خدمت‌رسانی مراکز موقوفه‌ در حوزه کرونا / جزئیات همایش بین‌المللی «وقف، امور خیریه و سلامت»
کد خبر: 3954393
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
عادل خبر داد؛

خدمت‌رسانی مراکز موقوفه‌ در حوزه کرونا / جزئیات همایش بین‌المللی «وقف، امور خیریه و سلامت»

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مراکز موقوفه‌ بسیاری در بحران کرونا برای خدمت‌رسانی در این حوزه وارد میدان شده‌اند، از برپایی همایش بین‌المللی «وقف، امور خیریه و سلامت» در پنج محور با هدف بازیابی و ارتقای نقش وقف در حوزه سلامت جامعه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری همایش بین‌المللی «وقف، امور خیریه و سلامت» صبح امروز سه‌شنبه، 28 بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دبیر علمی همایش و حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد سجادی، دبیر اجرایی این همایش علمی در محل سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در ابتدای این نشست و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی در رابطه با وضعیت موضوعات درمانی در حوزه وقف اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که از گذشته تاکنون بدان پرداخته شده و ضرورت علمی آن نیز باعث شده تا به عنوان موضوع همایش وقف، امور خیریه و سلامت در نظر گرفته شود، موضوعات درمانی است.

وی با بیان اینکه تعداد 1180 بیمارستان و مرکز درمانی موقوفه در کشور وجود دارد، گفت: بیمارستان‌هایی همچون مرحوم نمازی در شیراز، گودرز یزد، فیروزآبادی، لولاگر، مفرح، سوم شعبان تهران و ... از محل موقوفات و از سوی واقفان و خیّران احداث شده‌اند. ظرفیت وقف آن‌چنان عظیم و گسترده است که می‌تواند تمام موضوعاتی را که رجحان عقلی و شرعی دارد، در دل خود جای دهد.

عادل با بیان اینکه موضوع وقف پیش از اسلام وجود داشته و با ظهور اسلام نیز تأکید بیشتری بر آن شده است، افزود: وقف به ویژه در موضوعاتی که نسبت به جامعه خدمات ارائه می‌دهد، همواره پیشتاز بوده و خدمات قابل توجهی را عرضه کرده است که یکی از این خدمات، در حوزه سلامت و درمان جامعه قرار دارد.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در موقوفاتی که امروز در حوزه بهداشت و درمان کشور وجود دارد، با انواع و اقسام نیت‌ها مواجه هستیم. موقوفاتی که برای تهیه دارو برای بیماران بی‌بضاعت وقف شده، موقوفاتی که برای بستری بیماران نیازمند وقف شده و ... از جمله این نیات هستند.

وی تصریح کرد: بیمارستان گودرز یزد که بیمارستانی 200 تختی است، 20 تخت خود را به بیماران نیازمند اختصاص داده است که پزشکان به صورت رایگان به درمان بیماران می‌پردازند. این ظرفیت وسیع تقریباً در تمامی کشور وجود دارد و در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف ردپایی از موقوفات سلامت به چشم می‌خورد.

عادل بیان کرد: سازمان اوقاف در حال حاضر در جنبه‌های سرمایه‌گذاری خود همکاری‌های زیادی با شرکت‌های دانش‌بنیان دارد که شاید بتوان گفت مهمترین این همکاری‌ها در عرصه‌های پزشکی صورت می‌گیرد و جدیدترین آن نیز موقوفه کوثر شیراز است که تجهیزات ایمپلنت را تولید می‌کند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به شیوع بیماری کرونا و حساسیت ویژه بهداشت و درمان در کشور ادامه داد: سازمان اوقاف نیز در این رابطه تلاش خود را به کار گرفت تا به نقش‌آفرینی پرداخته و با توجه به ظرفیت‌های خود به موضوعات مختلفی همچون بحث‌های حمایتی، معیشتی، تولید ماسک و مواد ضد عفونی کننده، لباس گان برای کادر درمان و ... ورود پیدا کند.

