آنچه جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی را ممتاز کرده است
کد خبر: 3955932
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰

آنچه جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی را ممتاز کرده است

رئیس مرکز فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: جشنواره قرآن و عترت منطبق با نیازهای روز جامعه در حوزه قرآنی است و دست‌اندرکاران جشنواره همه ساله از طریق شورای قرآنی دانشگاه‌ها هر جا که احساس کنند امری مغفول مانده بر آن نقطه تمرکز کرده و آیین‌نامه جشنواره به‌صورت مداوم و سالانه ویرایش می‌شود و این از نقاط قوت جشنواره است.

آنچه جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی را ممتاز کرده استسلیمان عباسی، رئیس مرکز فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی در گفت‌وگو با ایکنا از قم در خصوص فعالیت‌های این مرکز گفت: برنامه‌های این مرکز قرآنی در مجموع به سه حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی، حوزه حمایت و پشتیبانی و اجرای فعالیت‌های تبلیغی ترویجی و حوزه نظارت بر فعالیت‌های قرآن و عترت مراکز آموزشی و واحدهای استانی تقسیم‌بندی می‌شود.

وی ادامه داد: فعالیت‌هایی همچون برنامه‌ریزی، تدوین و تصویب برنامه‌های قرآنی در شورای فرهنگی دانشگاه، مصوب کردن دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی در هیئت‌امنای دانشگاه به‌منظور اجرای مصوبات در مراکز آموزشی، مشارکت در تدوین سند راهبردی دوم و سیاست‌گذاری فعالیت‌های قرآنی چهار ساله دانشگاه در این سند از فعالیت‌های حوزه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری هستند.

رئیس مرکز فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: حمایت از فعالیت‌های قرآن و عترت واحدهای استانی و کانون‌های قرآن و عترت مراکز آموزشی، حمایت و پشتیبانی از برگزاری استارت‌آپ‌های قرآنی، مشارکت در برگزاری وبینارهای قرآنی، مشارکت در برگزاری برنامه‌های قرآنی سایر دانشگاه‌های کشور، مشارکت در برگزاری دوره‌های مهارتی رسانه‌ای پادکست‌سازی قرآنی از فعالیت‌های حوزه دوم و اجرایی مرکز و ارزیابی سالانه فعالیت‌های قرآن و عترت مراکز آموزشی و تقدیر از فعالان این حوزه، مشارکت در طرح سطح‌بندی و رتبه‌بندی مراکز آموزشی، نظارت بر حسن اجرای طرح‌های اجرایی همچون واژه‌های آسمانی، طرح حفظ قرآن کریم، برگزاری شانزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه از دیگر فعالیت‌های این مرکز است.

وی درباره تفاوت‌های جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علمی کاربردی با سایر جشنواره‌های قرآنی، گفت: نکته نخست جامعیت در تعدد رشته‌های جشنواره و بخش‌هاست؛ جشنواره قرآن و عترت دانشگاه در شش بخش آوایی، کتبی، پژوهشی، هنری، ادبی و فناوری اجرا می‌شود که تنوع رشته‌های جشنواره به 34 رشته می‌رسد و این موجب جمع علایق و پاسخگویی به علایق دانشجویان در بسیاری از زمینه‌های قرآنی می‌شود.

رئیس مرکز فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: دومین مورد جامعیت در شرکت‌کنندگان است، به‌صورتی که کلیه دانشجویان، کارکنان، اعضای هیئت علمی، مدرسان با هر درجه علمی و شغلی می‌توانند در آن شرکت کنند که در سایر جشنواره‌ها کمتر دیده می‌شود. همچنین می‌توان به روزآمد بودن جشنواره اشاره کرد؛ این جشنواره منطبق با نیازهای روز جامعه در حوزه قرآنی است و دست‌اندرکاران جشنواره همه ساله از طریق شورای قرآنی دانشگاه‌ها هر جا که احساس کنند امری مغفول مانده و یا نیاز به تولید محتوای بیشتر در حوزه وجود دارد بر آن نقطه تمرکز می‌کنند و آیین‌نامه جشنواره به‌صورت مداوم و سالانه ویرایش می‌شود و این از نقاط قوت جشنواره هر سال است.

