‌خورد و با آنان همراهی نمی‌کند.

باید همسران شهدا را آگاه کرد که شهیدان در چه راهی گام برداشتند و آنان می‌توانند در مسیر آرمان همسرشان قدم بردارند و با این نحوه از فعالیت، به آرامش و عزت نفس برسند و نیروی انقلابی باقی بمانند؛ خانواده شهدا باید خرج انقلاب شوند.

ــ همسران شهدا هم‌اکنون در چه عرصه‌هایی می‌توانند الگوساز باشند؟

فرهنگ شهادت بسته کامل و جامع فرهنگی است که می‌تواند از سوی همسران شهدا معرفی شود. همسران و مادران شهدا می‌توانند در زمینه انقلابی‌گری و حزب‌اللهی بودن و معرفی فرهنگ شهادت الگوساز باشند و به تبلیغات بپردازند.

خانواده شهدا باید این موضوع را بدانند که شرایط ممکن است سخت شود،‌ ولی آنها باید قدرتمندانه به نظام پایبند باشند و در مسیر شهدا بمانند و زمینه سواستفاده دشمن را فراهم نکنند که با همین اقدامات می‌توانند الگوساز مقاومت و استقامت باشند.

جهاد نرم و جنگ فرهنگی به افراد با اقتدار و پایدار نیاز دارد که روحیه جهادی و شهادت‌طلبی داشته باشند، در غیر این صورت نظام جمهوری اسلامی زمین می‌خورد.

ــ برای ادامه راه شهدا و الگوسازی برای جامعه، چه توصیه‌ای برای همسران شهدا که در بیرون منزل شاغل نیستند دارید؟

کسی که همسر شهید می‌شود و در عرصه فرهنگ جهاد و شهادت قرار می‌گیرد، سه دغدغه مهم و اصلی دارد؛ نخستین و مهم‌ترین مورد این است که راه شهید را ادامه دهد. دغدغه دوم آن که خود را در مسیر شهادت نگاه دارد و سومین نکته اینکه فرزندان شهدا را درست تربیت کند و در مسیر قرار دهد.

خانواده شهدا باید نسبت به دشمن عملکرد تهاجمی پیش بگیرند
چنین شخصی ابتدا باید خود را قدرتمند نگاه دارد و قدرتمند و مستمر در این مسیر بماند و در ادامه به مطالعه آثار شهدا و فرمایشات مقام معظم رهبری بپردازد. در این دوران که فتنه و هجمه بسیار است، سخنان معظم‌له مسیر را برای خانواده‌ها روشن می‌کند و با توجه به فرمایشات ایشان، می‌توان مسیر درست را از راه ناصواب تشخیص داد. در این زمینه باید به بصیرت دست پیدا کرد، چرا که بدون بصیرت نمی‌توان راه را پیمود. در این راستا باید منظومه فکری، موضع‌گیری و اولویت‌های مدنظر مقام معظم رهبری را شناخت و در همان راستا عمل کرد.


ــ همسر شهید، یادگار و یادآور شهید است و عملکرد بانوانی که تجربه زندگی با شهدا را داشته‌اند، قطعاً بر جامعه تأثیرگذار است. با توجه به این حساسیت، چه عملکردی را توصیه و از چه فعالیتی نهی می‌کنید؟


عملکرد ما به عنوان خانواده شهدا در درجه اول باید طبق الگویی باشد که ولی‌فقیه ارائه می‌دهد. با توجه به حساسیتی که نسبت به همسران و مادران شهدا وجود دارد،‌ این افراد باید در امر خانواده، تربیت فرزند، حجاب و ... مراقبت بیشتری کنند.

همسران و مادران شهدا چنانچه قصد فعالیت در فضای مجازی و موضوعات فرهنگی را دارند،‌ باید به نحوی این کار را انجام دهند که با رفتار و اخلاق خود، شأن شهید را حفظ کنند. این رویکرد در حوزه فعالیت سیاسی، طرفداری از یک جناح و ... نیز باید رعایت شود و در راستای حفظ نظام و انقلاب باشد.

ــ سخن آخر ...

رسیدگی به بُعد روانی همسر شهید نیز اهمیت بسیار دارد. این موضوع برای همسری که فعالیت فرهنگی می‌کند شاید چندان نمود و بروز پیدا نکند،‌ ولی اگر همسری باشد که تنها فعالیتش، خانه‌داری و بچه‌داری است، این امکان وجود دارد که از انگیزه و شوقش برای ادامه مسیر و مقاوم ماندن کاسته شود.

اینکه بتوان همسران شهدا را در مسیر نگه داشت،‌ موضوع مهمی است؛ با اقدامات درست می‌توان شوق و انگیزه آن‌ها را زنده نگاه داشت. توجه به همسران شهدا در قالب دیده شدن در مناسبت‌های خاص، برقراری ارتباط بین همسران شهدا در قالب فضای مجازی طی دوران کرونا و ... در این راستا بسیار مهم است.

وقتی در مناسبت‌ها به همسران و فرزندان شهدا توجه می‌شود، قوت قلبی برای خانواده شهید است که بدانند اگر چه همسر و پدری در کنارشان نیست و از وجودش محروم هستند،‌ ولی این شخص برای جامعه ارزشمند است و خانواده وی فراموش نشده‌اند. ایجاد امکان تحصیل برای همسران نیز راهگشاست.

 

محمد پارسائیان

انتهای پیام
captcha