وی افزود: در حوزه‌های بهداشتی و درمانی، تمام مراکز موقوفه‌ای که در این حوزه فعالیت داشتند، در اختیار برنامه‌های کرونایی قرار گرفتند. ستادی که در سازمان اوقاف با عنوان ستاد مبارزه با ویروس کرونا تشکیل شد، به جهت‌دهی نیات واقفان در حوزه بهداشت و درمان پرداخت و بیماران کرونایی که نیاز به همراهی داشتند، از محل این موقوفات حمایت شدند.

عادل اظهار کرد: در برخی از استان‌ها با هماهنگی‌هایی که با دانشگاه‌های علوم پزشکی داشتیم، امامزادگان به عنوان پایگاه‌های سلامت برای تولید ماسک فعال شدند که در این رابطه نیز بالغ بر 20 میلیون ماسک به صورت رایگان در امامزادگان تولید و در بین دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مردم و محرومان توزیع شد.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: تهیه و توزیع مواد ضد عفونی کننده، تهیه لباس‌های ویژه کادر درمان(لباس گان)، تولید بالغ بر 50 هزار دست لباس پرستاری در امامزادگان، تهیه 100 کپسول اکسیژن برای بیماران نیازمند جهت خالی شدن تخت بیمارستان‌ها و ... از دیگر برنامه‌هایی بود که در این دوران اجرا شده است.

وی در ادامه گفت: طی هماهنگی که با اورژانس داشتیم بنا بر این بود که اگر شرایط کشور از لحاظ شیوع بیماری بحرانی‌تر شد، از ظرفیت زائرسراها، هتل‌ها و شبستان‌های اوقاف برای حدود 130 هزار نفر استفاده شود.

عادل با بیان اینکه می‌توان به خوبی از ظرفیت وقف در موضوع بهداشت، درمان و سلامت جامعه بهره‌برداری کرد، افزود: می‌توان از این ظرفیت در موضوعات مرتبط با حوزه بهداشت اعم از احداث بیمارستان‌ها، پرداختن مباحث علمی، پزشکی و ... بهره برد.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه تصریح کرد: امروز بسیاری از استعدادهای درخشان در کشور وجود دارند که به دلیل کمبود منابع و عدم تمکن مالی شکوفا نمی‌شوند که در این رابطه می‌توان از ظرفیت خیّران برای بروز و ظهور این استعدادها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه مردم ما اهل کارهای خیر هستند و اگر به خوبی به ایشان جهت‌دهی شود، در امور خیر حضور پیدا می‌کنند، ادامه داد: در حوزه نرم‌افزاری و علمی نیز می‌توانیم جریاناتی را ایجاد کنیم که منجر به شکوفایی و رشد علمی در کشور شود که این ظرفیت نیز در موضوع وقف و حوزه‌های مختلف آن وجود دارد.

جزئیات همایش بین‌المللی «وقف، امور خیریه و سلامت»

عادل در پایان سخنان خود در این زمینه با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی وقف، امور خیریه و سلامت، بیان کرد: هدف ما از برگزاری این همایش، بازشناسی و ارتقای نقش وقف و امور خیریه در حوزه سلامت جامعه است.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دبیر علمی همایش وقف، امور خیریه و سلامت نیز طی سخنانی اظهار کرد: این همایش در پنج محور وقف، امور خیریه و سلامت در آیات و روایات؛ وقف، امور خیریه و سلامت در جامعه جهانی، وقف، امور خیریه و سلامت و تمدن اسلامی؛ وقف، امور خیریه و سلامت و انقلاب اسلامی؛ وقف، امور خیریه و سلامت و تمدن نوین اسلامی برگزار خواهد شد.

وی افزود: البته هر کدام از این محورها می‌‌تواند موضوعات گوناگونی را شامل شود و دست نویسندگان برای ارائه راهکارها و نظریات مختلف در حوزه وقف، امور خیریه و سلامت باز است تا بتوانند ایده‌های خود را به همایش ارسال کنند. در این زمینه جایزه ویژه‌ای برای بحث نظریه‌پردازی لحاظ شده است که به بهترین ایده اعطا خواهد شد.

