اجرای حکم خدا؛ دغدغه اول مؤمن در جامعه اسلامی
کد خبر: 3956351
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵

اجرای حکم خدا؛ دغدغه اول مؤمن در جامعه اسلامی

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأکید بر اینکه تمام تلاشی که مؤمن در جامعه‌ای به نام اسلام باید انجام دهد، این است که مجال را برای کسانی که واقعا باور به احکام ندارند، تنگ کند، به در پیش رو بودن انتخابات اشاره کرد و گفت: دغدغه اول مؤمن باید این باشد که مجال ندهیم کسی که قلباً حکم خدا را باور ندارد به مسند بنشیند.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، امروز، 8 اسفندماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به تقوا، پرهیزکاری و خداترسی، گفت: مردم در مواجهه با هدایت الهی به سه دسته تقسیم می‌شوند.

وی دسته نخست را کسانی برشمرد که رسماً در مقابل هدایت الهی موضع می‌گیرند و می‌گویند آن را قبول داریم و افزود: دسته دوم هم ایمان می‌آورند و هم تسلیم دعوت حق می‌شوند اما دسته سوم کسانی هستند که خودشان را فریب می‌دهند به حساب اینکه می‌خواهند خدا و بندگان را فریب دهند و می‌گویند ما قبول داریم و مسلمانیم و هرچه خدا بگوید آن را می‌پذیریم ولی در واقع در دلشان قبول ندارند.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: تکلیف کافران کاملاً واضح است و در اجتماعی که کفار با هم دارند، تشکیل حکومت کفر می‌دهند و تمدن‌هایی هم می‌سازند که تمدن جهالیت است و این‌ها تعبیرات قرآن است نه اینکه کافران تمدن ندارند. برخی اوقات این ذهنیت به وجود می‌آید که دنیای کفار پیشرفت نمی‌کند، اتفاقاً پیشرفت می‌کند. خداوند فرموده است به کافران مهلت می‌دهم تا فرعون و شداد شوند. چنانچه کافران در طول تاریخ حکومت‌ها و تمدن‌های بزرگی را ساختند اما وقتی دنیایشان تمام شود، به سمت جهنم می‌روند.

امام جمعه شیراز ادامه داد: تکلیف این افراد واضح است اما منافقین هیچگاه برای خودشان نمی‌توانند حکومت تشکیل دهند و این از مشکلات نفاق است زیرا شعارش اسلامی است و باید به نام اسلام باشد ولو عملش غیراسلامی باشد بنابراین در تقسیم حکومت‌های دنیا دو دسته بیشتر حکومت نداریم از این حیث که می‌گوییم یک دارالکفر و دیگری دارالاسلام است.

وی با تصریح اینکه دو گونه مجتمع در دنیا بیشتر نیست یا مجتمع مسلمانان است یا مجتمع کفار و آن‌هایی که میان آن‌ها هستند مدعی اسلام هستند اما عمل اسلامی ندارند، گفت: منافقین می‌خواهند شعار اسلام دهند اما حکم خدا را پیاده نکنند و این دلیل گرفتاری‌هاست زیرا عده‌ای نمی‌خواهند دین خدا پیاده شود.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه تمام تلاشی که مؤمن در جامعه‌ای که به نام اسلام است باید انجام دهد، این است که مجال را برای کسانی که واقعا باور به احکام ندارند، تنگ کند، گفت: اکنون انتخابات در پیش داریم و هر کسی با شعاری در صحنه حضور می‌یابد و می‌گوید به او رأی دهند؛ اما دغدغه مومن چیست؛ دغدغه اول مؤمن باید این باشد که مجال ندهیم کسی که قلباً حکم خدا را باور ندارد به مسند بنشیند زیرا کار را خراب می‌کند و این مسئله نیاز به دقت دارد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس ادامه داد:  این مسئله یکی از واجبات مهمی است که به این سادگی از عهده کسی نمی‌آید زیرا حکم خدا باید پیاده شود و از این واجب‌تر چیزی نیست و این همان نقشی است که در امر به معروف و نهی از منکر ایفا می‌کنیم.

