از ضرورت‌ها و نوآوری‌ها در گفت‌وگوی خانواده تا لزوم تعطیلی تورهای مسافرتی
کد خبر: 3954877
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
بر خط جامعه؛

از ضرورت‌ها و نوآوری‌ها در گفت‌وگوی خانواده تا لزوم تعطیلی تورهای مسافرتی

سرویس اجتماعی ایکنا، در هفته گذشته اخبار و گزارشهایی در رابطه با وقف در دوره کرونا، نمایشگاه و جشنواره مد و لباس فجر، نمایشگاه اسباب بازی کودکان، جشنواره نوگلان حسینی، آسیب شناسی معماری شهری، گفت‌و‌گوی خانواده؛ ضرورت‌ها و نوآوری‌ها و آخرین وضعیت کرونا منتشر کرد.

از ضرورت گفت‌وگوی خانواده و نوآری‌ها تا لزوم تعطیلی تورهای مسافرتیبه گزارش ایکنا، سرویس اجتماعی این خبرگزاری در هفته گذشته اخباری در رابطه با وقف در دوره کرونا، نمایشگاه و جشنواره مد و لباس فجر، نمایشگاه اسباب بازی کودکان، جشنواره نوگلان حسینی، آسیب شناسی معماری شهری، گفت‌و‌گوی خانواده؛ ضرورت‌ها و نوآوری‌ها و آخرین وضعیت کرونا بر روی خروجی خود منتشر کرد که در ادامه مرور می کنیم:

امین‌های اوقاف؛ عهده‌دار پیگیری کشف و احصای رقبات موقوفات
مجتبی عبداللهی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران یکی از وظایف امین‌های اوقاف را پیگیری کشف و احصای موقوفات و رقبات مربوط به آن‌ها دانست که در طول سالیان متمادی فراموش شده یا از بین رفته‌اند.

تعویق زمان برگزاری نمایشگاه دهمین جشنواره مد و لباس فجر
براساس اعلام کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نمایشگاه دهمین جشنواره مد و لباس فجر ۲۸ بهمن‌ماه تا دوم اسفندماه از ساعت ۹ تا ۱۸ در برج آزادی برگزار می‌شود.

متدلوژی؛ مسئله اصلی حکمرانی امور خیر
بهمن مشکینی، کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی روش و متدلوژی را مسئله اصلی حکمرانی امور خیر در کشور دانست و گفت: اقامه حکومت بر پایه عدل، قسط و تمشیت امور مردم بزرگترین خیری است که اگر نیمه‌کاره و نیم‌بند رخ دهد، نه به رسالت خود عمل کرده‌ایم و نه با تعاریف اولیه ما سازگار است.
 
هنرنمایی زنان پیشروی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی
نمایشگاه طرح ملی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی با هدف معرفی و عرضه محصولات بانوان پیشرو در ایجاد مشاغل خانگی در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاددانشگاهی برگزار شد. این نمایشگاه شامل بیش از ۴۰ غرفه تولیدات بانوان پیشرو در ایجاد مشاغل خانگی است که علاوه بر ارائه محصولات خود به معرفی ایده و نحوه اجرای طرح خود می‌پردازند.

نشست تخصصی «گفت‌و‌گوی خانواده؛ ضرورت‌ها و نوآوری‌ها»
نشست تخصصی «گفت‌و‌گوی خانواده؛ ضرورت‌ها و نوآوری‌ها»‌، 26 بهمن‌ماه، به همت جهاددانشگاهی واحد الزهرا (س) و همکاری مرکز بین المللی اعتلای گفت‌و‌گوی خانواده ریاست جمهوری، با حضور ۲۵ میهمان از چهار کشور لبنان، سوریه، عراق و افغانستان و معاونان دستگاه‌های همکار در تهران آغاز به کار کرد.
 
در این نشست دو روزه، میهمانان و شرکت‌کنندگان به بیان تجارب و فعالیت‌های کشور‌های مطبوع خود در حوزه زنان و خانواده پرداختند.
 
زهرا نقی‌زاده، رئیس جهاد‌دانشگاهی واحد الزهرا (س)، به بیان اقدامات جهاددانشگاهی در حوزه زنان و خانواده پرداخت و گفت: جهاددانشگاهی به عنوان نهادی عمومی و غیر دولتی، همواره با هدف گسترش تحقیقات و شکوفایی استعداد‌های جامعه برای نیل به خود اتکایی و توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه تلاش کرده و به دنبال گسترش طرح‌های کاربردی و مفید صنعتی از طریق پیوند با مراکز علمی و تحقیقاتی بوده است.
 
سوسن باستانی، معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، نیز طی سخنانی به تشریح طرح‌های معاونت امور زنان در حوزه زنان و خانواده پرداخت و گفت: تدوین شاخص‌های خانواده که به رصد و ارزیابی خانواده‌های ایرانی می‌پردازد از جمله طرح‌های ماست. همچنین تلاش شد سیاست‌های دولت دوستدار خانواده تدوین شود.
 
