جدیدترین شماره «پژوهش و مطالعات علوم اسلامی» منتشر شد
کد خبر: 3953927
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸

جدیدترین شماره «پژوهش و مطالعات علوم اسلامی» منتشر شد

هجدهمین شماره مجله علمی «پژوهش و مطالعات علوم اسلامی» روانه بازار نشر شد.

به گزارش ایکنا؛ هجدهمین شماره مجله علمی «پژوهش و مطالعات علوم اسلامی» ویژه دی 99 منتشر شد. عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «حقیقت و آثار و موانع ذکر در بیان امام محمد غزالی»، «ضرورت مراعات اخلاق و رفتار اعتقادی کارگزاران حکومت دینی از منظر امیرالمؤمنین(ع)»، «بررسی تطبیقی نظر شیعه و وهابیت در مورد آیه 84 سوره توبه»، «مسئولیت اجتماعی و تعهدات حقوق بشری و شرکت‌های چند ملیتی در زمینه دارا شدن ناعادلانه»، «اثر تقلب بر حقوق بانک گشاینده اعتبار در عرصه تجارت بین الملل».

حقیقت و آثار و موانع ذکر

در چکیده مقاله «حقیقت و آثار و موانع ذکر در بیان امام محمد غزالی» می‌خوانیم: «مقاله حاضر با هدف آشنای بیشتر با مبحث ذکر از دیدگاه امام محمد غزالی به روش توصیفی تحلیلی است می‌پردازد. با ذکر خدا دل آرام می‌گیرد هرکس با ذکر حق تعالی انس گیرد در دنیا و آخرت هیچ ترسی به او نمی‌رسد. ذکر خدا شفای همه دردهاست پس از یاد کردن خلق باید پرهیز نمود. ذکر خدای تعالی اقامه نماز و دادن زکات است و باطن آن ذکر شهود اسما و صفات حق است. برای انسان سالک ذکر غذای قلب و روح است، ذکر معراج مومن است که با ذکر حق و ذکر مشاهده به حق تعالی می‌رسد. هدف از ذکر حقیقی یاد محبوب است و فراموش کردن هستی وجودی خود است. ذکر گفتن لا اله الا الله است و خداوند هیچ حدی برای ذکر قایل نیست. ذکر زیباترین جلوه ارتباط با خدا و اساسى‌ترین راه‏ سیر و سلوک است؛ ذکر خدا، از یاد بردن هستی محدود خویش در گذر یاد اسماى الهى و تداوم و استمرار آن است کتاب‌های منحصر به فرد امام محمد غزالی در رابطه باذکر که منتج از کتاب آسمانی و رسالت‌های پیامبران است جایگاه رفیع ذکر و اهمیت و موانع آن در عرفان اسلامی از منظر عرفا و بزرگان طریقت به ذکر الی الله که، تا حدّ بسیاری تحت تأثیر عظمت و ارزش این عمل عبادی قرار گرفته آن را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ و جایگاه و ارزش ذکر در سلوک الی الله، و مداومت بر آن را به سالکان طریق حق متوجه ساخته و آن را تبیین می‌نماید؛ و آنان را به ذکر و یاد حضرت حق فرا می‌خوانند.»

مراعات اخلاق و رفتار اعتقادی کارگزاران

در طلیعه مقاله «ضرورت مراعات اخلاق و رفتار اعتقادی کارگزاران حکومت دینی از منظر امیرالمومنین (ع)» آمده است: «همه به نیکی می‌دانند حکومت علوی تمام قدرت خود را برای خدمت به مردم به کار گرفت و کوشید فساد اداری بر جای مانده از گذشته را از بین ببرد. امیرمؤمنان (ع) در مدت کم‌تر از پنج سال حکومت، در راه اصلاح رابطه کارگزاران با مردم، گام‌های مثبتی برداشت و بنیان حکومتی مردم را پیریخت. بر کناریکارگزارانی که خود را در تصرف بیت‌المال و تجاوز به حقوق مردم تام‌الاختیار میدانستند و گماردن کارگزاران جدید مورد اعتماد و دارایحُسن سابقه، گام‌های مثبتی در جهت فراهم سازی خشنودی خدا و مردم بود و زمینه را برای اجرای احکام حیات بخش اسلام و احقاق حق و اجرای عدالت فراهم ساخت. امام علی (ع) ضوابطی را در گزینش کارگزاران و اصلاح رفتار آن‌هاارائه داد و آنان را به ویژگی‌های اخلاقی شایسته سفارش و به پیراستن خود از ناشایستگی‌ها و آفات اخلاقی ترغیب کرد. این‌ها اموری است که در تنظیم‌درست رابطه کارگزاران با مردم و رفتار با آن‌ها، تأثیر مثبت و سازنده دارد. در ابتدا مفاهیم و تعریف و توضیح ‏‎ ‎‏داده شده است و پس از آن، به مبانی اخلاق کارگزاران در نظام اسلامی، به روش کتاب خانه ای، پرداخته شده ‏‎ ‎‏است. سپس مهم‌ترین اصول اخلاقی لازم برای کارگزاران با استفاده از سخنان معصومین بویژه حضرت امیر (ع) مانند: تقوا، عدالت، امانتداری، تواضع، عفو و ‏‎ ‎‏احسان و اعتراف به گناه و اشتباه، احتیاط و مواظبت در امر بیت‌المال، ساده‌زیستی، نظریۀ تحلیل سیستمی چنین ‏‎ ‎‏نتیجه‌گیری شده است.»

نظر شیعه و وهابیت در مورد آیه 84 سوره توبه

در چکیده مقاله «بررسی تطبیقی نظر شیعه و وهابیت در مورد آیه ۸۴ سوره توبه» آمده است: با توجه به اختلاف نظر بسیار شیعه و وهابیت در موضوعات مختلف دینی و با توجه به اینکه یکی از مسائل مورد مناقشه بین پیروان مذاهب اسلامی و جریان وهابیت، موضوع زیارت قبور انبیا، اولیا و مؤمنین است که وهابی‌ها آن را حرام می‌دانند و در مقابل پیروان مذاهب اسلامی با تکیه بر منابع یقینی یعنی قرآن و سنت این عمل را حرام نمی‌دانند، بلکه آن را امری مشروع قلمداد می‌کنند، این پژوهش در پی آن است تا به بررسی نظر این دو گروه بپردازد. در این مقاله جواز زیارت از دیدگاه مفسران شیعه و اهل سنت و در پی آن ردّ نظر وهابیت مبنی بر حرمت زیارت قبور اثبات گردید.»

انتهای پیام
captcha