حضرت زینب(س) الگویی عالی اما مغفول در تولیدات نمایشی است
کد خبر: 3956397
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
بهمنی در گفت‌وگو با ایکنا:

حضرت زینب(س) الگویی عالی اما مغفول در تولیدات نمایشی است

یک کارگردان گفت: پرداختن زندگی حضرت زینب(س) برای بانوان ایرانی یکی از اتفاقاتی بسیار حیاتی و الزامی است.

حبیب‌الله بهمنی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره ظرفیت‌های هنر هفتم برای پرداختن به شخصیت حضرت زینب(س) اظهار کرد: شخصیت‌های برتر که در صدر اسلام زندگی می‌کردند، جملگی از پتانسیل بسیاری بالایی برای تبدیل شدن به آثار نمایشی بهره برده‌اند. به ویژه از مقطع زندگی حضرت علی(ع) تا شهادت امام حسین(ع) را می‌توان برهه‌ای از تاریخ دانست که در آن، اتفاقاتش قادر است برای همه اعصار آموزنده باشد در این مقطع جریانات تاثیرگذاری در اسلام به ویژه تشیع رخ داد که نمود بارز آن را در عاشورا می‌توان مشاهده کرد.

وی افزود: در قیام عاشورا که از آن به عنوان حماسه‌ای تاریخ ساز نام برده می‌شود. در کنار امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع)، همیشه از بانوی بزرگ اسلام حضرت زینب(س) به عنوان یکی از ستون‌های این قیام نام برده می‌شود. حضرت زینب(س) چه پیش از شهادت ابا عبدالله(ع) و چه بعد از شهادت نقشی ویژه در عاشورا حسینی داشتند. این بانوی یگانه به همراه امام سجاد(ع) نقشه امویان را نقش بر آب کرد و با افشاگری‌هایی که در کوفه و شام انجام دادند پرده رسوایی را از روی بنی امیه کنار زدند.

این کارگردان گفت: به نظرم اگر فیلم یا سریالی درباره حضرت زینب(س) ساخته شود مخاطبانش جهانی خواهد بود، چون آنچه در زندگی این بزرگ بانوی اسلام گذشته برای همه مردم جهان قابل درک است، زیرا ایثار وی برای خانواده و اهل بیت به اندازه‌ای بزرگ بود که تمام بشریت را در بر می‌گیرد. متاسفانه ما در حوزه سینما کاری تولید نکرده‌ایم. در تلویزیون همه اثر چندان چشمگیری را نداشته این که بتوانیم از آن به عنوان یک کار موفق نام ببریم، هرچند در تئاتر کارهای خوبی تولید شده است، اما ظرفیت جذب مخاطب در تئاتر قابل قیاس با سینما و تلویزیون نیست.

وی تاکید کرد: وقتی درباره تاثیرات عاشورا و قابلیت آن برای زمان حال سخن می‌گویم تنها یک ادعایی نیست که ثابت نشده باشد. بگذارید انقلاب اسلامی را نام ببرم که ریشه و اساسش از عاشورا وام گرفته شده است. این اتفاق در هنر هم می‌تواند جریان‌سازی چشمگیری داشته باشد. در شرایطی که دنیا سعی دارد، فرهنگ و الگوهای خود را در قالب کارهای نمایشی به جوانان منتقل کند، پرداختن زندگی حضرت زینب(س) برای بانوان ایرانی یکی از اتفاقاتی بسیار حیاتی و الزامی است.

این سینماگر متذکر شد: درباره دلایل چنین معضلی راحت‌ترین کار این است که نبود امکانات را دلیل ساخت فیلم‌هایی با محوریت حضرت زینب(س) ذکر کرد اما موضوع اصلی چیز دیگریست. مسئولان فرهنگی متاسفانه هنوز این احساس نیاز را نداشته‌اند که پیرامون این موضوعات باید کارهای نمایشی تولید شود وگرنه هنرمندان دغدغه‌دار در کشورمان کم نیستند که حاضرند با آغوش باز به سمت این تولیدات بروند اما وقتی حمایت‌های لازم در این امر وجود ندارد فیلمساز به تنهایی چه کاری از دستش بر می‌آید؟ عدم حمایت‌های لازم در شرایطی است که دستگاه‌های فرهنگی و دولتی رسالتش پشتیبانی از کارهایی ارزشی است، اما وقتی چنین امری رخ نمی‌دهد.

بهمنی در پایان تاکید کرد: داستان‌های معاصر هم رویکردی است که به واسطه آن می‌توان به شخصت حضرت زینب (س) نزدیک شد. خوشبختانه در این رابطه کارهایی تولید شده‌اند اما به نظرم در کنار الهام گرفتن از زندگی این بانوی بزرگ باید کارهایی نیز به صورت مستقیم زندگی ایشان را محور قرار دهد.

انتهای پیام
captcha