عباسی اظهار کرد: در بخش‌های هنری دانشجویان شرکت‌کننده موظف به تولید اثر هستند و در سایر بخش‌ها هم این به روز بودن مشاهده می‌شود که این به نوبه خود موجب رشد آثار قرآنی در رشته‌های مختلف شده و به غنای جشنواره می‌افزاید؛ وجود رشته‌هایی همچون ایده‌های قرآنی، کار آفرینی قرآنی که ویژه دانشگاه علمی کاربردی است حکایت از این امر دارد.

وی ادامه داد: دستگاه‌های برگزارکننده جشنواره کلیه دانشگاه‌ها جهت برگزاری این جلسه دورهم به‌صورت ماهانه جمع شده و باید گزارش برگزاری جشنواره را ارائه دهند که تاکنون 110 جلسه برگزار شده است؛ در اغلب این جلسات نحوه برگزاری جشنواره مورد بحث و بررسی قرار گرفته که این نشان از اهمیت برگزاری این جشنواره در دانشگاه‌ها دارد و تقریبا در مورد سایر جشنواره‌ها کم‌سابقه و یا بی‌سابقه است.

رئیس مرکز فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: این جشنواره تاکنون در سطح دانشگاهی 16 دوره و در سطح ملی 35 دوره برگزار شده است و دارای پشتوانه محکم به لحاظ اجرا و محتوا است و هر سال به‌طور متوسط بالای 10 هزار نفر شرکت‌کننده دارد که در هیچ یک از جشنواره‌های دانشگاهی همچون رویش، حرکت، مناظره و سایر برنامه‌های فرهنگی و دینی دیده نمی‌شود.

عباسی گفت: با توجه به تعداد شرکت‌کنندگان و مخاطبان جشنواره، هزینه سرانه هر فرد نسبت به سایر جشنواره‌ها و هزینه‌کردهای این جشنواره کم هزینه‌ترین جشنواره نسبت به سرانه هر فرد است.

وی اضافه کرد: طبق اهداف مندرج در آیین‌نامه جشنواره، یکی از اهداف متعالی این جشنواره نشر و گسترش فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌هاست و صرفا جنبه رقابتی در جشنواره برای برگزارکنندگان مورد توجه نیست. چه بسا دانشجویان مستعدی که در دوره‌های پیشین در رشته‌های حفظ دو جزء شرکت کرده‌اند و هم اینک حافظ 20 جزء و بیشتر قرآن کریم هستند و این از جنبه‌های توسعه‌ای جشنواره است.

عباسی بیان کرد: وجود بخش‌های هنری، ادبی و فناوری و رشته‌هایی همچون عکاسی، نمایشنامه‌نویسی، فیلمنامه‌نویسی، فیلم کوتاه، اپلیکیشن قرآنی و... به دانشجویان رشته‌های تخصصی و غیر تخصصی این امکان را می‌دهد که در هنر و اندیشه خودشان را جهت تولید آثاری فاخر با مضامین دینی و اعتقادی به کار گرفته و در همه زمینه‌ها به تولید اثر بپردازند که این از بارزترین جنبه‌های متمایز این جشنواره با سایر جشنواره‌های قرآنی در کشور است.

رئیس مرکز فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار کرد: افزایش وحدت و همبستگی در جامعه دانشگاهی از دیگر ویژگی‌های این جشنواره است و با توجه به جامعیت جشنواره در بین اقشار مختلف دانشگاهی اعم از دانشجو، کارمند، مدرس و برگزاری جشنواره در رشته‌های‌ مختلف، ظرفیت بسیار خوبی جهت همبستگی و هم‌افزایی دانشجویان با یکدیگر، وحدت دانشجویان شیعه و اهل تسنن و دانشجویان با اساتید می‌شود.

وی با اشاره به راهکارهای ترویج معارف قرآنی میان نسل جوان، گفت: به نظر من باید مسئله جدایی عدم تمایل جوانان به ارزش‌های دینی را از عدم تمایل آنان به مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی دینی تفکیک کرد، مشکل جوانان با دین و مفاهیم دینی نیست بلکه مشکل با روش‌ها و متدهای آموزش مفاهیم دینی است؛ دانشجویان جوان امروز با دانشجویان سالیان قبل متفاوت‌تر هستند و اصولا قشر دانشجو قشر مطالبه‌گر و دغدغه‌مند است، به نظر من جوانان امروز بسیار دقیق‌تر و مطالبه‌گرتر از جوانان دیروز هستند.

