دارالقرآن‌ها شبکه ارتباطی بین مدیران مدارس و خانواده‌ها تشکیل دهند
کد خبر: 3954186
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
علیرضا کاظمی:

دارالقرآن‌ها شبکه ارتباطی بین مدیران مدارس و خانواده‌ها تشکیل دهند

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه منابع مالی نقش مهمی در توسعه کمی و کیفی فعالیت‌ها دارد و بودجه‌های دولتی نیز به دلیل عدم استمرار و عدم کفایت نمی‌تواند، محل اتکا باشد گفت: دارالقرآن‌ها زمینه جذب مخاطب و گستره فراگیری دانش‌آموزان را فراهم کند، چرا که از عوامل موفقیت مدیر دارالقرآن‌ها ایجاد شبکه ارتباطی بین مدیران مدارس، دانش‌آموزان و خانواده‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین افتتاحیه پنجمین دوره توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن‌های آموزش و پرورش سراسر کشور، صبح امروز، 27 بهمن‌ماه با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز، میکائیل باقری، معاون این اداره کل و سایر مدیران آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد.

این مراسم که به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همزمان به صورت زنده از شبکه مجازی شاد پخش می‌شد، با تلاوت هادی موحدامین، قاری بین‌المللی کشورمان آغاز شد و در ادامه سیدوحید مرتضوی به اجرای برنامه پرداخت. در ابتدا از موحدامین، به دلیل دریافت رتبه برتر در چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در رشته قرائت تحقیق با اهدای لوح سپاس تجلیل به عمل آمد.

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش طی سخنانی با اشاره به اینکه کار در فضای مجازی به مراتب سخت‌تر از فضای حقیقی هست، گفت: آموزش و پرورش شهر تهران، میزبان این دوره، از ماه‌ها قبل در تلاش برای برگزاری مناسب این رویداد بود.


گزارش تصویری افتتاحیه پنجمین دوره توانمندسازی مدیران دارالقرآن‌های آموزش و پرورش


وی با اشاره به اینکه برگزاری گردهمایی دوسالانه مدیران مراکز دارالقرآن‌ها، بزرگترین گردهمایی کشور است، اظهار کرد: به‌روزرسانی اطلاعات مدیران، اطلاع‌رسانی شاخص‌های حوزه‌های قرآن، عترت و نماز، بیان تجربیات، تجربه‌گردانی و تبادل اندیشه و ابتکارات حوزه فعالیت‌های دارالقرآن‌ها و تجلیل از بهترین‌‌های این عرصه، معرفی توانمندی‌های دارالقرآن‌های آموزش و پرورش، تبادل مشارکت با بخش‌های مختلف، سازمان‌ها، نهادها و مؤسسات و اتحادیه‌های فعال در سراسر کشور از جمله اهداف این گردهمایی است.

مسیب‌زاده با اشاره به محتوای این گردهمایی اضافه کرد: اگر نیروی انسانی توانمند داشته باشیم، می‌تواند محور تحول باشند و محور تحول در کشور، آموزش و پرورش است و مدیران مراکز دارالقرآن‌های کشور، اصلی‌ترین زحمت حضور در صف برخورد با دانش‌آموزان را دارند.

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش طی سخنانی اظهار کرد: در این گردهمایی شاهد حضور بیش از 750 مدیر دارالقرآن و 150 نفر از رؤسای ادارات قرآن، عترت و نماز در سطح استان‌ها و کارشناسان به صورت غیر حضوری و در بستر فضای شاد هستیم.

وی با تأکید بر اینکه شاهد رونق توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی با شکل‌گیری قرارگاه مجازی و تشکیل 17 پایگاه در بستر شاد هستیم، بیان کرد: را‌ه‌اندازی این قرارگاه موجب شد تا فعالیت‌های حوزه پرورشی در عرصه قرآن، عترت و نماز در بستر شبکه شاد و در این ایام کرونایی، نمود بیشتری میان دانش‌آموزان داشته باشد.

کاظمی با اشاره به سیاست‌ها و انتظارات در حوزه دارالقرآن‌ها اضافه کرد: یکی از رازهای موفق هر سازمان و دستگاه‌ نیروی انسانی کیفی، انگیزه است. هر مقدار که به کیفیت‌بخشی و مهارت‌افزایی این حوزه توجه کنیم، شاهد موفقیت‌ بهتری خواهیم بود. به دنبال توانمندسازی و به‌روزآوری نیروی دارالقرآن‌ها هستیم، همچنین در این گردهمایی سه‌روزه، زمینه‌ای برای طراحی سؤالات مدیران دارالقرآن‌ها و پاسخگویی از سوی اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش مهیا شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه انس و الفت با قرآن نعمت است، بیان کرد: تنها راه سلامت جامعه بشری، همراهی با قرآن است. تک تک آیات قرآن منشأ خیر و برکت و سعادت و هم درمان دردهای جسمی و روحی و آیین‌نامه زندگی انسان در طول حیات است.

