تعلیم و تربیت مستقل از قرآن اتفاق نمی‌افتد / آماده افزایش همکاری با جهاددانشگاهی هستیم
کد خبر: 3956522
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
حاجی‌میرزایی در بازدید از ایکنا مطرح کرد؛

تعلیم و تربیت مستقل از قرآن اتفاق نمی‌افتد / آماده افزایش همکاری با جهاددانشگاهی هستیم

وزیر آموزش و پرورش در جریان بازدید از خبرگزاری ایکنا با اعلام آمادگی نسبت به افزایش همکاری با جهاددانشگاهی، گفت: تعلیم و تربیت نمی‌تواند مستقل از قرآن اتفاق بیفتد، لذا آموزه‌های دینی و قرآنی در تدوین برنامه درسی و سند تحول بنیادین، نقش مهم و اساسی دارد، چراکه باید انسانی تربیت شود که به تعبیر مقام معظم رهبری در تراز تمدن نوین اسلامی باشد.

بازدید وزیر آموزش و پرورش از ایکنا

به گزارش خبرنگار ایکنا، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، امروز شنبه ۹ اسفندماه، همزمان با هفته تربیت اسلامی با حضور در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، از تحریریه‌های فارسی و بین‌الملل خبرگزاری ایکنا، استدیو مبین و بخش‌های مختلف این سازمان بازدید کرد. در جریان این بازدید، ضمن آشنایی با بخش‌های مختلف سازمان، طی جلسه‌ای با سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی این نهاد و سیدمحمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
 


‌‌‌
‌سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی در این نشست مشترک طی سخنانی ضمن تسلیت سالروز رحلت حضرت زینب(س)، اظهار کرد: جهاددانشگاهی به عنوان مولود انقلاب اسلامی، توسعه فرهنگی و علمی فناورانه را به عنوان دو موضوع مهم و زیرساخت اساسی برای کشور در دستور کار قرار داده و موفق به الگوسازی‌های خوبی شده است. در حیطه فرهنگی با تأسیس مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان ایران و سپس ایجاد خبرگزاری بین‌المللی قرآن، این مهم دنبال شد، همچنین در حوزه علمی و فناورانه، به حل مشکلات روز فناوری در کشور همت داشته است. تأکید ما بر این است که صنایع مختلف مرتباً باید روزآمدی خود را حفظ کنند و نگاه به آینده داشته باشند. در حیطه پزشکی نیز جهاددانشگاهی تلاش کرده است تا سلول‌درمانی، جایگزین بسیاری از درمان‌ها در کشور شود. معتقدیم کشور باید دانش‌بنیان اداره شود تا بتوان در راستای رفع مشکلات گام برداشت و جهاددانشگاهی از گذشته تا کنون وظیفه خود می‌دانسته با توجه زیرساخت‌ها در این زمینه با مجموعه‌های مختلف همکاری‌های خوبی داشته باشد.

طیبی
طیبی با اشاره به برخی موضوعات که خوب است در تعامل میان این نهاد و آموزش و پرورش مورد توجه قرار بگیرد، ادامه داد: حوزه فناوری و پژوهش ما می‌تواند به شما کمک کند، مسئله بعدی این است که اهمیت علم و فناوری و اساساً علم‌آموزی به نسل نو یادآور شود؛ اینکه دانش‌آموزان علم را خوب بفهمند و بدانند علم در زندگی آن‌ها کاربرد دارد، چراکه گاهی تصور می‌شود علم کاربردی در زندگی ندارد و این به بچه‌ها منتقل می‌شود. بخشی از این فرایند هم بستگی به امکانات مدرسه دارد که لازم است دانش آموزان از نزدیک کاربرد‌های علم را ببینند.

وی افزود: موضوع مهم دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد، اهمیت قانون و قانون‌مداری است و این مهم باید ملکه ذهن دانش آموزان شود که قانون و قانون‌مداری مهم است. همچنین مسئله احترام به یکدیگر برای آن‌ها قابل درک باشد. مجموعه مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی می‌تواند در این حوزه با آموزش و پرورش همکاری داشته باشد.
 
تعلیم و تربیت مستقل از قرآن اتفاق نمی‌افتد / آماده افزایش همکاری با جهاددانشگاهی هستیم

رئیس جهاددانشگاهی همچنین با اشاره به دستاورد این نهاد در حیطه آموزش زبان انگلیسی، گفت: سال ۹۲ طی دیداری که اعضای شورای انقلاب فرهنگی با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان نسبت به ترویج فرهنگ غربی در قالب آموزش‌های زبان انگلیسی ابزار نگرانی و در این‌باره گلایه و انتظار داشتند منابع غنی و خوبی متناسب با فرهنگ ایرانی - اسلامی تهیه شود و مورد استفاده قرار گیرد. بر همین اساس در جهاددانشگاهی و معاونت آموزشی، مجموعه هشت جلدی زبان انگلیسی را با همین رویکرد تدوین کردیم که این منابع می‌تواند در خدمت آموزش زبان انگلیسی در آموزش و پرورش قرار بگیرد.