نقیب بیان کرد: علاقه‌مندان برای حضور در این همایش تا پایان فروردین‌ 1400 فرصت دارند تا چکیده مقالات خود را از طریف سامانه به دبیرخانه همایش ارسال کنند. همچنین، شرکت‌کنندگان موظف هستند تا پایان خرداد 1400 نیز اصل مقالات خود را ارسال کنند. زمان برگزاری همایش نیز مردادماه سال آتی خواهد بود.

دبیر علمی همایش وقف، امور خیریه و سلامت ضمن تأکید به بحث علمی همایش و نظریه‌پردازی و ایده‌های نو، تصریح کرد: ارائه مقالاتی که فقط حرف‌های تکراری داشته و کلی‌گویی هستند، مشکلی را حل نخواهد کرد، چیزی که ما باید به دنبال آن باشیم، دریافت نظریات مناسب از مقالات مختلف است.

وی در پایان سخنان خود در این زمینه با اشاره به جنبه بین‌المللی این همایش نیز اظهار کرد: علاوه بر مراکز معتبر علمی و دانشگاهی کشور، مقالاتی از کشورهایی همچون عراق، تونس، لبنان و برخی کشورهای منطقه به دبیرخانه جشنواره ارسال خواهد شد.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد سجادی، دبیر اجرایی همایش وقف، امور خیریه و سلامت نیز در سخنانی بیان کرد: این همایش دارای یک شورای عالی است که ریاست آن بر عهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. همچنین، معاون فرهنگی سازمان اوقاف، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده وزارت علوم،‌ تحقیقات و فن‌آوری و نماینده وزارت بهداشت نیز اعضای این شورا هستند.

وی با اشاره به ساختار شورای سیاست‌گذاری این همایش نیز افزود: ریاست این شورا برعهده رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بوده و اعضای آن نیز شامل نمایندگانی از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، معاوم فرهنگی سازمان اوقاف، نمایندگانی از مراکز علمی همچون مؤسسه آلاء، مؤسسه راسخون، حوزه علمیه، جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه و ... است.

سجادی در ادامه با اشاره به شورای برگزاری همایش بین‌المللی وقف، امور خیریه و سلامت، افزود: ریاست این شورا بر عهده معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه بوده و حجت‌الاسلام نقیب به همراه حجت‌الاسلام سجادی نیز دبیری علمی و اجرایی همایش را عهده‌دار هستند.

دبیر اجرایی همایش وقف، امور خیریه و سلامت اظهار کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور، شکل و نحوه برگزاری همایش به زمان برگزاری آن موکول شده است، بدین معنی که اگر شرایط کشور از لحاظ شیوع بیماری کرونا نامناسب باشد، مجبور خواهیم بود تا این همایش را به صورت مجازی و برخط برگزار کنیم و چنانچه شرایط کشور از لحاظ شیوع بیماری در حد مطلوب بود، این همایش را به صورت حضوری برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه به سه نفر اول هر یک از محورهای همایش که مقالات بهتری ارائه دهند، جوایزی اعطا خواهد شد، ادامه داد: همچنین، یک جایزه ویژه نیز برای نظریه‌پردازی ویژه پیرامون اهمیت وقف در حوزه سلامت و چگونگی اجرای وقف در محیط سلامت جامعه در نظر گرفته شده است.

سجادی با اشاره به اینکه در مجموع 15 جایزه به همراه یک جایزه ویژه به نفرات برتر همایش اعطا خواهد شد، تصریح کرد: برای ارزیابی مقالات نیز کمیته‌ای در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی ایجاد می‌شود که اعضای این کمیته به بررسی مقالات ارائه شده خواهند پرداخت.

دبیر اجرایی همایش وقف، امور خیریه و سلامت بیان کرد: معرفی چکیده مقالات همایش به صورت کتابی مستقل به جامعه علمی کشور، چاپ برخی از مقالات همایش در مجلاتی که پیرامون بهداشت، سلامت و وقف منتشر می‌شوند و چاپ مقالات همایش به صورت کتابی مستقل از جمله برنامه‌هایی است که برای ارائه بهتر مقالات درنظر گرفته شده است. همچنین، تمامی مقالات ارائه شده به همایش نیز به صورت دیجیتال در سایت‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی معتبر علمی بارگذاری خواهند شد.

گزارش از مجتبی افشار 

انتهای پیام
captcha