عباسی افزود: مطالبه عدالت، مبارزه با مفاسد اقتصادی، مبارزه با رانت و سوءاستفاده از بیت‌المال از مطالبات جدی جوانان امروز است. حال سؤال این است آیا این مطالبات خلاف وجدان است؟ خلاف فطرت است؟ قطعا نیست. اتفاقا این مطالبه قرآنی است، چراکه خداوند یکی از اهداف بعثت پیامبران را تحقق عدالت اجتماعی ذکر می‌کند؛ حال در چنین فضایی اگر به مطالبات جوانان پاسخ صحیح و درستی داده شود جوانان به مفاهیم و ارزش‌های دینی تمایل پیدا کرده و اگر پاسخ صحیحی داده نشود دچار سرخوردگی و سرگردانی می‌شوند.

رئیس مرکز فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: طبق نظرسنجی‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شده بسیاری از جوانان به مفاهیم و ارزش‌های دینی اعتقاد دارند و به بسیاری از هنجارها پایبندی دارند؛ شرکت سالیانه جوانان در برنامه‌های قرآنی دانشگاه‌ها، اعتکاف دانشجویی، اردوهای زیارتی، اردوهای راهیان نور، جلسات مشاوره و پرسش و پاسخ دینی از این واقعیت حکایت دارد که هر جا نیاز به درستی دیده شود و پاسخ متناسب داده شود جوان دانشگاهی در آنجا مشتاقانه حضور دارد و هرجا که نیاز درک نشود و برنامه و پاسخ مناسبی هم وجود نداشته باشد جوان دانشگاهی در آنجا حضور ندارد و روی‌گردان است.

وی اظهار کرد: صداقت در گفتار، رفتار و عملکرد مروجان دینی و مسئولان، پرهیز از قشری‌گری و برچسب‌ زدن‌های سیاسی، آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با الگوهای حقیقی اسلام ناب محمدی، آشنایی هرچه بیشتر با آثار بزرگان، برنامه‌ریزی برای برداشتن موانع رشد و کمال علمی دانشجویان، ترویج روحیه خوش‌بینی، امید و خودباوری بین دانشجویان و جوانان از جمله راهکارهای ترغیب جوانان به معارف الهی است.

عباسی با اشاره به اهداف مرکز فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه علمی کاربردی در راستای سند دانشگاه اسلامی، بیان کرد: منشور توسعه قرآنی کشور، سند راهبردی دوم دانشگاه و با توجه به رسالت‌های کلان دانشگاه در حوزه آموزش عالی تدوین شده است. برگزاری دوره‌های مهارتی قرآنی با رویکرد ترویج قرآن و عترت و سبک زندگی ایرانی اسلامی، حمایت و پشتیبانی از راه‌اندازی دوره‌های آموزشی تک پودمان، کوتاه‌مدت و مقطع‌دار رشته‌های قرآنی، حمایت از برگزاری استارت‌آپ‌ها و فعالیت‌های کارآفرینی در حوزه قرآن و عترت، حمایت از فعالان فرهنگی قرآنی در مراکز آموزشی و اجرای فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی در مراکز آموزشی، مشارکت و تعامل با سایر مجموعه‌های دانشگاهی در برگزاری همایش‌ها، سمینارها، وبینارها و کارگاه‌های آموزشی قرآنی مورد تأکید است.

وی یادآور شد: همچنین ترویج فرهنگ حفظ قرآن کریم در بین دانشجویان و مدرسان و برگزاری دوره‌های آموزشی تدبر در قرآن کریم، جذب حمایت‌های مادی و معنوی سایر دستگاه‌های تبلیغی ترویجی کشور مانند سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دارالقرآن کریم و ایجاد شبکه‌های کاری بین دانشگاه‌ها و مراکز ذی‌ربط، تأسیس حوزه دانشجویی ویژه دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی با سرفصل‌های به روز و تا حد امکان مهارتی، شناسایی و تکمیل بانک فعالان قرآنی دانشگاه به‌منظور ارتقای فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها از جمله اهداف مدنظر است.

انتهای پیام
captcha