رأی دادن یک کار دنیوی نیست

وی با بیان اینکه وقتی رأی می‌دهیم به تناسب اینکه به چه کسی رأی می دهیم یا حکم خدا اجرا می‌شود یا اینکه به عقب می‌افتد، گفت: برای مؤمن رأی دادن یک کار دنیوی نیست بلکه یک کار کاملاً اخروی است زیرا این رأی‌ها جمع می‌شود یا یک انسان مؤمن را به عرصه حاکمیت می‌نشاند مثل شهید رجایی که جهت‌گیریش کاملاٌ خایی بود یا اینکه کسی انتخاب می‌شود که مجبور به عزلش می‌شوند. ما 40 سال تجربه داریم و باید به این تجربه‌ها دقت کنیم.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه در حکومت اسلامی باید دستور خدا از خرد و کلان اجرا شود، گفت: برای اجرای حکم خدا باید آدمی که پای حکم خدا می‌ایستد به عرصه ریاست بفرستیم و انتخابش با ماست لذا این کار را به جد دنبال کنیم. اینکه رهبر معظم انقلاب اخیراً فرمودند یکی پرشور برگزار شدن انتخابات و یکی خوب انتخاب کردن مهم و حائز اهمیت است. خوب انتخاب کردن یعنی آدم مؤمن توانمند کارآمد که دین خدا را اجرا کند باید برگزیده شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اگر دارالاسلام می‌خواهد عظمت و تمدن خود را به جهان نشان دهد باید انسان‌هایی در آن سر کار بیایند که این توانمندی را داشته باشند، گفت: اگر در فرایند تشکیل دولت اسلامی موفق شدیم، عالم انسان و جامعه بشری را با عالم طبیعت هماهنگ کرده‌ایم. تمام عملکردهای اجتماع انسانی باید مطابق و هماهنگ با طبیعت باشد و این اتفاق را تنها دولت اسلامی می‌تواند رقم بزند.

وی آیاتی از قرآن کریم را برشمرد و گفت: در خداوند در قرآن می‌فرماید: «بندگی خدایی را بکنید که زمین را زیر پای شما گسترانید و جو زمین را سقف روی سر شما قرار داد». بنابراین این هماهنگی میان حکومت انسان‌ها و طبیعت بسیار مهم است که فقط با اجرای احکام و دستورات الهی قابلیت تحقق دارد. در ادامه آیه خدا می‌فرماید: «خدا از آسمان بارانی نازل می‌کند که رزق شما در آن است» چرا در چنین وضعی که همه چیزمان را از خدا داریم، باید از غیر خدا اطاعت کنیم و حکم او را اجرا نکنیم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه شرط انصاف یعنی انسان وجدان دارد، گفت: بشر امروز وقتی فرمانبردار خدا نباشد، از درون رنج می‌برد. پست مدرن‌ها در اروپا می‌گویند انسان به معنویت نیاز دارد. این احساس نیاز در واقع همان نیاز به خالق هستی است و چرا در تمدن غرب فهمیدند که آدمی به معنویت نیاز دارد؟ چون انسان در آنجا هم که باشد علی‌رغم پیشرفت‌های مادی، اما وقتی فرمانبردار خدا نباشد از درون رنج می‌برد و از زندگی خود لذت نمی‌برد، بنابراین باید با فطرت خود هماهنگ شویم.

لازمه دستیابی به آرامش

وی، انقلاب اسلامی و امام راحل را منادی فطرت پاک انسان‌ها برشمرد و گفت: اگر انسان فرمانبرداری از خدا نداشته باشد، آرامش از خاطرش گرفته می‌شود. ما به دنبال معنویت فطری هستیم و این معنویت تنها با اطاعت از فرمان خدا حاصل می‌شود. تلاش کنیم جامعه‌مان به سمتی برود که فرمانبرداری از خدا، جلوه‌گری کند. چنین جامعه‌ای، همان جامعه مهدوی و منتظر ظهور نیز هست و انسان‌ها در چنین جامعه‌ای احساس خوشبختی می‌کنند.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) در ادامه سخنان خود ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز رحلت حضرت زینب کبری(س) گفت: امروز، روز امور تربیتی و تربیت اسلامی است. هدف اصلی نظام اسلامی همین بوده است. گاهی اوقات اهداف و اولویت‌ها جابه‌جا می‌شود. هدف اصلی برپایی نظام اسلامی، تربیت انسان بوده است.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه به مقام صالحین رسیدن و با تقوا بودن خود هدف است. حتی بحث مهم عدالت اجتماعی نیز با وجود انسان‌های باتقوا و صالح امکان‌پذیر است، گفت: درباره تحقق این هدف، اولین تلاش‌هایی که صورت گرفت در دولت شهید رجایی بود که مرکز امور تربیتی و اسلامی را تأسیس کردند. شهید رجایی می‌دانست هدف انقلاب چیست اما ممکن است در کنار کارهای تربیتی و پرورشی، کارهای خوب دیگری هم صورت پذیرد همانند پروژه‌های عمرانی که لازم و ضروری نیز هست اما همه این‌ها مقدمه تربیت انسان است یعنی اگر همه امکانات مادی را فراهم کنیم ولی نتوانیم انسان تربیت کنیم، فایده‌ای ندارد.