طیبی با بیان اینکه حول موضوع کارآمدسازی دولت، یک برنامه‌ای در دستور کار جهاددانشگاهی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: با محوریت داشتن دولتی کارآمد و اختیاراتی که این دولت باید داشته باشد و نیز اینکه دولتمردان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند که کارآمدی محقق شود، مجموعه فعالیت‌هایی در دستور کار قرار گرفت و موضوع اخلاق انتخاباتی از سوی خبرگزاری ایکنا و موضوع کارآمدی دولت از سوی خبرگزاری ایسنا پیگیری می‌شود.

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، نیز در این نشست طی سخنانی با تسلیت سالروز وفات حضرت زینب(س)، در سخنانی اظهار کرد: خدا را شاکرم از یک مجموعه پر محتوا، با فعالیت‌های ارزشمند بازدید کردیم و با فعالیت‌های این مجموعه آشنا شدم. جهاددانشگاهی یکی از نهاد‌های تأسیسی جمهوری اسلامی بوده و در هر عرصه‌ای که وارد شده است، عملکرد شاخصی داشته و درصد موفقیت‌های آن قابل اندازه‌گیری نیز هست و خوشبختانه عملکرد درخشان و قابل تقدیری داشته است. امید است همه مجموعه‌ها و نهاد‌ها در کشور بتوانند از این دستاورد‌ها بهره وافر ببرند.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: به منظور دستیابی به اهداف تبیین‌شده برای جامعه و اهداف و چشم‌انداز‌های تعیین شده، بزرگترین فرصت، تعلیم و تربیت است. در این راستا، هیچ مسیری معتبرتر، مطمئن‌تر، اثربخش‌تر و نتیجه‌بخش‌تر از مسیر تعلیم و تربیت برای پیگیری این اهداف وجود ندارد. جامعه همان‌گونه عمل می‌کند که آموخته است و هر چه‌قدر عرصه جامعه کارآمدتر و مفیدتر باشد، نقش‌آفرینی در جامعه بهتر خواهد بود. اگر به دنبال آدم‌هایی هستیم که با هم خوب گفت‌وگو کنند و توانایی حل مسئله و روح پژوهشگری داشته باشند و در جامعه خود عنصر مؤثر باشند، جایگاه اصلی تربیت چنین افرادی، آموزش و پروش است و این مسئولیت را متوجه خود می‌دانیم.

وی با تأکید بر اینکه عرصه همکاری‌های آموزش و پرورش با سایر نهاد‌ها و دستگاه‌ها، گسترده و متنوع است و ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با جهاددانشگاهی در تمامی عرصه‌ها، اضافه کرد: جهاددانشگاهی دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف علمی و فناورانه و فرهنگی است، امید است بتوانیم در حیطه آموزش معلمان و تأمین محتوای آموزشی برای آن‌ها و نیز دانش‌آموزان و همچنین توجه دادن آن‌ها به حوزه علم و فناوری، از ظرفیت این نهاد استفاده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ناب‌ترین میدان پژوهش، نظام تعلیم و تربیت است، گفت: افراد در دوره‌ای برای تعلیم و تربیت در اختیار آموزش و پرورش هستند که دوره حیاتی در زندگی آنهاست و هویت و شخصیت آن‌ها در حال شکل‌گیری است و خود دانش‌آموز، درس، معلم و یا حتی مدرسه می‌تواند موضوع پژوهش باشد، تا درک صحیح نسبت به ابعاد هر یک از این عناصر عمیق‌تر شود.

حاجی‌میرزایی با تأکید بر اینکه دِینمان به قرآن قطعی است، تصریح کرد: به عنوان مسلمان، درباره قرآن مسئولیت داریم و این مسئولیت یقینی، قطعی و حتمی است و در چنین مسئولیت مهمی، نیازمند اطمینان به تحقق آن هستیم و باید بدانیم آن را درست انجام می‌دهیم و در مسیر صحیحی قرار داریم.