لزوم مشارکت زنان درحوزه‌های صلح و امنیت برای ساخت جهانی بهتر
محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری در نشست بین‌المللی زنان، صلح و امنیت پایدار، اطمینان از مشارکت برابر و معنادار زنان در تمامی حوزه‌های مرتبط با صلح و امنیت را برای مقابله با بحران و ساخت جهانی بهتر و پایدارتر بسیار ضروری دانست.
 
معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز تصریح کرد: صلحی که در قرآن بار‌ها از آن سخن گفته شده، از درون انسان‌ها آغاز می‌شود و اگر بخواهیم صلح پایداری شکل گیرد، باید رابطه انسان با خدا اصلاح شود. این رابطه آرامشی در وجود انسان ایجاد می‌کند که موجب آرامش با خانواده، جامعه و حتی محیط زیست می‌شود.

جشنواره ملی اسباب‌بازی
محسن حموله صارمی دبیر جشنواره ملی اسباب‌بازی با اعلام خبر برگزاری مجازی این جشنواره از ۲۸ بهمن‌ماه، گفت: ۱۲۵۰ عروسک و اسباب‌بازی ایرانی که طراحی جدید هستند، طی این جشنواره به مخاطبان عرضه می‌شود و به فروش می‌رسد و خانواده‌ها این امکان را خواهند داشت که با تولیدکنندگان ارتباط داشته باشند.

برخی برنامه‌های قرآنی در تهران فراتر از بودجه برگزار می‌شود
پیروز حناچی، شهردار تهران در پاسخ به اینکه چرا بودجه قرآنی معاونت فرهنگی شهرداری تهران بسیار جزئی است؟ گفت: در برنامه‌های محلی و به مناسبت‌هایی مانند ماه رمضان در مناطق و نواحی، برنامه‌ها فراتر از بودجه برگزار می‌شود، چون این برنامه ها، اولویت‌دار است، اما آمار دقیق ندارم و باید بررسی کنم.
 
سالمندان و معلولان مددجوی بهزیستی در انتظار دریافت واکسن کرونا
امین شاهرخی مدیرکل بهزیستی استان تهران با اعلام آمادگی کامل مراکز زیر نظر این سازمان برای واکسیناسیون، گفت: هنوز واکسن در اختیار بهزیستی قرار نگرفته است.

تصدی امور اجرایی به بخش غیردولتی و دفاتر زیارتی واگذار می‌شود
علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تمامی اقدامات سازمان در راستای رشد معنویت زائر، گسترش فرهنگ دینی آن‌ها و ارتقای سطح خدمات است، گفت: از جمله رویکرد‌های سازمان، واگذاری تصدی امور اجرایی به بخش‌هایی از جمله دفاتر زیارتی است که در دست بررسی و پیگیری است.

خدمت‌رسانی مراکز موقوفه در حوزه کرونا
حجت‌الاسلام غلام رضا عادل، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مراکز موقوفه بسیاری در بحران کرونا برای خدمت‌رسانی در این حوزه وارد میدان شده‌اند، از برپایی همایش بین‌المللی «وقف، امور خیریه و سلامت» در پنج محور با هدف بازیابی و ارتقای نقش وقف در حوزه سلامت جامعه خبر داد.

چهاردهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی

چهاردهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی، دوشنبه ۲۷ بهمن‌ماه با حضور رقیه سادات نقوی، رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور، محسن طاهری، رئیس کانون مداحان، سیدمحمد حسینی، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی و حجت‌الاسلام و المسلمین امرودی، رئیس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران در محل فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور، با بیان اینکه مادحین اهل بیت (ع) باید بدانند که ذکر چه بزرگانی را می‌گویند، اظهار کرد: نوگلان حسینی ذکر عزیزانی را می‌گویند که در‌های رحمت به واسطه آن‌ها گشوده می‌شود. پدران و مادران این نوگلان نیز کار بزرگی انجام داده‌اند و باید به خود احسنت بگویند؛ چراکه فرزند خود را به خوبی در راه اهل بیت (ع) تربیت کرده‌اند.

نحوه ارتباط امام هادی (ع) با شیعیان؛ توسعه شبکه وکلا و نمایندگان
حجت الاسلام قهرمانی‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به تلاش‌های امام هادی (ع) برای حفظ ارتباط با شیعیان جامعه در دوران مراقبت و سخت‌گیری‌های خلفا، گفت: از جمله روش‌های حضرت برای حفظ و ایجاد ارتباط با شیعیان می‌توان به توسعه شبکه وکالت و نمایندگان ائمه (ع) اشاره کرد که در رأس این وکلا و نمایندگان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) قرار دارد.