هدف اول انقلاب اسلامی

وی با بیان اینکه اگر در جمهوری اسلامی نتوانیم انسان تربیت نکنیم به هدف خود از برپایی این انقلاب نرسیده‌ایم، گفت: طبق فرمایش قرآن کار پیامبر اسلام(ص) تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت به مردم است یعنی تزکیه و تربیت مقدم بر آموزش است. مردم ما این همه شهید دادند که به کدام هدف برسیم؟ باید به جایی برسیم که بتوانیم انسان تربیت کنیم. همه در این خصوص وظیفه داریم. روحانیت، حوزه، دانشگاه، دولت، مجلس و... همه وظیفه داریم. این مسائل را نباید فراموش کنیم.

آیت‌الله دژکام در ادامه به فرا رسیدن 9 اسفند روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کننده اشاره کرد و گفت: یکی از جهاتی که باید مراقبت کنیم این است که مسئولان باید حال مردم درک کنند. اگر قیمت جنسی گران شده و یا دسترسی به آن سخت شده، همه مردم را تحت تأثیر می‌دهد و باید مسئولان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. نباید تفاوتی میان مدیران و مردم در دسترسی به امکانات وجود داشته باشد، ثروت‌های عمومی کشور و هر چیزی که جزو مایحتاج مردم است.

وی همچنین با اشاره به بحث واکسن کووید 19 گفت: باید بدانیم این واکسن به تعداد کل انسان‌های روی کره زمین تولید نمی‌شود و قطعاً محدودیت‌هایی وجود دارد. جلسه‌ای با وزیر بهداشت برگزار شد که تقسیم واکسن تولید شده یا وارد شده به کشور باید چگونه باشد. بحث‌هایی مطرح شد که این واکسن مضر است و ضرر دارد ولی دیدیم که فرزندان برخی مسئولان اولین کسانی بودند که برای جلب اعتماد عمومی و رفع این شبهه واکسن زدند که این اقدام نمادین قابل تقدیر است. اما عادلانه توزیع کردن این واکسن و دیگر اقلام ضروری و مورد نیاز مردم را باید جدی بگیریم و دنبال کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: نتیجه این توزیع عادلانه ثروت و امکانات آن است که کمبودها را هم مردم و هم مسئولان درک می‌کنند. از یک سو مردم می‌بینند تفاوتی میان آن‌ها و مسئولان نیست و مسئولان هم در پی رفع کمبود بر می‌آیند بنابراین مسئولان در دریافت و دسترسی به نباید امکانات در اولویت نباشند.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه روحانیت نیز که همواره زبان مردم بوده و هستند، تفاوتی با مردم ندارند و سطح متوسط زندگی روحانیت از سطح متوسط زندگی مردم پایین‌تر است، گفت: در اینجا هم تفاوتی میان روحانیت و مردم نیست.

وی بیان کرد: اگر کمبود وجود دارد برای همه وجود دارد و باید امکانات عادلانه توزیع شود. از طرفی اگر چیزی به اندازه کافی موجود است نباید احتکار شود و جلوی عرضه آن گرفته شود. ما باید عدالت توزیعی را به‌صورت ملموس در جامعه ببینیم.

امام جمعه شیراز در ادامه به فرا رسیدن سالروز تشکیل کمیته امداد اشاره کرد و گفت: حدود سه هفته پس از پیروزی انقلاب،فرمان تشکیل کمیته امداد صادر شده یعنی عدالت اجتماعی و رسیدگی به محرومان، جزو اولویت‌های اصلی انقلاب ما بوده است. کار کمیته امداد، احسان و نیکوکاری است و یک کار قرآنی و با برکت محسوب می‌شود.

وی، مسئله مهم دیگر را نهضت راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی دانست و گفت: برخی صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی هستند که حقیقتاً دنبال ثروت‌اندوزی و کسب مال از طرف مردم نیستند. این تفکر و این روش نیکو که به مردم وام و تسهیلات قرض‌الحسنه داده شود، باید رواج پیدا کند.

انتهای پیام
captcha