بازدید وزیر آموزش و پرورش از ایکنا
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی در آموزش و پرورش اهمیت ویژه‌ای دارد و بخش‌های زیادی از فعالیت‌ها و برنامه‌ها به آموزش قرآن اختصاص دارد، گفت: همه این فعالیت‌ها قابلیت سنجش و ارزیابی دارد و اینکه تا چه حد اثربخش بوده است و یا اینکه به اهداف نائل آمده‌ایم و توانسته‌ایم انس دانش‌آموزان و قرآن را سبب شویم و درک آن‌ها را در این زمینه توسعه دهیم، این موضوع مهمی است که می‌تواند زمینه‌ای برای همکاری مشترک ما با جهاددانشگاهی باشد.

حاجی میرزایی با اشاره به حضور و مشارکت دستگاه‌های مختلف در کمیسیون توسعه فرهنگ قرآنی، اظهار کرد: این کمیسیون میدانی برای تبادل تجربیات و دیدگاه‌های مختلف و شکل‌گیری عزم و اراده‌ای مشترک برای اهتمام به قرآن و تلاش برای آشنا کردن دانش‌آموزان با مفاهیم قرآنی است. اساساً تعلیم و تربیت نمی‌تواند مستقل از قرآن اتفاق بیفتد، لذا در تدوین برنامه درسی و سند تحول بنیادین آموزه‌های دینی و قرآنی نقش مهم و اساسی داشته است، چراکه ما باید انسانی تربیت کنیم که به تعبیر مقام معظم رهبری در تراز تمدن نوین اسلامی باشد. برای پایه‌گذاری چنین تمدنی باید بهره خوبی از آموزه‌های دینی و قرآنی داشته باشیم. این موضوع از مسائل توجه ماست و برنامه‌های متعددی مانند حفظ، قرائت قرآن و تفسیر قرآن و برگزاری مسبقات با موضوعات مختلف قرآنی در حال انجام است.

وی ضمن اعلام آمادگی نسبت به همکاری مشترک با جهاددانشگاهی و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، بیان کرد: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسئولیت تربیت تا پیش از دبستان نیز به عهده آموزش و پرورش واگذار شده است، لذا از این پس هم در مدیریت مهد‌های کودک و نیز ساماندهی این امر، مسئولیت داریم و تلاش خواهیم کرد از همفکری با جهاددانشگاهی استفاده کنیم.

حاجی‌میرزایی افزود: در حوزه غربالگری، با اتکا و با همکاری ۹ سازمان مختلف، امر مراقبت اجتماعی دانش آموزان پیگیری می‌شود، تا اگر احیاناً در معرض خطری قرار داشتند، آموزش‌های لازم به آن‌ها ارائه شود و یا به مراکز مشاوره معرفی شوند. در این راستا همچنین تیم راهبری نماد تشکیل شده که می‌توان در این حیطه به تبادل تجربه با مجموعه جهاددانشگاهی پرداخت.

وی همچنین بیان کرد: شاد بستر مهمی است که امروز به بزرگترین سرویس و بستر مجازی تبدیل شده که بیشترین تعداد مخاطب را در اختیار دارد و محتوا‌های ارائه شده متنوع‌تر هم شده است. آموزش و پرورش مأموریتی برای آموزش پایه و رایگان دارد که این مهم در شبکه شاد ارائه می‌شود و قطعاً هر خدمتی که باکیفیت باشد، در این فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش‌های مکمل در کنار آموزش‌های اصلی در شبکه شاد مورد توجه است، گفت: مجموعه‌های متنوعی در حال همکاری با شبکه شاد هستند و این بستر در اختیار نهاد‌های فعال در عرصه آموزش قرار گرفته تا تحت استاندارد‌های آموزش و پرورش خدمات آموزشی خود را در اختیار جمعیت میلیونی دانش‌آموز در کشور قرار بدهند. مقدمات این امر فراهم شده و از این حیث امکاناتی در اختیار نهاد‌هایی مانند جهاددانشگاهی در این بستر قرار خواهد گرفت. عمیقاً خوشحال هستم از اینکه مجموعه‌ای به طور متمرکز بر موضوع مورد نیاز کشور مشغول فعالیت و سرعت رشد و تحول آن خوب و در خور تقدیر است.

در بخشی از این جلسه نیز عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، در سخنانی با بیان اینکه خوب است مناظرات و مسابقات در این زمینه به سنین قبل از دانشجویی منتقل شود، گفت: دانش‌آموز باید توان گفتگو داشته باشد و ما نیز تمایل داریم در این زمینه طرحی را با همکاری وزارت آموزش و پرورش دنبال کنیم. گفت‌وگو باید از سنین کودکی تمرین شود و ما این آمادگی را داریم که با آموزش و پرورش در این حیطه همکاری کنم.

