طرح ایجاد فضای سبز در محوطه مسجدالحرام برای رفاه حال زائران
کد خبر: 3950307
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶

طرح ایجاد فضای سبز در محوطه مسجدالحرام برای رفاه حال زائران

تولیت حرمین شریفین در عربستان اعلام کرد که طرح کاشت درخت در محوطه مسجدالحرام مطابق با چشم‌انداز سال 2030 عربستان سعودی و برای رفاه حال زائران بین‌الله الحرام در حال بررسی است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از العربیه، وی بر برنامه‌ریزی و تعیین استراتژی توسعه پایدار در مسجدالحرام به منظور كاهش تأثیرات تغییرات اقلیمی، كاهش گرمای هوا و کاهش آلودگی، بهبود كیفیت هوا و تعدیل آن و تبدیل محوطه این مسجد به فضایی دوستدار محیط زیست از طریق فضای سبز و سایه‌افکنی درختان، مطابق با شرایط آب و هوایی در منطقه تأکید کرد.

السدیس توضیح داد که هدف از کاشت درخت در محوطه حرم، بهبود کیفیت زندگی و در نتیجه لذت‌بخش کردن تجربه کسانی است که این دو مسجد مقدس را زیارت می‌کنند. همچنین حفظ منابع طبیعی با بازیافت آب تصفیه شده به کار رفته در وضو و استفاده از آن در روند آبیاری درختان از دیگر اهداف این طرح است.

وی تأکید کرد که این پیشنهاد نیاز به مطالعه علمی، فنی و عملیاتی دارد و باید اطمینان حاصل شود که مناطق تعیین شده برای کاشت درختان، در انجام نماز یا حرکت جمعیت مزاحمت ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: این پیشنهاد با بهره‌گیری از فضای باز بالای پله برقی در محوطه‌های مسجد جامع، به عنوان محل کاشت درخت که در عین حال بر روی پلکان سایه می‌اندازد و هم‌زمان آنها را از شرایط نامساعد آب و هوایی محافظت می‌کند، عملی خواهد شد. همچنین با سیستم آبیاری و زهکشی مناسب، از روش کاشت عمودی بر روی ستون‌های پل‌ها در میادین و دیواره‌های عظیم بتونی پس از انجام بررسی‌های مهندسی لازم برای محافظت از این تأسیسات مطابق با استانداردهای جهانی استفاده خواهد شد.

انتهای پیام
captcha