دارالقرآن آموزش و پرورش

وی ادامه داد: تمام فعالیت‌های قرآنی که انجام شود چه در سطح روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، قرائت، تدبر و تفسیر قرآن، همه مقدمه‌ای برای تمسک به قرآن است، لذا باید تلاش کنیم تا تمام فعالیت‌ها در حوزه قرآن، عترت و نماز با تمسک به قرآن و تمسک به آموزه‌های قرآن، عترت و نماز آن هم در تمام ابعاد باشد. عمل به آموزه‌های قرآنی، هدف غایی از نزول قرآن است، لذا باید دارالقرآن‌ها، انسان‌های برجسته، الگو و در تراز قرآن در حوزه رفتار در کنار دانش قرآنی داشته باشند.

کاظمی بیان کرد: تنها پایگاه قرآنی وزارت آموزش و پرورش و حتی تنها پایگاه فعالیت قرآنی جامعه، دارالقرآن‌ها هستند. در بسیاری از مناطق، تنها پایگاه قرآنی، دارالقرآن‌ها هستند. برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و حمایت و پشتیبانی از دارالقرآن‌ها، وظیفه اصلی معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش است.

وی با تأکید بر اینکه دارالقرآن‌ها از جمله کم‌مشکل‌ترین حوزه‌های آموزش و پرورش هستند، اضافه کرد: دارالقرآن‌ها دارای اساسنامه و جایگاه بسیار بالا، نیروی انسانی، فضای باز برای تأمین منابع و تولید محتوای متمرکز و غیر متمرکز هستند.

کاظمی با اشاره به توصیه‌هایی به مدیران دارالقرآن‌ها و کارشناسان مناطق و رؤسای ادارات، اظهار کرد: انتخاب بهترین چهره‌ قرآنی برای اداره دارالقرآن‌ها، جذب بهترین مدرسان و معلمان با مهارت کافی برای جذب مخاطب، دارا بودن نظام مشارکت و ارتباط با بخش‌های تأثیرگذار مردمی از جمله موارد قابل تأمل است. دارالقرآن‌ها اساساً مردم‌نهاد هستند با مشارکت نهادهای مردمی اداره می‌شوند و نقطه اتکای منابع مالی آنها بخش مردمی است، لذا باید نظام مشارکت و ارتباط با بخش‌های تأثیرگذار در این عرصه حفظ شود.

وی ادامه داد: منابع مالی، نقش مهمی در توسعه کمی و کیفی فعالیت‌ها دارند و بودجه‌های دولتی نیز به دلیل عدم استمرار و عدم کفایت نمی‌تواند، محل اتکا باشد، لذا چاره‌جویی برای منابع مالی مستمر دارالقرآن‌ها لازم است. همچنین دارالقرآن‌ها باید زمینه جذب مخاطب و گستره فراگیری دانش‌آموزان را فراهم کند، چرا که از عوامل موفقیت مدیر دارالقرآن ایجاد شبکه ارتباطی بین مدیران مدارس، دانش‌آموزان و خانواده‌ها است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه امروزه ذائقه دانش‌آموزان تغییر کرده است، اظهار کرد: صرف تبیین و توصیه فضای قرآنی نمی‌توان دانش‌آموزان را به قرآن جذب کرد، لذا این امر نیازمند تنوع‌پذیری در برنامه‌های دارالقرآن‌ها است. دارالقرآن‌ها باید ویترین برنامه‌هایشان پر از فعالیت‌های قرآنی متنوع باشد. همچنین دارالقرآن‌ها باید از تمام ظرفیت‌های فرهنگی و هنری آموزش و پرورش چون برگزاری اردوها، محافل بین‌المللی و جشنواره‌های قرانی و بازدیدهای قرآنی استفاده کنند.

دارالقرآن آموزش و پرورش

وی به نقش‌پذیری دانش‌آموزان تأکید کرد و گفت: هر چه به دانش‌آموزان نقش داده شود باعث توانمندی دانش‌آموزان، احساس مسئولیت و ارتقا اعتماد به نفس آنها است. همچنین دارالقرآن‌ها باید بانک اطلاعات دقیق از سرآمدترین معلمان و دانش‌آموزان قرآنی منطقه و محله خود داشته باشند و استعدادهای قرآنی در دارالقرآ‌ن‌ها باید در دسترس باشد. مدیران دارالقرآن‌ها باید برنامه راهبردی دقیق برای طول یک، دو و سه سال آینده طراحی کند به عبارت دیگر باید آینده روشن و مسلمی را برای دارالقرآن ترسیم کند و سپس به دنبال تحقق اهداف خود باشد.

کاظمی با ابراز نگرانی از اینکه آیا دارالقرآن‌ها در پنج حوزه مشخص و 15 عنوان سرفصل، دانش‌آموزان معین و مشخصی دارند که در پایان سال برای آنها گواهینامه صادر کنند؟ اظهار کرد: امیدوارم اطمینان حاصل شود که دارالقرآن‌ها در هر حوزه مخاطبان خود را بشناسند و ارزیابی از پیشرفت آنها در هر حوزه داشته باشند.

سپس کلیپی از برگزاری چهارمین دوره در اردوگاه شهید رجایی باغرود نیشابور پخش شد و ساعتی پیش از ظهر امروز، 27 بهمن‌ماه رسما پنجمین دوره توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن‌های سراسر کشور در بستر شاد آغاز شد.

نخستین سخنران این گردهمایی علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش پیرامون اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب و ضرورت تبیین نقش هر دستگاه و نهاد و فرد در اجرای آن بود.  

انتهای پیام
captcha