سختی‌های دنیا برای مؤمن، زمینه تبدیل سیئات به حسنات است
کد خبر: 3954760
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹
آیت‌الله هادوی تهرانی:

سختی‌های دنیا برای مؤمن، زمینه تبدیل سیئات به حسنات است

استاد حوزه علمیه گفت: برخی کفار دائماً در محرمات الهی غلت می‌زنند و گرفتاری چندانی هم ندارند، اما مؤمنان و عبادالرحمانی که فریبی خورده و کار ناشایستی انجام داده‌اند، در همین دنیا با گرفتاری‌ها زمینه برای توبه و پاک شدن آنها و تبدیل سیئات به حسنات فراهم می‌شود.

سبه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، 29 بهمن‌ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه فرقان، گفت: یکی از ویژگی‌های عبادالرحمان آن است که آنها نفسی را نمی‌کشند، مگر آن که از روی حق باشد؛ عبادالرحمان از ارتکاب جنایت قتل اجتناب می‌کنند، مگر در جایی که کسی سزاوار کشته شدن است مانند قصاص و جهاد و ... .

وی افزود: مواردی که خدا امر به کشتن کرده موارد بسیار خاص است و با شیوه خاصی قابل اثبات است و تنها افراد خاص می‌توانند این کار را بکنند؛ مثلا در قصاص، ولی دم می‌تواند تقاضا کند و آن در هم در صورت اثبات و عدم بخشش ولی دم، از سوی حاکم شرع انجام می‌شود.

استاد حوزه افزود: در مسئله جهاد هم اگر دفاع باشد، یکسری و اگر جهاد تهاجمی باشد، شرایط دشوارتر و سنگین‌تر دارد؛ در روایات بیان شده که اگر کسی در مقام دفاع از جان و مال و ناموس خود کشته شود و یا بکشد، جایز است. البته انسان زمانی می‌تواند در برابر تعرض فرد مهاجم اقدام به کشتن او کند که هیچ راهی برای بازداشتن فرد مهاجم از عمل جنایتکارانه‌اش نباشد.

آیت‌الله هادوی تهرانی اظهار کرد: از دیگر ویژگی‌های عبادالرحمان این است که جز خدا را نمی‌پرستند و اهل زنا و ارتباط نامشروع نیستند، زیرا هر کسی چنین کاری انجام دهد سزای آن را دریافت خواهد کرد که در این آیه به آن اشاره شده است «وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا».

وی با اشاره به آیه «يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا»، تصریح کرد: این آیه نشان می‌دهد که سزای گفته شده در آیه بالا صرفاً مخصوص دنیاست و عذاب آخرت برای مرتکبان قتل و زنا مضاعف است و در عذاب خوارکننده خالد و ابدی خواهند بود.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: برخی کفار دائماً در محرمات الهی غلت می‌زنند و گرفتاری چندانی هم ندارند، اما مؤمنان و عبادالرحمانی که فریبی خورده و کار ناشایستی انجام داده‌اند، در همین دنیا با گرفتاری‌ها زمینه برای توبه و پاک شدن آنها و تبدیل سیئات به حسنات فراهم می‌شود.

وی افزود: زمینه گناه برای همه انسان‌ها و حتی معصومان هم فراهم است، اما آنها مرتکب این کار نمی‌شوند و از طرفی عبادالرحمان هم معصومان نیستند و ممکن است از آنها گناهی سر بزند. 

استاد حوزه علمیه بیان کرد: ممکن است افراد بی‌سوادی در یک روستای دورافتاده مقام معنوی بالاتری نسبت به عالمان و دانشمندان داشته باشند، لذا نباید هیچ کسی را پایین‌تر از خود بدانیم و نگاه حقیرانه داشته باشیم؛ روزی گورکنی که سن بالایی داشت و به زحمت این کار را انجام می‌داد، از بنده سؤالی پرسید که متوجه شدم بسیاری از طلاب و استادان حوزه هم به آن توجه چندانی ندارد و آن حساسیت نسبت به مال شبهه‌ناک بود.

وی افزود: همچنین در حرم مطهر امام رضا(ع) برای بنده تعریف کرد که من شیئ نورانی مانند خورشید را در خواب دیدم و از او پرسیدم که تو که هستی و او گفت جنابعالی و بعد آیه 26 آل عمران «قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» را قرائت کرد. این فرد هم یک کشاورز روستایی بود که چنین مقامی داشت. هنگام خداحافظی هم التماس دعای متقابل گفتیم و دیدم دعاهایی می‌کرد که فهم آن از فرد بی‌سوادی چون او دور از ذهن بود؛ اگر این دعاها از سوی آیت‌اللهی که 80 سال در حوزه عمر گذرانده و عبادت کرده است بیان می‌شد، عجیب نبود اما از چنین فردی عجیب بود.

وی تاکید کرد: عبادالرحمان کسانی با چنین ویژگی‌هایی هستند که ممکن است در بین ما هم باشند، ولی ما در نگاه نخست به آنها بی‌توجه و بی‌اعتنا باشیم.  

انتهای پیام
captcha