رابطه مستقیم معماری و آسیب‌های اجتماعی
آیدین ابراهیمی، عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران با بیان اینکه متأسفانه سیمای شهری امروز عاری از عقلانیت انتقادی است، بر رابطه مستقیم معماری و آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد و گفت: شهر‌هایی که از سیمای سنتی مبتنی بر معماری ایرانی ــ اسلامی برخوردارند، آسیب‌های اجتماعی کمتری را نسبت به شهر‌های دیگر تجربه می‌کنند.

اخبار ضد و نقیض رسانه‌های زرد در خصوص عتبات صحت ندارد
حجت‌الاسلام والمسلمین صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت، ضمن تکذیب برخی اخبار ضد و نقیض درخصوص تاریخ از سرگیری اعزام‌ها به عتبات عالیات، گفت: از سرگیری اعزام‌ها منوط به تأییدیه ستاد ملی مقابله با کرونا است.

تعاونی‌ها؛ اهرم پیشران توسعه اقتصادی - اجتماعی
آیین افتتاح همزمان ۲۸۶ پروژه تعاونی در سراسر کشور و اختتامیه نخستین جشنواره ملی پژوهش‌های برتر حوزه تعاون سه‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه، با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استانداران کشور به صورت برخط در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد.
 
انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در آیین افتتاح طرح تعاونی مسکن حراست کل شهرداری تهران به صورت برخط، در سخنانی اظهار کرد: در عصر حاضر تعاونی‌ها اهرم مناسبی برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محسوب می‌شوند و نقش ویژه‌ای در توسعه ایفا می‌کنند. رویکرد دولت نیز این بوده که تعاونی‌ها رشد و توسعه داشته باشند و مورد حمایت قرار گیرند.

خیرین اول خودشان را ببینند بعد کودکان
هفتمین نشست موسسه خیریه دارالاکرام با موضوع «بررسی تطبیقی نهاد‌های خیریه در ایران و سایر کشورها» با حضور حسین افشین‌منش، مترجم و پژوهشگر حوزه مطالعات ژاپن برگزار شد.
 
افشین منش در این نشست اظهار کرد: دلیل اینکه کودکان شکفته نمی‌شوند، دیده و شنیده نشدن آنهاست. اول خیرین باید خود را ببینند تا بعد بتوانند کودکان را درک کنند.

برگزاری دوره «تاب‌آوری اجتماعی» ویژه کارشناسان اورژانس اجتماعی کشور
محمود علی‌گو، مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور اظهار کرد: طبق موافقت‌نامه‌ای که به امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده به امضا رسید، یکی از طرح‌های موافقت‌نامه مذکور توان‌افزایی و ارتقای تاب‌آوری اجتماعی کارشناسان اورژانس اجتماعی کشور است که طبق برنامه‌ریزی انجام شده، مقرر شده است تا این موضوع در قالب دوره‌ای با عنوان «تاب‌آوری اجتماعی» برای تمامی کارشناسان اورژانس اجتماعی برگزار شود.

ضرورت نظام‌سازی امور خیر برای برآورده کردن آرزو‌های نیازمندان
حمیدرضا، گل محمدی مشاور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری بر ضرورت نظام‌سازی امور خیر در کشور جهت برآورده کردن آرزو‌ها و آمال نیازمندان تأکید کرد و گفت: اولین اقدامی که باید برای توسعه و گسترش امور خیر انجام شود، ایجاد نظام‌سازی برای این امور است.

نگاه به خویشتن و پیشینه هویتی از دریچه اکنون با جشنواره مد و لباس فجر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی پیامی به دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، تم جشنواره مد و لباس فجر را نگاه به خویشتن و پیشینه هویتی و فرهنگی از دریچه اکنون عنوان کرد.
 
صدیقه پاکبین، دبیر دهمین جشنواره مد و لباس فجر ضمن تشریح مشکلات این دوره از جشنواره به دلیل شیوع کرونا و شرایط اقتصادی مردم، گفت: کیفیت طرح‌های ایرانی ارتقا یافته و از حالت تکراری چاپ تصویر کاشی بر روی لباس‌ها خارج شده‌ایم و نمود‌های عمیق‌تری از فرهنگ ایرانی در لباس‌های این دوره از جشنواره به چشم می‌خورد.

جامعه ایرانی با خطر آماس زوال اجتماعی روبروست
مصطفی معین، رئیس نخستین همایش اخلاق و فرهنگ شهرنشینی با بیان اینکه جامعه ایرانی با خطر آماس زوال اجتماعی روبروست، بر ضرورت رویکرد طبیبانه به آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.

ضرورت ممنوعیت تور‌های مسافرتی
مینو محرز عضو کمیته ملی ستاد مقابله با کرونا گفت: تور‌ها بودند که باعث شیوع کرونا در مناطق قشم و کیش شدند. این تصمیم اشتباه است و تور‌ها را باید ممنوع کنند.
انتهای پیام
captcha