وی افزود: از سوی دیگر، سازمان انتشارات جهاددانشگاهی همچنین اخیراً یکی از برگزیدگان کتاب سال جمهوری اسلامی معرفی شد. با توجه به فرهنگ کتاب و کتابخوانی، طرحی با عنوان کتاب سه دقیقه‌ای راه‌اندازی شد. این برنامه هم قابلیت توسعه در سطح دانش‌آموزی را داراست. تمامی افرادی که وارد دانشگاه می‌شوند، محصول کار آموزش و پرورش است.

سیدمحمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، نیز در بخشی از این جلسه طی سخنانی اظهار کرد: جهاددانشگاهی آن دست‌هایی است که می‌تواند موج دانشجویی را هدایت کند و آن را به پختگی و کمال برساند. مقام معظم رهبری نیز در دیدار‌های مختلف بر روی این جنبه تربیتی این نهاد تأکید داشته‌اند. در حوزه دینی و قرآنی، از سال ۶۲ که مسابقات قرآن دانشجویی به همت جهاددانشگاهی راه‌اندازی و ۲۴ دوره این مسابقات برگزار شد، مجموعه‌ای از جوانان نخبه قرآنی در دانشگاه‌ها شناسایی و به جامعه معرفی شدند. سپس در کنار این مرکز و از دل این فعالیت‌های دانشجویی در حیطه قرآن، رسانه قرآنی جهاددانشگاهی راه‌اندازی شد. خبرگزاری بین‌المللی قرآن در حال حاضر تنها رسانه بین‌المللی جمهوری اسلامی است که در هر یک زبان‌های خود به طور اختصاصی و با همان زبان به تولید محتوا می‌پردازد و نیز تلاش دارد محتوا‌های اصیل دینی و قرآنی را به آن زبان‌ها برگردان کند.

سیدمحمدحسین حسنی
حسنی افزود: فقط در موضوع شهادت حاج قاسم سلیمانی، تنها رسانه‌ای که بیشترین تحریم‌ها را از سوی بیگانگان داشت و حتی سرور‌های آن دچار مشکل شد، خبرگزاری ایکنا بود.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره به سایر فعالیت‌های این سازمان گفت: ورود سازمان به حوزه پژوهش با اتکا به نگاه و تأکید ویژه جهاددانشگاهی به این مهم، منجر به تأسیس مرکز مطالعات میان رشته‌ای شد که به امید خدا تا یکسال آینده، این مرکز به پژوهشکده مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم تبدیل می‌شود. همچنین سایر اقدامات سازمان در طول حیات خود، فعالیت‌های دانشجویی و تربیت معلم و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری و نیز رویداد‌های تربیت‌محور و آموزش‌محور به منظور بارور شدن استعداد‌ها بوده است. در ذیل سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور همچنین مرکز رشد واحد‌های فناور و هنر‌های قرآنی فعالیت دارد و هسته‌های فناور با رویکرد دینی و قرآنی در این مجموعه مستقر هستند. در قالب مرکزی با عنوان مرکز خدمات تخصصی، سبک زندگی اسلامی آموزش داده می‌شود، هم‌اینک نیز با وزارت ورزش و جوانان، چند کار جدی در دستور کار داریم و آموزش‌های پیرامون سبک زندگی، پیش از ازدواج و ... در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و یک شبکه برنامه‌ای به واسطه این خدمات شکل گرفته است.

حسنی با تأکید بر لزوم تولید محتوا‌های قرآنی متناسب با سنین کودک و نوجوان، اضافه کرد: در مجموعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، بستر تخصصی مناسب برای تولید محتوای قرآنی وجود دارد و امکان فراهم است تا حدود پنج خط پخش زنده از طریق استدیوی مستقر در این مجموعه به طور همزمان پوشش داده شود.

وی با اشاره به همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با بهزیستی در امر تربیت مربیان مهد‌های کودک، اظهار کرد: پیش از واگذاری امور مهد‌های کودک و مدیریت این حوزه به آموزش و پرورش، کاری را با همکاری سازمان بهزیستی که متولی این عرصه بود، در حال انجام بودیم. مؤسسات قرآنی فعال در سراسر کشور در این همکاری از امکانات آموزشی سازمان قرآنی استفاده می‌کردند که اکنون و پس از واگذاری مدیریت این حوزه، امید است با مدیریت آموزش و پرورش، تمامی امور مربوط به مهد‌های کودک، مسیر خوبی را طی کند.

یادآوری می‌شود، در پایان این جلسه کارت خبرنگاری افتخاری ایکنا، به نام محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش به ایشان تقدیم شد.
انتهای پیام
captcha